Ome Jan schreef:Dus het gebruik van een prime plus converter is sowieso al beter dan een zoom plus converter?
Ik dacht juist dat de kwaliteit van Sigma objectieven tegenwoordig ook erg goed zijn...
De kwaliteit van een prime plus converter is alleen maar beter dan die van een zoom met converter als die prime zonder converter ook beter is dan de zoom. Vooropgesteld natuurlijk dat we het over dezelfde converter hebben en die niet geoptimaliseerd is voor een van de twee.
En Sigma lenzen zijn echt wel goed als je de EX serie hebt, maar dat betekent niet dat er geen betere zouden kunnen zijn. Bovendien hecht niet iedereen evenveel waarde aan dezelfde eigenschap.
Ome Jan schreef:
Een prime zal kwalitatief dan beter zijn, maar het lijkt me in de praktijk niet handig dat je net een metertje vooruit moet om de ijsvogel vol in beeld te krijgen terwijl je al met je voeten in het water staat....
Dan is er natuurlijk altijd nog de mogelijkheid om te croppen.

Wat ik het plezierigste vind met een zoomlens, zelfs als je hem altijd op z'n langste brandpunt gebruikt, is dat je op een kort brandpunt kunt zoeken naar je onderwerp en dan op een lang brandpunt scherpstellen, kaderen en afdrukken.
Ome Jan schreef:@ Roelof, de Sigma 120-200 kost 2025 bij Konijnenberg, de converter 222 bij dezelfde firma.
Je vergist je nu 100mm en 400 Euro.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.