tips bij het schieten in m stand

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Anne nikond40

tips bij het schieten in m stand

Bericht door Anne nikond40 » zo okt 05 2008 10:45 pm

Wie heeft er tips voor mij om goede foto's in M stand te maken??? Heb sinds juni Nikon D40 en gebruik eigenlijk nog vaak de automatische stand...Iemand goede tips??? Wat is de beste instelstand...Dank u!!

Anne nikond40

Bericht door Anne nikond40 » zo okt 05 2008 10:50 pm

Ja ik weet het een kwestie van uitproberen......Maarrrr dan zou ik het wel fijn vinden om een goed begin te maken...

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » zo okt 05 2008 10:51 pm

Om meteen van automaat naar 100% M te gaan is een flinke stap.
Ga eerst eens op A fotograferen en laat de camera zelf de sluitertijd uitzoeken en ga dan je foto's bekijken en ontdek de verschillen bij diverse diafragma standen.
Als je dat doorkrijgt ga je hetzelfde doen voor sluitertijden, en laat dan de camera het diafragma uitzoeken.

succes.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

Ciska

Bericht door Ciska » zo okt 05 2008 10:57 pm

anne ik zit nu op fotocursus en we moeten leren in het begin op A en iso 200 te fotograferen. de witbalans altijd op auto laten staan. zo moeten wij het leren in het begin

Anne nikond40

Bericht door Anne nikond40 » zo okt 05 2008 11:23 pm

Dankjewel Ciska!!! Ga ik daar eens mee aan de slag!!!

Ciska

Bericht door Ciska » zo okt 05 2008 11:27 pm

voor binnen is met flitsen iso 100 heel goed
en je kan het beste altijd in Raw (met nikon is het nef) fotograferen. je kan dan met verschillende programma's ( ik gebruik bibble pro) kan je de foto alsnog goed maken als er iets mis gegaan is. Je kan dan de foto scherper maken de witbalans instellen en nog veel meer.
Gelukkig is het digitaal dus een foto maken die mislukt is niet erg. ik heb het ook moeten leren en bij mij ging en gaat er ook wel aardig wat fout, maar daar leer je van

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma okt 06 2008 12:39 am

Anne, die M stand is echt niet het beste of een soort einddoel. Ik gebruik 'm alleen als ik echt precies zelf wil bepalen wat de camera moet doen. In vrijwel alle andere gevallen schiet ik in standje A. Ik stel het diafragma in, en de camera mag dan lekker voor me uitrekenen wat voor sluitertijd daarbij hoort. Ik zie niet in waarom ik dat zelf zou moeten doen. Natuurlijk compenseer ik de belichting wel als dat nodig is, bij bijvoorbeeld sneeuwfoto's of tegenlicht.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » ma okt 06 2008 8:55 am

Als ik jou was zou ik niet eens de M stand gebruiken.
Leer en probeer eerst de A en S modes te begrijpen.
De M gebruik je alleen als je de camera helemaal wilt beheersen.
Vaak gebruikt men de M als de camera niet 'weet' wat hij moet doen of als er foto's gemaakt worden onder extreme lichtomstandigheden.
Het beste is om met A of S de camera gaan begrijpen.

gr. Melliw
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma okt 06 2008 9:20 am

In de M-stand begrijp je het beste waar je mee bezig bent.

Als ik dit zo lees, dan begrijp ik niet hoe men dat vroeger deed.
Toen had ja alleen een M stand.
Denk aan camera's als de F, F2, Nikkormat FT-reeks, FM-reeks
En laat dit juist de camera's zijn waarmee je het fotograferen het beste kunt leren.
Een camera als de FM2 was niet voor niets zo populair. Ook nog in de jaren negentig.

