tips bij fel zonlicht

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Sietse Vliegen

Bericht door Sietse Vliegen » zo sep 21 2008 8:09 pm

joepert schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Een pola is voor hele andere dingen bedoeld. Je zou hier met kleurenfilters kunnen experimenteren maar dat is iets waar ik zelf geen bal vanaf weet. Een bijkomstig effect van vrijwel alle filters (dus ook een pola) is wel dat er wat licht verloren gaat. Probeer eens wat met de kleurinstellingen op je camera te spelen en/of met witbalans. Zit er active D-lighting op je camera, daar zou je misschien ook nog iets mee kunnen?
En toch werkt een polarisatiefilter prima in deze omstandigheden voor het versterken van de kleuren en het helpen voorkomen van overbelichting.

Maar het lijkt me vreemd dat de belichtingscorrectie op -1.3 staat, dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen. In Nederland heb ik nooit meer dan -0.7 nodig gehad.

Verder zoals gezegd zeker niet de verzadiging terugschroeven - juist niet.

===

PS: volgens de Exif info heb je brightness op +31 staan en lightness op +20, dat helpt natuurlijk ook niet als je geen overbelichte foto wil...

bobo

Bericht door bobo » za okt 04 2008 8:41 pm

Dag Allen, dank voor de tips; ik ga volgende keer eens spotmeting proberen, wie weet. En D-lighting is interne achterafbewerking in de body; die speeltjes hadden van mij eraf gemogen; gebruik ik natuurlijk nooit. Verder schiet ik altijd alles in RAW met de 28-70 2.8. Een collega fotograaf meldde mij laatst dat mijn pro-lens te veel details aan de D80 geeft die daar vervolgens geen raad mee weet en een gemiddelde kiest die niet altijd de juiste is. Maar vollopig de D80 met spotmeting tenzij een grote opdracht zich aanbiedt. Ik kom hier tzt op terug. Dank Sietse, ja de brightness heb ik opgetrokken; met de org. waarde van de exposure was de plaat al te licht. Nog even voor de zekeerheid; ik belicht altijd 1.3 onder en trek die in lightroom weer op. Heeft iemand nog tips qua instellingen in de D80; ik heb nu alles minimaal staan; wil liever zelf achter een corrigeren. Gr. Boy

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » za okt 04 2008 9:56 pm

bobo schreef: ik belicht altijd 1.3 onder en trek die in lightroom weer op. Heeft iemand nog tips qua instellingen in de D80; ik heb nu alles minimaal staan; wil liever zelf achter een corrigeren. Gr. Boy
dat die lens te goed voor de d80 zou zijn is volgens mij onzin. glas = glas ;)

waarom belicht je standaard 1.3 onder die vervolgens weer in LR rechtgetrokken wordt? hiermee creeer je onderbelichting met alle ellende van dien als je die weer corrigeert.

altijd je belichting afstemmen op je histogram en hoge lichten . Hier je belichtingscorrectie evt mee instellen. Er bestaan nl geen standaard instellingen ;)

o ja, mocht je je lens kwijt willen ..... mijn d80 accepteert die kwaliteit wel ;)

ajuus
emiel

bobo

Bericht door bobo » za okt 04 2008 10:12 pm

Ik hoor nog wel eens wat naar ieders ervaring. In het theater belicht is standaard onder; blijkbaar is het daar wel nodig. Is gebruikelijk in theaterfotografie met name voor persfoto's. Ik ga volgende keer het historgram af en hoop dat je tip werkt. Enne, Ik hou nog even de 28-70 tot de D300 + 24-70. Heb jij nog tips puur qua instellingen D80? Mooie foto's van je. Gebruik jij een polar? Gr. Boy

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » zo okt 05 2008 9:48 am

bobo schreef:Heb jij nog tips puur qua instellingen D80? Mooie foto's van je. Gebruik jij een polar? Gr. Boy
Ik heb eigenlijk helemaal geen standaard instellingen naast de default 200 iso en de A stand, en zelfs die worden aangepast als het nodig is. Voor de rest is het afhankelijk van het type foto. Ik heb wel elke instelling die iets automatisch doet vastgezet op een waarde, het enige wat ik wil is dat een foto netjes in het histogram past en scherp is. Dan kan ik me richten op de compo..... dat kost al energie genoeg ;) De rest komt thuis wel, polar gebruik ik (nog) niet, dat doet Lightroom nu nog voor me.

o ja, er staat er wel 1 heel erg vast: NEF ;)

ajuus
emiel

bobo

Re: tips bij fel zonlicht

Bericht door bobo » zo okt 12 2008 7:57 pm

Dag Allen, Sietse dank voor je info over de brightness. Nu blijkt dat NEF's die worden geimporteerd dat bij mij de brightness op 50% komt te staan. Op het net wat gezocht en dat blijkt vaker te gebeuren. Ik heb nu default preset gemaakt en die ken ik toe bij import van de NEF's; ook weer opgelost. Gr. Boy

vulture
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re:

Bericht door vulture » zo okt 12 2008 9:07 pm

Dennis71 schreef:Volgens mij heeft JepJep een goed punt. Daar zou ik eerst even naar kijken. Bij matrix meting gaat het veel fout merk ik zelf. D-lighting zit niet op de D80, voor zover ik weet en kan dit ook niet echt geheel corrigeren.
Zit er wel op, in het menu bij nabewerking!

bobo

Bericht door bobo » zo okt 12 2008 9:27 pm

Nog even dit; D-lighting telt voor mij niet; dit is een, mi overbodig, leuk stukje indoor software in de body. Nabewerking doe ik in Lightroom.

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » ma okt 13 2008 9:11 pm

Dag Boy,

Dit soort belichtingsproblemen is heel lastig. Je zou kunnen kiezen voor spotmeting. Als de spotmeting precies op een zuiver wit vlak is gericht (zoals het T-shirt) dan wordt de foto onderbelicht, want de camera meet het witte vlak dan als een grijskaart. Dit is een onderbelichting van ongeveer 2 stops. Corrigeren met -1,3 hoeft dan niet meer. Het nadeel is dat je een te langzame sluitertijd krijgt (of te groot diafragma bij de S-stand). Voordeel is dat de hoge lichten niet meer uitgevreten zijn. Correctie van de (te) donkere partijen kan achteraf met Capture NX of een ander fotobewerkingsprogramma. Bij dit soort foto's komt het natuurlijk wel aan op snelheid. Als de spotmeting toevallig op een donker(der) gedeelte van de foto is gericht krijg je juist een hele bleke en vlakke afbeelding. Over het algemeen is het echter zo dat je beter kunt onderbelichten dan overbelichten. Uitgevreten lichten zijn niet meer te corrigeren. Donkere partijen over het algemeen wel.

groet,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”