Sluitergeluid D80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Jacky

Sluitergeluid D80

Bericht door Jacky » do okt 09 2008 12:02 am

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren foto's gemaakt bij een theatershow met o.a. singer/songwriters, dichter, cabaretier. Nu blijken daar geluidsopnamen gemaakt te zijn met een overhead microfoon en is gedurende de hele show regelmatig het geluid van de camera te horen (niet het piepje, dat is als eerste uitgegaan...)

Enig idee hoe ik dit een vorige keer kan voorkomen? Als het goed is wordt volgende keer al in ieder geval de geluidsopnamen via de mengtafel gedaan, maar ik wil niet dat ik daar te horen ben...

Tnx

Marco

Re: Sluitergeluid D80

Bericht door Marco » do okt 09 2008 12:23 am

Een compact camera met electronische sluiter aanschaffen, de sluiter van een DSLR is nu eenmaal mechanisch en maakt dus wel wat geluid, een lekker geluid overigens :)

Jacky

Bericht door Jacky » do okt 09 2008 12:45 am

Dacht ik al en vind ik ook...maar de organisator was niet zo blij...

En met mijn compact krijg ik toch niet de foto's zoals ik ze wil...

Ik zal dinsdag overleggen en anders neem ik geen foto's...doe ik toch liever buiten...

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Boldey » do okt 09 2008 3:47 am

Als ze foto's willen moeten ze hun opname-mogelijkheden maar beter regelen. Bij live-opname horen nou eenmaal bijgeluiden zoals een fototoestel, klinkende glazen, pratende en hoestende mensen, enz... wat een gezeur van de organisator. Laat het hem lekker uitzoeken zou ik zo zeggen, als iedereen daar op zijn tenen moet lopen omdat er anders geluiden op de band komen lijkt het me een erg ongezellig gebeuren worden! En een D80 klinkt idd hemels.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do okt 09 2008 9:24 am

Ik kan me toch wel voorstellen dat het irritant is dat dit soort geluiden worden meegenomen.
Het is niet voor niets dat "vroeger" Leica prat ging om hun fluisterstille M-camera's, en om die reden werden ingezet. Juist ook bij theater. Dat is tegenwoordig met de Digitale M-8 helemaal niet meer het geval. Die maakt zelfs meer herrie dan een D80, terwijl het niet eens een reflex is. (Bij de M8 het motorgeruis van het spannen van de sluiter). De Leica M 8.2 zou nu iets stiller zijn gemaakt, kennelijk teveel ontevreden gebruikers.

De stilste camera die ik ooit in handen heb gehad is echter de Konica Hexar meetzoekercamera van een collega. Met de camera echt helemaal tegen je oor aangelegd moest je nog erg goed luisteren om te ontdekken dat de sluiter was afgegaan. (Daarvoor moest je echt een paar keer testen).
http://www.cameraquest.com/konhex.htm
Vriendelijke groet, Léon Obers

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » do okt 09 2008 1:54 pm

Het meeste lawaai komt uit bediening van spiegel en diafragma. De maatregelen van de theater organisatie (bv richtmicrofoons) heb je niet in de hand. Je zou op grotere afstand van de artiest kunnen fotograferen. Ook zou je zelf geluiddempende maatregelen kunnen nemen door een " camera blimp" toe te passen. Ik neem aan dat fotografen van bv. erg schuw wild hier ook mee te maken hebben. Google eens op " camera blimp".
Zie bv. http://www.whistlerweddingphotos.com/blimp.html

groet Hans

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » do okt 09 2008 3:11 pm

Neem volgende keer een D3 mee............en vraag dan of het probleem nu opgelost is :mrgreen:

Denk dat hun manier van geluid opnemen niet goed is..... en anders filteren ze het er maar uit.
Sluitergeluid is gewoon niet te verkomen en als ik jouw was maakte ik me er ook niet druk over.

Gr Mike
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Hanfo

Bericht door Hanfo » vr okt 10 2008 8:23 pm

Léon Obers schreef:Ik kan me toch wel voorstellen dat het irritant is dat dit soort geluiden worden meegenomen.
Het is niet voor niets dat "vroeger" Leica prat ging om hun fluisterstille M-camera's, en om die reden werden ingezet. Juist ook bij theater. Dat is tegenwoordig met de Digitale M-8 helemaal niet meer het geval. Die maakt zelfs meer herrie dan een D80, terwijl het niet eens een reflex is. (Bij de M8 het motorgeruis van het spannen van de sluiter). De Leica M 8.2 zou nu iets stiller zijn gemaakt, kennelijk teveel ontevreden gebruikers.

