wie kan mij helpen met het optimaliseren van mijn urban foto
wie kan mij helpen met het optimaliseren van mijn urban foto
dit weekend ben ik eens lekker bezig geweest in een leegstaand woonhuis :
http://picasaweb.google.nl/mf.de.wit/UrbanFotoS#
nou vind ik de foto's niet super, ik krijg niet de sfeer erin die ik zou willen
of zoals die bijvoorbeeld op www.urb-ex.com staan
graag jullie advies/commentaar
tnx rene
http://picasaweb.google.nl/mf.de.wit/UrbanFotoS#
nou vind ik de foto's niet super, ik krijg niet de sfeer erin die ik zou willen
of zoals die bijvoorbeeld op www.urb-ex.com staan
graag jullie advies/commentaar
tnx rene
ze zijn allemaal erg donker. je hebt geen onderwerpen in je foto nu lijken het wel kiekjes, probeer dichter op het onderewerp te gaan. zoek de details op.
let op dat je niet als een gek gaat staan foto's maken. kijk eerst een half uurtje en probeer eerst de mooie dingen te zien voor je de foto maakt.Let ook op je scherpte, dmv een statief.
let op dat je niet als een gek gaat staan foto's maken. kijk eerst een half uurtje en probeer eerst de mooie dingen te zien voor je de foto maakt.Let ook op je scherpte, dmv een statief.
- Boldey
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Je kan de full size downloaden zie ik. Je foto's hebben wel heel erg veel ruis en zijn erg onderbelicht. En scheef. Jammer dat het geen NEF's zijn, dan kun je er nog veel meer mee.
Ik heb even snel dit ervan gebakken:
origineel (klein):

bewerkt:

rechtgezet, verscherpt, zwart wit gemaakt en met de blendingmode gespeeld, levels, curves, saturation, randen zwartgemaakt en lichte plekken versterkt met de dodge tool, donkere met de burntool, verkleind, dat was het wel volgens mij
Ik heb even snel dit ervan gebakken:
origineel (klein):

bewerkt:

rechtgezet, verscherpt, zwart wit gemaakt en met de blendingmode gespeeld, levels, curves, saturation, randen zwartgemaakt en lichte plekken versterkt met de dodge tool, donkere met de burntool, verkleind, dat was het wel volgens mij

- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik heb een van de vergrote opnamen gedownload. Wat me opviel was de ruis. Dus ik neem aan dat je een hoge ISO-waarde gebruikt. Mogelijk om uit de hand te kunnen fotograferen (waarom zou je anders een hoge ISO gebruiken). Als ja aan de gang gaat in dit soort panden zou ik in ieder geval een statief gebruiken en simpelweg de laagste ISO-waarde gebruiken voor de hoogste kwaliteit. Er beweegt niks, dus een lange sluitertijd hoeft helemaal geen beletsel te zijn. Met statief ook bewuster bezig zijn met standpunten en het recht fotograferen.
Als je dan toch bezig bent met statief, meteen meerdere belichtingen maken waarbij je de ene belichting meer afstemt op de donkere gedeelten in het pand, de andere voor de doorkijkjes bij de ramen.
Achteraf kun je dan de verschillende belichtingen in elkaar poetsen voor een meer evenwichtig contrast, of zelfs via HDR-technieken een beeld samenstellen.
Als je dan toch bezig bent met statief, meteen meerdere belichtingen maken waarbij je de ene belichting meer afstemt op de donkere gedeelten in het pand, de andere voor de doorkijkjes bij de ramen.
Achteraf kun je dan de verschillende belichtingen in elkaar poetsen voor een meer evenwichtig contrast, of zelfs via HDR-technieken een beeld samenstellen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Er zit inderdaad heel veel ruis in je foto's. Ook de belichting is veel te donker en exact zoals Léon schrijft, probeer recht te fotograferen. Ik heb een kleine poging gewaagd, veel meer dan dit kan ik niet uit deze (verf)kast trekken.
Origineel:

Aangepast:

CS3:
- Ruis verwijderd
- Perspectief aangepast
- Omgezet naar 16bit voor tonemapping Photomatix
- Tonemapping
- contrast aangepast
- verkleint
- terug naar 8 bits
- sRGB kleur profiel gekozen
- verscherpt
- Opgeslagen
Hope this helps,
ALE
Origineel:

Aangepast:

CS3:
- Ruis verwijderd
- Perspectief aangepast
- Omgezet naar 16bit voor tonemapping Photomatix
- Tonemapping
- contrast aangepast
- verkleint
- terug naar 8 bits
- sRGB kleur profiel gekozen
- verscherpt
- Opgeslagen
Hope this helps,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Werner
- Forumlid
- Contacteer:
Klasse Arthur...chip54 schreef:Je bent een kunstenaar, Arthur!
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Werner
- Forumlid
- Contacteer:
Ik vind die bewerking van je een stuk beter dan orgineel, ik had alleen wel wat minder zwart om de rand gedaan.....Boldey schreef:Maar was t wat die van mij??
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;