Newbie: Advies gevraagd

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

slijmbal

Bericht door George Fennes » di jan 30 2007 10:55 pm

slijmbal :roll: :roll:

Heb je daar moeite mee?

Het zal je maar gebeuren dat je voor jongetje wordt uitgemaakt terwijl je toch al 30 jaar meisje bent.

Maar Olle, wil je er over praten?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Randje

Re: Newbie: Advies gevraagd

Bericht door Randje » wo jan 31 2007 12:28 am

vanson schreef:
Randje schreef: Ik merk nu toch dat ik wat meer nodig heb, en met name voor twee onderwerpen
1. Buiten ‘beeldvullend’ fotograferen van natuur, industriële objecten ed
2. Zeer close-up portretten van mijn dochter maken.
Wat je eerste punt betreft: niet eerst geld gaan uitgeven, maar wat meer lopen/bewegen om je object heen. Je lens heeft een vast bereik in beeldhoek, jij staat niet vastgenageld natuurlijk aan de grond. Je benen zijn de mooiste zoomfunctie die je hebt! (zeker als je een vaste lens hebt, zie ook hieronder)

Er zijn twee lenzen te overwegen voor wat je wilt bereiken: de 50mm/f1.8 AF(D) en de 85mm/f1.8 AF(D) Nikkor lenzen. Met deze twee lenzen kun je goede portretten maken, en ze zijn niet echt duur (125 euro voor een nieuwe 50mm/f1.8, 225-300 euro voor een gebruikte 85mm/f1.8).

Bedoel je met 'close-up' dat je echt op 1cm afstand wilt fotograferen of dat het portret beeldvullend moet zijn?
In het laatste geval kun je wederom spelen met de afstand waarop je zelf staat, anders moet je een close-up lens of een macro lens overwegen.

succes!
Het lopen/bewegen doe ik waar mogelijk; ben zelfs bijna van de kade in IJmuiden gedonderd op zoek naar een mooi standpunt. Maar vorige week was ik in Artis, en daar wordt het toch zeer ontraden het leeuwenverblijf echt in te gaan. Dus het is meer voor dat soort dingen. Of later vorige week, toen ik pal onder een hoogspanningsmast stond - het detail (uiteraard bovenin) dat ik vast wilde leggen was net te hoog. En ook hier moet ik bekennen niet de mast ingeklommen te zijn.
Maar je hebt zeker gelijk, en in een deel van de situaties zal ik ook meer moeten lopen, danwel een ander standpunt innemen.

Wat ik met closeup bedoelde was echt inzoomen op details van het gezicht, en dan met name de ogen, zonder extreem dichtbij te komen. Want de als ik te dichtbij kom zal het moment, de blik, weg zijn.

Ik merk wel dat ik nog lang niet thuis ben in het jargon ;-) Ook de samenhang tussen diafragma en brandpuntsafstand is me nog een beetje vaag. Maar goed, al doende leert men.

Je noemt twee lenzen die met name voor portretten een goede keuze zijn. Qua prijs komen ze in ieder geval meer overeen met mijn budget. Wat zouden overwegingen om voor de 50 mm, of juist voor de 85 mm te gaan?

Groet
Miranda

Randje

Bericht door Randje » wo jan 31 2007 12:41 am

Malo1961 schreef:Hoi Miranda,

Aangezien je het volgende aangaf:
1. Buiten ‘beeldvullend’ fotograferen van natuur, industriële objecten ed
2. Zeer close-up portretten van mijn dochter maken.
is de volgende optie misschien ook een gedachte voor jou.

Punt 1:Word eigenlijk helemaal afgedekt door je 18-200 sigma objectief.
Omgerekend naar kleinbeeld is jou lens in staat om het gebied tussen 28 mm groothoek en 300 mm tele af te dekken.
Nog meer bereik betekent heel vaak vogeltjes en andere vormen van wildlife.
( en dus heel duur glas.)
Punt 2: Denk eens aan de 1.8/50 mm afd.( nieuw +/- 130 euro.)
Ideaal voor portretten van dochterlief en een kwaliteit om van te kwijlen.
Geloof me.....,de meest aanwezige lens van alle forumleden hier geregistreerd.
De 50 mm geeft omgerekend naar kleinbeeld het effect van een 75 mm.
Perfect voor mooie portretten van je kleine meid.

Tenslotte weet ik niet of je al een statief bezit. Zoniet, dan kan je daar heel veel scherpte mee winnen door hem in te zetten voor alle foto's met je 18 - 200. Binnen jou budget zou ik echt voor deze combi gaan.
50 mm plus een degelijk statief. (Zeker haalbaar voor ongeveer 200 euro.)

Succes met je keuze.