De stilste camera die ik ooit in handen heb gehad is echter de Konica Hexar meetzoekercamera van een collega. Met de camera echt helemaal tegen je oor aangelegd moest je nog erg goed luisteren om te ontdekken dat de sluiter was afgegaan. (Daarvoor moest je echt een paar keer testen).
http://www.cameraquest.com/konhex.htm
De M's werden niet alleen geroemd om hun stille geluid maar meer om de optische zoeker. Doordat SLR's een matglas hebben wordt het in schemerige en donkere omgevingen lastig om je onderwerp te beoordelen en scherp te stellen. De M heeft daar dus totaal geen last van. Een bijkomend voordeel is dat deze camera's geen opklappende spiegel heeft, waardoor je met langer sluitertijden nog uit de hand trillingsvrij kan fotograferen.

Jack the Slipper

Bericht door Jack the Slipper » vr okt 10 2008 9:40 pm

Dat laatste lijkt mij niet correct. Je doelt waarschijnlijk op de trillingen die door d eopklappende spiegel worden veroorxaakt? Maar ik denk dat de spiegel eerst opgeklapt moet zijn, en dat ook is, voordat de sluiter opent.

Enne, zo mogen blij zijn dat de D80 niet in burst stond!!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr okt 10 2008 10:16 pm

Jawel, dat laatste klopt toch wel. Een opklappende spiegel is een bewegende massa (hoe klein ook) die met name bij langere sluitertijden juist nog net een beweging / trilling aan de camera meegeeft zodat een meetzoeker in het voordeel lijkt te zijn. Om die reden kun je bij de Nikon reflexen (tenminste de D80) een custom instelling doen dat de spiegel eerst opgeklapt wordt en pas een kleine seconde erna de sluiter opengaat. Maar ja, dat lijkt me bij theaterfotografie niet handig.
Sluitersnelheden moet je bij theater dikwijls toch al redelijk kort hebben, omdat personen op het podium meestal niet statisch bezig zijn.

Overigens gebruik ik in dat soort omstandigheden altijd een eenbeenstatief. Die geeft voldoende "stevigheid".

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr okt 10 2008 10:18 pm

J.Hoes schreef:Google eens op " camera blimp".
Zie bv. http://www.whistlerweddingphotos.com/blimp.html
Dat lijkt me nu ook niet handig te bedienen. Misschien wat wollen handschoenen met halve vingertoppen geeft voldoende demping rondom ??

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » za okt 11 2008 1:26 pm

Ik zat net wat te prutsen met een gevouwen handdoek (zes lagen textiel) gedrapeerd als een hoofddoekje over een D80 met 50 mm objectief. Dit gaf een zeer duidelijk hoorbare afname van lawaai uit de machinekamer van spiegel en diafragma.
Het gebruik van spiegelvoorontspanning lijkt me minder zinvol omdat de twee hoofdgeluiden (spiegel op+diafragma dicht en spiegel neer+diafragma open) altijd na elkaar worden afgespeeld; de voorontspanning levert alleen een korte pauze op tussen de hoofdgeluiden. Verbaas me trouwens over de stilte van de sluiter zelf.
Uit grijs verleden herinner ik mij afbeeldingen van blimps om filmcamera's (16 mm) als doorgestikte en gewatteerde zakken, met op strategische plaatsen een opening om iets doorheen te steken.

Verder zal het blimpgebeuren een interessant knutselgebied zijn.

Groet Hans

Jacky

Bericht door Jacky » di okt 14 2008 1:04 am

Ik ga het morgenavond weer eens proberen....en dan zonder kunstgrepen van mijn kant..moet toch al moeite genoeg doen om mooie foto's te maken ...grinnik.
Ze gaan het geluid van de artiesten via de mengtafel opnemen en ook nog de overhead mic mee laten lopen om evt publieksgeluid in te mixen.

Ik zal binnenkort ook eens wat plaatjes plaatsen zodat jullie ook kunnen zien waar het om gaat...

In ieder geval bedankt voor jullie meedenken..

Tnx
Jacky

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”