teleconverter voor af lensen
teleconverter voor af lensen
hoi,
ik ben eigenlijk op zoek naar een extra telelens. Mijn vriedin vind de 18-70 tekort en wilt ook een telelens.
nu hebben we een d-40en een d-300. met 1 70-300 vr afs. nu ben ik eigenlijk op zoek naar een wat beter objectief. zou graag een 300 afs f4 willen maar deze is buiten het budget, gebruikt kosten deze over de 800 euro. nou heb ik een AF 80-200mm ED 1:2.8D (draaizoom) nikon op het oog, maar zijn daar 2x teleconverter voor(als ik deze later aan wil schaffen)?
Verlies je veel qau scherpte als je hem dan op 400mm gebruikt?
ik ben eigenlijk op zoek naar een extra telelens. Mijn vriedin vind de 18-70 tekort en wilt ook een telelens.
nu hebben we een d-40en een d-300. met 1 70-300 vr afs. nu ben ik eigenlijk op zoek naar een wat beter objectief. zou graag een 300 afs f4 willen maar deze is buiten het budget, gebruikt kosten deze over de 800 euro. nou heb ik een AF 80-200mm ED 1:2.8D (draaizoom) nikon op het oog, maar zijn daar 2x teleconverter voor(als ik deze later aan wil schaffen)?
Verlies je veel qau scherpte als je hem dan op 400mm gebruikt?
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Je verliest geen scherpte, alleen een paar stops licht.
Nikon geeft aan dat de Nikon teleconverters niet op een AF 80-200 ED kunnen. Op dit forum gebruiken een aantal forumleden diverse andere teleconverters op dit objectief.
Nikon geeft aan dat de Nikon teleconverters niet op een AF 80-200 ED kunnen. Op dit forum gebruiken een aantal forumleden diverse andere teleconverters op dit objectief.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
heb ik ook naar zitten kijken, maar nikon is toch nikon
150-500 os, 100-300 en de 70-200 van sigma.
Maar waarschijnlijk zijn dat toch lensen die je weer gaat vervangen.
Zijn er van nikon geen converters omdat de af uit de kamera moet komen, dus dat moet ook door geven worden en dat te zwaar is voor de moter in de camera?
Ik wil toch graag richting de 400 a 500 mm willen gaan. De echt grote jongens van nikon zijn mijn te duur.
150-500 os, 100-300 en de 70-200 van sigma.
Maar waarschijnlijk zijn dat toch lensen die je weer gaat vervangen.
Zijn er van nikon geen converters omdat de af uit de kamera moet komen, dus dat moet ook door geven worden en dat te zwaar is voor de moter in de camera?
Ik wil toch graag richting de 400 a 500 mm willen gaan. De echt grote jongens van nikon zijn mijn te duur.
coolpix 950
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: teleconverter voor af lensen
De Nikkor AF 80-200mm 2.8 i.c.m. een Kenco 300 Pro TC van 1.7 heb je een hele fijne combinatie die nog lekker scherp is ook.
Succes
Groetjes George
Succes
Groetjes George

Hallo Jpdejong,
ik heb zelf de 70-200 met de nikon 2x teleconverter, en ik zal zeggen dat het niet echt een aanrader is, het zoombereik ik geweldig, en licht is er ook nog voldoende, maar de scherpte, daar ben ik echt niet te spreken over
. daarom zou ik het je kunnen aanraden dat je het als combi eerst eens ergens kan gaan testen.
de 70-200 is een mega scherpe lens, en dan verlies je zoveel aan scherpte (sorry maar mijn 2x teleconv. is een miskoop) maar het kan natuurlijk met de 80-200 anders zijn.
mvg
twan
ik heb zelf de 70-200 met de nikon 2x teleconverter, en ik zal zeggen dat het niet echt een aanrader is, het zoombereik ik geweldig, en licht is er ook nog voldoende, maar de scherpte, daar ben ik echt niet te spreken over

de 70-200 is een mega scherpe lens, en dan verlies je zoveel aan scherpte (sorry maar mijn 2x teleconv. is een miskoop) maar het kan natuurlijk met de 80-200 anders zijn.
mvg
twan
- Janha
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
@ George,
Volgens mij is er helemaal geen Kenko Pro TC 1.7, er zijn alleen de 1.4, 2 en 3 TC.
Alleen Nikon heeft een 1.7 maar de past alleen op een beperkt aantal objectieven (AF-S) en dan ook nog behoorlijk lichtsterk.