Anne nikond40

Bericht door Anne nikond40 » ma okt 06 2008 1:54 pm

Bedankt vor de reacties!!!! Ik wil graag de M stand onder de knie krijgen omdat ik echt superrr mooie foto's heb gezien in deze stand!! Ik ga gewoon eens oefenen.....

evertfoto

Re: tips bij het schieten in m stand

Bericht door evertfoto » do okt 09 2008 5:20 pm

De M-stand is de enige stand waarbij je zelf precies kunt bepalen wat je belichting gaat worden.
Niet zomaar een kwestie van uitproberen, maar meer een kwestie van logisch nadenken en vooral van
weten wat je doet. Niet de snelste wijze van fotograferen, maar het scheelt een hoop tijd achteraf.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do okt 09 2008 5:41 pm

evertfoto schreef:De M-stand is de enige stand waarbij je zelf precies kunt bepalen wat je belichting gaat worden.
Niet zomaar een kwestie van uitproberen, maar meer een kwestie van logisch nadenken en vooral van
weten wat je doet. Niet de snelste wijze van fotograferen, maar het scheelt een hoop tijd achteraf.
Wat een onzin zeg... dit is de 21e eeuw! :lol: :lol: :lol:

Alsof moderne camera's onder normale omstandigheden niet wat rekenwerk voor je kunnen doen. Je moet ze af en toe een beetje helpen, maar verder ga ik echt niet zelf uitrekenen wat voor sluitertijd ik moet gebruiken. Daar mag dat dure ding van Nikon zelf lekker over gaan nadenken. En als het me niet aanstaat, dan geef ik het geheel wel een plusje of een minnetje.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Frans Keijzers » do okt 09 2008 6:05 pm

Ik zou in het begin maar eens in de A (diafragma voorkeuze) stand beginnen, en zo leren wat het diafragma (F getal) doet in bepaalde settings, omdat je dan met je scherptediepte kan spelen.
En als je dat onder de knie het en weet wat de getallen (groot F getal en klein F getal) betekenen kan je weer een stap verder gaan en zo je kennis uitbreiden, zo kan je de de andere standen P, S, M ook een keer proberen, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.
Suc6 met het uitproberen.
Groet, Frans

Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com

Gideon van den Berg

Bericht door Gideon van den Berg » do okt 09 2008 9:25 pm

PatrickP schreef:
evertfoto schreef:De M-stand is de enige stand waarbij je zelf precies kunt bepalen wat je belichting gaat worden.
Wat een onzin zeg... dit is de 21e eeuw! :lol: :lol: :lol:

Alsof moderne camera's onder normale omstandigheden niet wat rekenwerk voor je kunnen doen. Je moet ze af en toe een beetje helpen, maar verder ga ik echt niet zelf uitrekenen wat voor sluitertijd ik moet gebruiken. Daar mag dat dure ding van Nikon zelf lekker over gaan nadenken. En als het me niet aanstaat, dan geef ik het geheel wel een plusje of een minnetje.
Niet helemaal met je eens patrick, als je iets in je kop hebt zoals jij het graag wil hebben dan bepaal jij hoe de opname er uit komt te zien en niet je camera!
Stel je wilt een onderbelicht effect hebben dan zal je camera altijd de optimale belichting meten. En ja, het is niet makelijk, maar als je veel oefend zal het uiteindelijk je voordeel worden.
Tuurlijk schiet ik zelf niet alle tijd in de M stand, zeker met daagjes uit of vakantie met het gezin. Dan staat hij gewoon op Diafragma voorkeuze.

Gideon

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » do okt 09 2008 9:48 pm

Gideon van den Berg schreef:Stel je wilt een onderbelicht effect hebben dan zal je camera altijd de optimale belichting meten. En ja, het is niet makelijk, maar als je veel oefend zal het uiteindelijk je voordeel worden.
zoals patrick aangeeft regel je dat toch (bijna) altijd met een plusje of een minnetje....

de m stand gebruik ik alleen in extreme (belichtings) situaties zoals nachtopnames oid. Voor de rest voldoet de A of P stand prima met regelmatig een plus of een min.

als de TS sinds enkele maanden schiet, zou ik het rekenwerk/denkwerk aan de d40 overlaten, dat kan ie best ;)

ajuus
emiel

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”