FX lens op een DX body

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Men

FX lens op een DX body

Bericht door Men » ma okt 06 2008 8:18 am

ik zit te overwegen om binnenkort een groothoeklens aan te schaffen. Ik ben in het bezit van een D300 maar nu het FX formaat de toekomst gaat worden (voor mij) wil ik graag weten of er problemen zouden kunnen optreden als ik een FX lens op mijn DX body gebruik.

Want als je een DX lens op een FX body gebruikt wordt het aantal pixels bijna gehalveerd doordat de lens deze cropping heeft, toch?

Welke van de onderste twee objectieven zou je mij adviseren in deze (met een FX toekomst voor mij)

14-24mm f/2.8G ED AF-S NIKKOR

of

12-24mm f/4G ED-IF AF-S DX Zoom-NIKKOR

Of heb je een betere suggestie?
alvast bedankt voor je advies.

Groeten,

Menno

Ps. Patrick bedankt voor je PB-tje

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma okt 06 2008 8:39 am

Je krijgt geen problemen met een FX-lens op je D300. Het is zelfs zo, dat ik maar één DX-lens heb. Koop dus, als je van plan bent over te stappen, de 14-24.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma okt 06 2008 8:41 am

Hallo Menno

Een DX lens bedekt een kleinere beeldhoek waardoor zo'n lens de full frame sensor niet kan bedekken. Hier heb je alleen last van bij de groothoekkant. Aan de telekant van een zoomobjectief is er vaak wel genoeg beeldhoek om de sensor te bedekken.

Toch is een DX objectief voor een FX camera geen serieuze optie.

Een FX lens kan zonder problemen op een cropcamera gezet worden. Enig nadeel is, is dat de beeldhoek anders is dan waar de lens eigenlijk voor gebouwd is. Ook zijn de lensen vaak zwaarder omdat er meer glas nodig is om een grotere beeldhoek te bedekken.

Voor een FX-body kun je dus het beste een 14-24mm kopen. Ook als je nu nog crop werkt zou ik die lens kopen. Die lens is echter wel een stuk duurder.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”