Hier is meer info te vinden:
http://www.nikonusa.com/Find-Your-Nikon ... 7E-II.html
Groet,
Jan
Volgens mij is er helemaal geen Kenko Pro TC 1.7, er zijn alleen de 1.4, 2 en 3 TC.
Alleen Nikon heeft een 1.7 maar de past alleen op een beperkt aantal objectieven (AF-S) en dan ook nog behoorlijk lichtsterk.
Hier is meer info te vinden:
http://www.nikonusa.com/Find-Your-Nikon ... 7E-II.html
Groet,
Jan
Ik zou toch gaan kijken naar een 300MM F4.0 dat is misschien wat duurder maar daarna krijg je nooit dat als ik nou... gevoel.
Ik zit wat dat betreft ook niet rijkelijk in mijn budget toch ik vind de 300MM F4 de enigste juiste optie.
met een 1,4 en 1,7 haal je daar nog spetterende platen mee tevoorschijn en er zijn zelfs mensen die dat met een 2.0 converter nog presteren.
Maar een vast brandpunt is sowieso een voordeel wat betreft scherpte
Ik zit wat dat betreft ook niet rijkelijk in mijn budget toch ik vind de 300MM F4 de enigste juiste optie.
met een 1,4 en 1,7 haal je daar nog spetterende platen mee tevoorschijn en er zijn zelfs mensen die dat met een 2.0 converter nog presteren.
Maar een vast brandpunt is sowieso een voordeel wat betreft scherpte
- Robin
- Forumlid
Ik was gister bij fotokonijnenberg en daar werd mijn ook sterk af geraden om een 2x TC te gebruiken bij een lens van deze kwaliteit om dat je veel kwaliteit verliest 1.7x was de grens werd mijn aangeradentwan schreef:Hallo Jpdejong,
ik heb zelf de 70-200 met de nikon 2x teleconverter, en ik zal zeggen dat het niet echt een aanrader is, het zoombereik ik geweldig, en licht is er ook nog voldoende, maar de scherpte, daar ben ik echt niet te spreken over. daarom zou ik het je kunnen aanraden dat je het als combi eerst eens ergens kan gaan testen.
mvg
twan
Greetz... Robin
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Een TC 2 EII van Nikon (andere merken heb ik geen ervaring) is zeker geen miskoop. Maar zoals ik elders al omschreef gaat een zoom minder soepel om met een TC.
Zelf heb ik ook een 70-200 maar heb nog niet serieus getest met een TC. Wat ik met de 200-400 heb ervaren is een 1.4 te doen, vraagt een 1.7 extra aandacht wat betreft de condities. Ik zou geen TC 2 aanschaffen voor een zoom alleen maar als je ook met primes werkt dan is het een extra mogelijkheid
Vanochtend heb ik toevallig de TC 2 EII er even op gezet in combi met een 500mm prime van Nikon.
Hier is een foto te bekijken met de nodige info http://www.pbase.com/huibtom/image/107992408
Ik heb handmatig ingesteld vanwege het hunten, wat niet constant gebeurde maar voor mij te storend. De foto is gemaakt op een afstand tussen de 30 a 35 meter met een crop van 50%
Voor een eerste keer ben ik niet ontevreden en ben nieuwsgierig als ik close up ga werken en als het contrast wat hoger is. (zie tijd in exif) Commentaar welkom.
Ik zie de TC 2 als een tool om bv een soort goed in beeld te krijgen om te determineren en ook van beter iets dan niets
Zelf heb ik ook een 70-200 maar heb nog niet serieus getest met een TC. Wat ik met de 200-400 heb ervaren is een 1.4 te doen, vraagt een 1.7 extra aandacht wat betreft de condities. Ik zou geen TC 2 aanschaffen voor een zoom alleen maar als je ook met primes werkt dan is het een extra mogelijkheid
Vanochtend heb ik toevallig de TC 2 EII er even op gezet in combi met een 500mm prime van Nikon.
Hier is een foto te bekijken met de nodige info http://www.pbase.com/huibtom/image/107992408
Ik heb handmatig ingesteld vanwege het hunten, wat niet constant gebeurde maar voor mij te storend. De foto is gemaakt op een afstand tussen de 30 a 35 meter met een crop van 50%
Voor een eerste keer ben ik niet ontevreden en ben nieuwsgierig als ik close up ga werken en als het contrast wat hoger is. (zie tijd in exif) Commentaar welkom.
Ik zie de TC 2 als een tool om bv een soort goed in beeld te krijgen om te determineren en ook van beter iets dan niets