Gossen Sixtar
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Gossen Sixtar
Ik heb ooit eens een Gossen sixtar lichtmetr gekocht. Ik snap het principe, maar vraag me af of ik zo'n ding ooit nog zal gebruiken gezien al het matrix meting geweld van tegenwoordig. Houden of wegdoen.... that's the question dus. Wat vinden jullie?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Het feit alleen al dat tegenwoordig nauwelijks nog losse lichtmeters verkocht, laat staan gebruikt worden, geeft al aan hoe "belangrijk" zo'n losse belichtingsmeter in het algemeen gevonden wordt.
Maar bij het feit dat er ook nog steeds mensen zijn die ze nog steeds wel kopen en ook nog gebruiken, ook al is dat aantal erg klein, geeft aan dat er kennelijk nog steeds behoefte aan is.
In welke groep zit jij zelf?
Die vraag kan dus alleen door jezelf beantwoord worden.
En wat denk je dat zo'n Sixtar nog oplevert, als je hem wel weg doet, wat de moeite waard is?
Maar bij het feit dat er ook nog steeds mensen zijn die ze nog steeds wel kopen en ook nog gebruiken, ook al is dat aantal erg klein, geeft aan dat er kennelijk nog steeds behoefte aan is.
In welke groep zit jij zelf?
Die vraag kan dus alleen door jezelf beantwoord worden.
En wat denk je dat zo'n Sixtar nog oplevert, als je hem wel weg doet, wat de moeite waard is?
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo sep 28 2008 12:34 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Jos,
Als het mijn enige losse lichtmeter was, zou ik 'm houden.
Ik herinner me dat er een PX625 kwikbatterij in gaat. Die zijn niet meer te koop (maaar blijven wel jaaaren goed).
Groeten, Gijs
PS ik heb met Leon eens: wie wil z'n apparaat (om te gebruiken) nog willen kopen?
Als het mijn enige losse lichtmeter was, zou ik 'm houden.
Ik herinner me dat er een PX625 kwikbatterij in gaat. Die zijn niet meer te koop (maaar blijven wel jaaaren goed).
Groeten, Gijs
PS ik heb met Leon eens: wie wil z'n apparaat (om te gebruiken) nog willen kopen?
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb een maand geleden een Kenko lichtmeter gekocht....
Ter vervanging van een Gossen van twintig jaar oud.... Wordt hoofdzakelijk in studiofotografie gebruikt als flitslichtmeter.

http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Hmmm. In een opwelling gekocht, nooit gebruikt. In welke specifieke situatie gebruiken jullie het ding. Ik hoopte in moeilijke lichtomstandigheden tot betere instellingen te koen. maar de lichtmeter in de camera is zo goed...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Er is een significant verschil tussen ingebouwde meters en losse meters. De ingebouwde meters meten altijd gereflecteerd licht en kunnen foutieve waarden geven bij grote onderwerpscontrasten. De losse meters kunnen ook opvallend licht meten en meten dus de hoeveelheid beschikbaar licht, en houden dus geen rekening met het onderwerpscontrast. Dit geeft een zuiverder meting. Ze kunnen bovendien vaak ook gereflecteerd licht meten en onderwerpscontrast bepalen doordat verschillende metingen in een geheugen opgeslagen kunnen worden. Flitslichtmeters kunnen dan ook nog verschillen meten in beschikbaar licht en flitslicht om zo tot een uitgebalanceerde (meng)verlichting te komen.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;