Cardreader
- JBD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Cardreader
Hallo,
Mijn fotoprinter heeft een cardreader, maar die vind ik te traag. Welke cardreader kan ik het beste aanschaffen voor mijn D300?
Mijn fotoprinter heeft een cardreader, maar die vind ik te traag. Welke cardreader kan ik het beste aanschaffen voor mijn D300?
Als je snelle kaartjes gebruikt kan ik de sandisk extreme usb2 cf+sd card reader aanraden, duidelijk sneller dan welke andere cardreader ik ook heb, behalve een expresscard cf reader (voor een laptop dus) en de firewire sandisk cf reader is ook beduidend sneller mits je extreme iv kaartjes hebt en een grote firewire poort, deze beide readers zijn wel flink veel duurder dan de ~25 euro voor de sandisk usb2 reader die ik met veel plezier gebruik.
- Fotofreak
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Let op!
Voor kaartjes groter als 2 gig moet deze hc zijn. bv sdhc [high cap ]
gr Pim
gr Pim
vr gr Pim [Fotofreak ]
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;
Uhm, De firewire Sandisk CF reader werkt niet onder Vista. Wel iets om rekening mee te houden... (heeft mij ook de nodige hoofdbrekens gekost voor ik daar achter was)dragon2 schreef:Als je snelle kaartjes gebruikt kan ik de sandisk extreme usb2 cf+sd card reader aanraden, duidelijk sneller dan welke andere cardreader ik ook heb, behalve een expresscard cf reader (voor een laptop dus) en de firewire sandisk cf reader is ook beduidend sneller mits je extreme iv kaartjes hebt en een grote firewire poort, deze beide readers zijn wel flink veel duurder dan de ~25 euro voor de sandisk usb2 reader die ik met veel plezier gebruik.
Uhm 2, Een D300 maakt gebruik van CF en Niet van SD. (Zoals je zelf al zegt sdhc.... --> Is niet het formaat D300)Fotofreak schreef:Let op!
gr Pim
Helemaal mee eens. Bij een beetje computershop of fotowinkel moet dit te halen zijn. Beperkende factor is meestal de kaart zelf en niet de lezer. De Fire-wire fabrikant heeft alleen voordeel als je er ook de juiste High Speed CF kaartjes mee leest. Die zijn alleen schreeuwend duur en in de meeste gevallen ook niet nodig omdat de buffer van je D300 behoorlijk wat aan kan. Alleen als je hele grote series op full speed achter elkaar in de continu modus schiet in de hoogste kwaliteit zou je dit nodig zijn maar ik vermoed dat voor de meesten het "goedkopere" CF kaartje voldoet. Of het nu 3 minuten duurt of 6 minuten om ze uit te lezen... Is je dat z'on investering in een Fire-wire Lezer + High speed kaartjes waard? Investeer liever in een kaartje met een grote cappaciteit + een eenvoudig USB2 CF adaptertje.chip54 schreef:Elke willekeurige die een opening heeft voor CF-kaarten en USB 2.0 ondersteunt. Voor een tien tot 15 euri ben je wel klaar.
voor 7,95 ben heb je al een cardreader ....
Laatst gewijzigd door Veneboer op ma okt 06 2008 8:46 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Heb bij Calumet in A'Dam gekocht. Aangesloten... werkte niet ... Dacht toen dat ie kapot was. Dus terug naar A'Dam waar ze me direct een nieuwe meegeven hebben.... Weer terug naar Almere en deed het alweer niet... Terug naar A'Dam waar ze ook aangesloten hebben op Vista PC. Probleem werd toen duidelijk: Werkt niet onder Vista! (Dat was tenminste mijn en Calumet's conclusie) Was er op dat moment helemaal klaar mee. Uiteraard ben ik blij voor je dat ie het bij jou wel doet maar thuis en bij Calumet kregen we 'm niet aan de praat.
Overigens heb je alleen snelheidswinst als je gebruik maakt van FireWire 800. USB2 is net zo snel (iets sneller zelfs) als FireWire 400.
Uiteindelijk z'on goedkoop readertje met USB2.0 meegenomen wat wel meteen werkte en voor mijn kaartjes snel genoeg is...
Overigens heb je alleen snelheidswinst als je gebruik maakt van FireWire 800. USB2 is net zo snel (iets sneller zelfs) als FireWire 400.
Uiteindelijk z'on goedkoop readertje met USB2.0 meegenomen wat wel meteen werkte en voor mijn kaartjes snel genoeg is...
Nou ja hij werkt dus wel onder vista, misschien dat een update geholpen heeft ofzo, of de firewire kaart zelf werkte gewoon niet dat heb ik ook al eens meegemaakt.
USB2 is juist meestal niet sneller dan firewire400: de top snelheid ligt wel hoger maar usb2 houdt dat niet lang vol. Dus bij een grote bestanden (in mijn geval, videobestanden danwel een kaart vol NEFs) wint firewire400 het al snel. Maar zo'n reader is prijstechnisch natuurlijk vooral interessant als je firewire 800 hebt, en extreme iv kaartjes meep meep
Heb ik beide niet dus ik houdt het ook bij m'n usb2 readertje 
USB2 is juist meestal niet sneller dan firewire400: de top snelheid ligt wel hoger maar usb2 houdt dat niet lang vol. Dus bij een grote bestanden (in mijn geval, videobestanden danwel een kaart vol NEFs) wint firewire400 het al snel. Maar zo'n reader is prijstechnisch natuurlijk vooral interessant als je firewire 800 hebt, en extreme iv kaartjes meep meep

- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
USB 2.0 = 480 Mbit/sec
FireWire 400 = 400 Mbit/sec.
USB gaat via de processor, is daarom goedkoper, maar zakt behoorlijk in snelheid bij hogere processorbelasting.
FireWire heeft een eigen controller, gaat niet via de processor, is daarom duurder maar behoudt ongeacht de processorbelasting de snelheid.
FireWire 400 is snel genoeg voor een cardreader; zeker als je al over FireWire aansluitingen beschikt.
USB gaat via de processor, is daarom goedkoper, maar zakt behoorlijk in snelheid bij hogere processorbelasting.
FireWire heeft een eigen controller, gaat niet via de processor, is daarom duurder maar behoudt ongeacht de processorbelasting de snelheid.
FireWire 400 is snel genoeg voor een cardreader; zeker als je al over FireWire aansluitingen beschikt.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Dit is nieuw voor mij. Waarom zou USB2 dat niet lang volhouden? (ben gewoon heel erg nieuwsgierig waarom dat zo is)dragon2 schreef:USB2 is juist meestal niet sneller dan firewire400: de top snelheid ligt wel hoger maar usb2 houdt dat niet lang vol. Dus bij een grote bestanden (in mijn geval, videobestanden danwel een kaart vol NEFs) wint firewire400 het al snel.
Update: "k Zie dat Arjan al uittelgd waarom!

"Zakt in snelheid bij hogere processorbelasting"ArjanL schreef:USB 2.0 = 480 Mbit/sec
Als ik het goed lees dan zou bij een niet hogere processorbelasting de snelheid van USB2 dus wél gelijk of iets hoger moeten zijn ? Dus wanneer ik niet tegelijk de foto's bewerk of video bewerk als ik ze van mijn kaartje afhaal heb ik dezelfde hoge snelheid als Firewire 400?
Nou ja ik merk het verschil al met een quadcore processor met 4gb geheugen (vista), terwijl ik verder niet zo veel doe, als je een betere pc hebt ... :mrgreen:
Nah, die extreme usb2 is al supersnel vergeleken met de gewone (5-20 euro) cardreaders van de pc zaak, en ik heb ook een D80 dus ik vind de multireader fijner ook. Heb hem weleens uitgeleend: "wow die cardreader is snel!!!"
Nah, die extreme usb2 is al supersnel vergeleken met de gewone (5-20 euro) cardreaders van de pc zaak, en ik heb ook een D80 dus ik vind de multireader fijner ook. Heb hem weleens uitgeleend: "wow die cardreader is snel!!!"

- PeterG
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik heb een snelle quadcore. Ik merk nooit iets van processorbelasting
Bij een beetje behoorlijke processor mag je heden ten dage geen last hebben van een teruglopende usb-snelheid. Alleen als je tegelijkertijd alle registers opentrekt (alle programma's tegelijk laat draaien) ja dan zal je wellicht iets merken. Voor ons sterfbare zielen niet of nauwelijks merkbaar tenzij je er met een stopwatch bij gaat zitten (als je niks beter te doen hebt).
Kortweg, over hoeveel tijdwinst hebben we het nu eigenlijk?
Peter

Bij een beetje behoorlijke processor mag je heden ten dage geen last hebben van een teruglopende usb-snelheid. Alleen als je tegelijkertijd alle registers opentrekt (alle programma's tegelijk laat draaien) ja dan zal je wellicht iets merken. Voor ons sterfbare zielen niet of nauwelijks merkbaar tenzij je er met een stopwatch bij gaat zitten (als je niks beter te doen hebt).
Kortweg, over hoeveel tijdwinst hebben we het nu eigenlijk?
Peter
Heb een dualcore laptop met 4 gig geheugen en dezelfde USB2 cardreader maar heb eerder het idee dat de leessnelheid van mijn kaart de beperkende factor is...
Heb meerdere CF kaartjes en een er van is langzamer wat je vervolgens ook merkt bij het uitlzezen. Vandaar mijn conclusie. Maar ik ben geen deskundige hoor. In de praktijk maakt het mij echter niet zo heel veel uit of het nu 3 of 5 minuten duurt.
Heb meerdere CF kaartjes en een er van is langzamer wat je vervolgens ook merkt bij het uitlzezen. Vandaar mijn conclusie. Maar ik ben geen deskundige hoor. In de praktijk maakt het mij echter niet zo heel veel uit of het nu 3 of 5 minuten duurt.