Voorschot

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
miesnert

Voorschot

Bericht door miesnert » za okt 11 2008 1:25 pm

Hallo,

Ik heb vijf foto's verkocht aan een galerie, ingelijst op 60*90.
Ik ga ze van de week laten afdrukken en inlijsten.
Wat ik afvraag is of iemand hier ervaring heeft met zulke verkopen, is het gebruiklijk om een voorschot te vragen? En zo ja, van wat voor percentage?
Ik vraag me dit af omdat het om een flink bedrag gaat dat ik in eerste instantie voorschiet aan afdrukken en inlijsten, en dat zij daarna plus mijn winst weer aan mij moeten betalen.

Groet,

Sander

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Voorschot

Bericht door Léon Obers » za okt 11 2008 2:05 pm

Was handiger geweest als je van tevoren tot een sluitende afspraak was gekomen.
Maar als je de foto's aan een galerie werkelijk hebt verkocht en niet in consignatie hebt gegeven totdat er via de galerie je werk wordt verkocht, is het simpel een zakelijke verkoopdeal.

Je zou kunnen vragen om als voorschot de volledige onkosten van afdrukken en lijsten te willen betalen, na levering de rest van het afgesproken totaalbedrag binnen 14 of 30 dagen te voldoen. Een percentage van 50% als voorschot is ook wel een voorkomende deal.

Tot hier jouw deal en antwoord op je vraag.

In het algemeen de werkwijze van galeries:
Meestal koopt een galerie niet maar neemt een galerie het werk in consignatie. Ze kopen het werk dan niet van jouw, maar doen alleen een bemiddeling om het te verkopen via hun galerie met een percentage winst voor henzelf. Afhankelijk van de galerie kan dat percentage voor bemiddeling behoorlijk uiteenlopen. Tussen pakweg 20-50%
Ze nemen dan bijvoorbeeld wel zelf de kosten voor zich voor het versturen van uitnodigingen van een tentoonstelling e.d.

In dat geval loop je met een voorschot vooruit of ze het werk wel of niet zullen verkopen.
Als ze niks verkopen, kost het hun alleen maar geld en zou jij je onkosten desondanks toch gedekt hebben.

Als het een specifieke fotogalerie is, zou het kunnen zijn dat ze zelf wissellijsten in een bepaald formaat ten behoeve van exposities ter beschikking hebben. Je zou de afdrukken dan naar hun formaten moeten laten afdrukken (of met passe-partout moeten inpassen). Bij verkoop wordt dan enkel het werk verkocht, en niet de lijst.
Vriendelijke groet, Léon Obers

miesnert

Re: Voorschot

Bericht door miesnert » za okt 11 2008 2:45 pm

Dank je voor je uitgebreide reaktie.

Ik heb de echte afspraak nog niet gemaakt, ze hebben gezegd dat ze er vijf afnemen, ze heben geegd welke en in welk formaat.
Ik heb een schatting van de kosten gemaakt en ga ze vandaag het exacte bedrag mailen, in die mail wil ik dan ook meteen een voorschot vragen.
En ze hebben ze echt gekocht, ik heb drie foto's bij een andere galerie hangen waarvor ik pas geld krijg als ze verkocht zijn, die zijn daar in gelijst. In dit geval echter gaat het om de verkoop van vijf ingelijste werken die zij kopen en daarna doorverkopen. Ik denk dat ze er vrij zeker van zijn mijn werken kwijt te kunnen anders zouden ze het denk ik niet zo doen.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”