Snap dit hoor............
Als je in de M stand een bepaalde combinatie hebt (125ste bij f5) voor een goede belichting.
Dan heb ik die in de P stand toch ook ???
Mijn D3 staat altijd in de P stand.......Ik meet het licht......geef een slinger aan de hoofdinstelschijf totdat ik de juiste sluitertijd of diafragma heb.
Indien ik een donker of lichter onderwerp heb geef ik ook een slinger aan secundere instelschijf om te plussen of te minnen (stopje over of stopje onder).
Waarom eerst in de M stand gaan vogelen als je camera een goede lichtmeter heeft ???
Gr Mike
tips bij het schieten in m stand
- Mike-Nikon
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: tips bij het schieten in m stand
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.
-
iJoost
Re:
Als je nog geen "superrr mooie foto's" kunt maken in de andere standen, dan zou ik toch nog maar even niet aan die M beginnen als ik jou was. Want dat vraagt dus domweg nog meer beheersing van je camera, belichting, etc. De kans dat je met M "superrr mooie foto's" gaat maken terwijl het met P, A en/of S nog niet zo goed lukt is tamelijk klein.Anne nikond40 schreef:Bedankt vor de reacties!!!! Ik wil graag de M stand onder de knie krijgen omdat ik echt superrr mooie foto's heb gezien in deze stand!! Ik ga gewoon eens oefenen.....
- anita.v
- Forumlid

- Contacteer:
Ik ben het eens met Mike-Nikon.
Of ge gebruikt de A- of S-stand.
De rest regelt de camera.
Ge hebt ook nog de plus de min (zoals Patrick)
Wel eventjes controleren!
Of ge gebruikt de A- of S-stand.
De rest regelt de camera.
Ge hebt ook nog de plus de min (zoals Patrick)
Wel eventjes controleren!
D700 + objectieven tussen 14mm en 200mm + flitslicht
http://www.flickriver.com/photos/ajev/p ... teresting/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickriver.com/photos/ajev/p ... teresting/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Pruimpit
Ik zei al eerder in de m-stand begrijp je het beste waar je mee bezig bent.
In de P of automatische stand ben je eerder geneigd luk raak foto's te schieten. Dat geldt zowel voor de te kiezen scherptediepte als de onder-overbelichting. Je denkt minder na, je maakt een foto die eigenlijk wat overbelichting nodig heeft. Bijvoorbeeld een 2/3 luchtfoto. In de M-stand realiseer je je eerder dat je die correctie moet uitvoeren dan in de P stand.
De P-stand maakt je dus lui!
In de P of automatische stand ben je eerder geneigd luk raak foto's te schieten. Dat geldt zowel voor de te kiezen scherptediepte als de onder-overbelichting. Je denkt minder na, je maakt een foto die eigenlijk wat overbelichting nodig heeft. Bijvoorbeeld een 2/3 luchtfoto. In de M-stand realiseer je je eerder dat je die correctie moet uitvoeren dan in de P stand.
- Mike-Nikon
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Pruimpit schreef:Ik zei al eerder in de m-stand begrijp je het beste waar je mee bezig bent.
Ieder zijn eigen manier van werken zie je wel.
Persoonlijk heb ik het idee dat ik , ondanks dat de camera op de P staat, ik doormiddel van mijn instelschijven toch de volledige controle over de camera heb.
Bij het fotograferen van voetbal gaat hij wel op de A of S. Want dan wil ik niet dat ik elke keer moet bijstellen.
Dus...... probeer alles en gebruik dat gene want je het beste bevalt.
Gr Mike
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
-
Pruimpit
Maar dat bestrijd ik ook niet. Alhoewel je ook weer niet helemaal gelijk hebt. (Langdurige belichtingen?)Mike-Nikon schreef:Ieder zijn eigen manier van werken zie je wel.
Persoonlijk heb ik het idee dat ik , ondanks dat de camera op de P staat, ik doormiddel van mijn instelschijven toch de volledige controle over de camera heb.
Vergeet niet dat de D40 geen twee instelschijven heeft. Dus word het al wat lastiger.