Mvrgr,
Martin
Hi Martin

Tja, het lijkt er inderdaad op dat de vogels nog even buiten bereik blijven. Of ik moet een keer richting avifauna. Kunnen ze in ieder geval niet wegvliegen.

Een statief heb ik nog niet zo lang geleden gekocht. Eerst had ik een goedkoop dingetje, maar als het niet absoluut windstil was had dat geen enkel effect. Nu heb ik een Falcon FE-6502, wel wat zwaarder maar ook echt een wereld van verschil.

Die 1.8/50mm ga ik toch eens serieus over nadenken. Bij de vervolgcursus die ik nu ga doen wordt onder andere portretfotografie uitgebreider behandeld dus dan zou dat nuttig kunnen zijn.
Toch is het mij nog niet helemaal helder wat het voordeel van een vast brandpunt is boven een uitgebreider bereik. Want als blond+vrouw=dubbel gehandicapt denk ik dan; 50 mm zit ook binnen de 18-200 van m'n huidige objectief. Ik heb inmiddels wel begrepen dat dat een denkfout is, maar hoe het dan wel zit....

Groet
Miranda

martijn01

Bericht door martijn01 » wo jan 31 2007 12:53 am

Dat de 50 mm 1.8 in je huidige bereik valt van je je 18-200 is een feit!
Maar de kwaliteit van de 50 mm 1.8 is adem benemend. deze zul je bij lange na niet halen met je 18 200. voor potretten is hij fenomenaal. 1 van de beste van nikon voor portret! natuurlijk zijn er ook andere mogelijkheden voor portret maar niet met jou budget. (niet lullig bedoeld)
Je kan dus gaan kijken voor de 50 1.8! voor een dikke 100 E te koop.
Het enigste wat je dan niet hebt is tele. maar die heb je nu wel met je 18-200. dus ik zou voor de 50 gaan. en fantastische portretten gaan schieten.
Zeg je straks van nou dit vind ik echt een top lens deze kwaliteit wil ik ook in mijn tele bereik. dan kan je je daar rustig op gaan orienteren en voor sparen. dus die 50 1.8 zeker doen. en daarna bijvoorbeeld kijken voor een nikon 300 mm F4. als je dat tenminste mist. en je er het geld voor hebt. maar die 50 mm 1.8 echt doen. en met je tele even lekker door spelen met je 18-200. want ook daar kan je een goede foto mee maken. maar uiteraard is er bijna altijd beter.

Mvg,

Martijn
Laatst gewijzigd door martijn01 op wo jan 31 2007 12:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.

martijn01

Bericht door martijn01 » wo jan 31 2007 12:56 am

oja je zei blond+vrouw dubbel gehandicapt.

Nou... ik zou er een moord voor plegen.
Ik mag s'nachts met mijn camera naar bed.
Ook leuk maar hij praat niet terug.
Om over de andere opties nog maar te zwijgen :P

Mvg,

Martijn

George Fennes
Clublid
Clublid

Blond en vr ...................

Bericht door George Fennes » wo jan 31 2007 9:35 am

Martijn Schreef:

Code: Selecteer alles

Om over de andere opties nog maar te zwijgen  

Mvg, 

Martijn
Ga je nu niet een beetje te ver Martijn?

Dit is een fotoforum, weet je nog wel!

Misschien een relatiebureau inschakelen en daar de trefwoorden neerleggen blond en vrouw, misschien komen ze dan wel met een damescamera aanzetten, dan heeft jouw camera tenminste ook wat :)

Randje

Re: Blond en vr ...................

Bericht door Randje » wo jan 31 2007 10:10 am

George Fennes schreef:Martijn Schreef:

Om over de andere opties nog maar te zwijgen  

Mvg, 

Martijn
Ga je nu niet een beetje te ver Martijn?

Dit is een fotoforum, weet je nog wel!

Misschien een relatiebureau inschakelen en daar de trefwoorden neerleggen blond en vrouw, misschien komen ze dan wel met een damescamera aanzetten, dan heeft jouw camera tenminste ook wat :)

Vermeld bij je contactadvertentie wel even de lengte en het bereik van je telelenzen 8)

George Fennes
Clublid
Clublid

Relatiebureau

Bericht door George Fennes » wo jan 31 2007 10:13 am

Randje schreef:

Vermeld bij je contactadvertentie wel even de lengte en het bereik van je telelenzen  8)  
Gaat dat bij camera's ook op dan?

Nooit geweten, maar aldoende leert men.

martijn01

Bericht door martijn01 » wo jan 31 2007 12:42 pm

Haha zouden we nie gewoon allemaal on-topic blijven dan zeggen julie wat van mij hahaha.

Mvg,

Martijn

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”