Volleybal foto's sporthal met D80
Volleybal foto's sporthal met D80
Hallo,
Aanstaande zondag wil ik foto's te maken van sportwedstrijden, en wel specifieker, van volleybalwedstrijden. Nu wil graag proberen deze keer mooie en scherpe foto's te gaan maken. Het is voor mij de eerste keer dat ik echt binnen in een zaal ga fotograferen.
Daarom wil ik graag tips van jullie welke lens en welke instellingen (ISO, diafragma, belichting etc..) hiervoor het best kan gebruiken (ook denkende aan het feit dat het in een sporthal is met meestal slechte belichting)
Ik ga een D80 body gebruiken, en ik ga schieten met de volgende lenzen 18-135 mm lens en/of 55-200 mm lens.
Wie helpt mij hierbij? Mijn dank alvast voor jullie informatie
Mvg, Johan
Aanstaande zondag wil ik foto's te maken van sportwedstrijden, en wel specifieker, van volleybalwedstrijden. Nu wil graag proberen deze keer mooie en scherpe foto's te gaan maken. Het is voor mij de eerste keer dat ik echt binnen in een zaal ga fotograferen.
Daarom wil ik graag tips van jullie welke lens en welke instellingen (ISO, diafragma, belichting etc..) hiervoor het best kan gebruiken (ook denkende aan het feit dat het in een sporthal is met meestal slechte belichting)
Ik ga een D80 body gebruiken, en ik ga schieten met de volgende lenzen 18-135 mm lens en/of 55-200 mm lens.
Wie helpt mij hierbij? Mijn dank alvast voor jullie informatie
Mvg, Johan
Volledig met PatrickP eens. Ik zou nog willen toevoegen, zet je schakelaar op Dynamische AF 9 scherpstelpunten en zoals reeds gezegd, AF-C. Je scherpstelveld op het gezicht (beste de ogen maar dat is hier zo goed als onmogelijk) van een speler richten en die in het vizier blijven houden. En fotografeer in RAW, de kans dat je achteraf de WB moet aanpassen is groot aanwezig gezien het licht die is in een sporthal.
Just my €0,02 en Suc6,
ALE
Just my €0,02 en Suc6,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Dynamische AF, AF-C en fotograferen op sluitertijdvoorkeuze. Zorg dat de sluitertijd correspondeert met de brandpuntsafstand van het objectief dat je gebruikt. ISO aan de hand van gekozen sluitertijd aanpassen, indien de zaal erg donker is 0,7 onderbelichten. Ik zou de 18-135 gebruiken vanwege de te behalen sluitertijden in een sporthal. Op 200 mm in een slecht verlichte zaal zal moeilijk worden.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Heb je je onderwerp in ieder geval correct belicht. Ik zie dit soort foto's net als concertfotografie: het hoofdonderwerrp moet correct belicht zijn de rest is even wat ondergeschikt.
Er is zeer waarschijnlijk moeilijk licht daar binnen, met spotmeting meet je precies en heel nauwkeurig. Bevalt mij altijd prima, vandaar de tip van Jack.
Er is zeer waarschijnlijk moeilijk licht daar binnen, met spotmeting meet je precies en heel nauwkeurig. Bevalt mij altijd prima, vandaar de tip van Jack.

Is veel te langzaam handelen om sportfoto's mee te maken.Jack the Slipper schreef:Er is zeer waarschijnlijk moeilijk licht daar binnen, met spotmeting meet je precies en heel nauwkeurig.
Dan moet je precies op het gezicht mikken. Gaat je niet lukken qua compositie etc.
Gewoon een paar test foto' s van daar waar het gebeurd en met die instellingen de hele wedstrijd schieten.
En ja het klopt dat sommige onderbelicht zijn en heeeel misschien een paar overbelicht, maar dat verwacht ik niet.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Het licht in een sporthal is eigenlijk altijd slecht, maar wel egaal. Met spotmeting ga je volgens mij de mist in op donkere of lichte shirts. Ik zou voor centrum gerichte lichtmeting kiezen.
W.b. sluitertijd: probeer je instellingen zo te maken (maak een stel proeffoto's) dat je uitkomt op f5.6/1/500 bij actiefoto's. Ik ken de D80 niet, is ISO 1000 haalbaar?
W.b. sluitertijd: probeer je instellingen zo te maken (maak een stel proeffoto's) dat je uitkomt op f5.6/1/500 bij actiefoto's. Ik ken de D80 niet, is ISO 1000 haalbaar?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Ben het helemaal met jou eens Riemke, centrum gericht lijkt mij ook de beste keuze. ISO1000 op een D80 mag geen probleem geven. Maud heeft hier eens foto's geplaatst met een nog hogere ISO waarde en die zagener perfect uit.Riemke schreef:Het licht in een sporthal is eigenlijk altijd slecht, maar wel egaal. Met spotmeting ga je volgens mij de mist in op donkere of lichte shirts. Ik zou voor centrum gerichte lichtmeting kiezen.
Succes met je opnames en hopelijk laat je ons wat zien.
Cheers,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik denk dat hier de snelheid van het spel er al voor zorgt dat je niet onder 1/160 of zo moet willen... dus de 18-135 zou ik niet kiezen. Ik meen trouwens dat de 18-135 ook minder lichtsterk is in het bereik van 55 tot 135mm..Riemke schreef:Dynamische AF, AF-C en fotograferen op sluitertijdvoorkeuze. Zorg dat de sluitertijd correspondeert met de brandpuntsafstand van het objectief dat je gebruikt. ISO aan de hand van gekozen sluitertijd aanpassen, indien de zaal erg donker is 0,7 onderbelichten. Ik zou de 18-135 gebruiken vanwege de te behalen sluitertijden in een sporthal. Op 200 mm in een slecht verlichte zaal zal moeilijk worden.