Ik heb de vraag al ergens anders op dit forum gesteld maar kreeg tot nu toe "slechts" theoretische antwoorden. Op zich heel waardevol maar ik probeer het nu nog eens vanuit praktisch oogpunt.
Zijn er D60 bezitters die ervaring hebben met een Nikkor 85mm f1.8 lens (al of niet AF-D)? Ook ervaringen met een 85mm f1.4 zijn welkom.
Ik overweeg er een (1.8 ,de 1.4 is me te prijzig) aan te schaffen maar ben benieuwd naar de praktische ervaringen van medegebruikers.
Groet,
Bob
D60 met een 85mm 1.8
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Waarom begin je een nieuwe draad en stel je die conclusie over die theoretische antwoorden en de vraag naar praktische ervaringen niet alsnog bij dat ander draadje, waar het thuis hoort?
De antwoorden die je denkt in een nieuwe draad te krijgen zullen er echt niet anders op worden.
De antwoorden die je denkt in een nieuwe draad te krijgen zullen er echt niet anders op worden.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Wat voor ervaringen wil je horen? Ik kan je wel iets vertellen over praktische ervaring met gebruik van een AF-lens op een D60 (geen AF-motor in body dus handmatig scherpstellen), maar dat heb ik dacht ik in je vorige thread al gedaan. Ik heb zelf met een AF 105mm macrolens gewerkt op mijn D60 en dat ging prima. Je moet de diafragmaring op de kleinste opening zetten (hoogste getal) en vervolgens zal er waarschijnlijk wel een knopje opzitten om hem te vergrendelen. Je camera zal zich vervolgens precies hetzelfde gedragen als anders, behalve het scherpstellen. Wellicht zal de zogenaamde belichtingsmeting niet op alle manieren kunnen, maar dat merk je vanzelf.
Over het scherpstellen hadden we het in de andere thread geloof ik al gehad.
Mocht je onzeker zijn over de bellichting, dan kun je met het histogram of met het hoge-lichtenscherml bekijken of het ergens op lijkt.
De 85mm zal geschikt zijn om portretten mee te maken (hoewel op de DX-crop moet je dan toch wel een eindje weg gaan staan) en om landschappen te fotograferen, maar verder zou ik niet zo snel weten wat ik ermee moest. Macro zal ook nog wel aardig lukken (of is het zelfs een echte macrolens?).
Mijn 16-85 heb ik wat dat betreft weinig op 85mm staan.
Over het scherpstellen hadden we het in de andere thread geloof ik al gehad.
Mocht je onzeker zijn over de bellichting, dan kun je met het histogram of met het hoge-lichtenscherml bekijken of het ergens op lijkt.
De 85mm zal geschikt zijn om portretten mee te maken (hoewel op de DX-crop moet je dan toch wel een eindje weg gaan staan) en om landschappen te fotograferen, maar verder zou ik niet zo snel weten wat ik ermee moest. Macro zal ook nog wel aardig lukken (of is het zelfs een echte macrolens?).
Mijn 16-85 heb ik wat dat betreft weinig op 85mm staan.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Twee draadjes over hetzelfde gestart door dezelfde persoon lijkt mij wat overdreven. Slotje derhalve, en eventueel verder in het andere draadje:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... highlight=
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... highlight=