Stof: Giotto Rocket/Arctic Butterfly/Sensorswabs?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
ArendOosterlee

Stof: Giotto Rocket/Arctic Butterfly/Sensorswabs?

Bericht door ArendOosterlee » ma okt 13 2008 6:58 pm

Ik heb sinds een tijdje een beetje stof op mijn sensor zitten. Op youtube zag ik gisteren een tutorial over hoe je je sensor schoonmaakt met een blaasbalg.
Ik heb dit net gedaan, en daarna een testfoto genomen, maar het is alleen maar erger geworden! :evil:

Misschien ligt het aan de blaasbalg, dat er stof inzat...

Maar nu wil ik in elk geval een goeie set aanschaffen om zelf het stof van mijn sensor weg te halen.
Het laten doen lijkt mij niet handig, zeker niet als dit elke maand moet gebeuren.

Ik ken verschillende producten waarmee je het schoon zou moeten krijgen, namelijk de 3 producten in de titel.
Hiervan heb ik het liefst die Giotto Rocket of de Arctic Butterfly, omdat je sensorswabs steeds opnieuw moet kopen, en dat is ook een natte methode, waar ik wel een beetje bang voor bent.

Ik hoop dus dat ik met een Giotto Rocket of Arctic Butterfly de sensor helemaal stofvrij kan krijgen?
En welke methode raden jullie mij aan?

Huidige situatie:

Afbeelding

Als het goed is, zie je linksboven ook een soort vlek. Dat is gewoon de koelkast. :P

Groetjes, Arend.

dodo

Re: Stof: Giotto Rocket/Arctic Butterfly/Sensorswabs?

Bericht door dodo » ma okt 13 2008 7:24 pm

Niet moeilijk doen, gewoon één keer een arctic butterfly kopen. 't Ding werkt geweldig, "trekt" dmv statische elektriciteit alles van je sensor. Ik zou niet met swabs of anderssoortige contrapties willen werken. En een balgje blaast het stof weg, naar andere plekken in je camera, denk ik.

Ik zou een airrocket alleen gebruiken voor de gewone electrische contacten en andere, moeilijk bereikbare, plekken.

ArendOosterlee

Bericht door ArendOosterlee » ma okt 13 2008 7:32 pm

Er zijn toch ook nog verschillende maten verkrijgbaar (DX/FX)?
In elk geval bedankt voor je reactie!

Groetjes, Arend.

Annelies

Bericht door Annelies » ma okt 13 2008 9:07 pm

Ik heb de Artic Buterfly, werkt perfect
Dit werkt wel voor droog stof, zit het echt viezigheid op je sensor moet je deze alsnog nat reinigen, heb ik na7 maanden eens gedaan.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » ma okt 13 2008 10:26 pm

heb deze in mijn tas en gebruik ze alle drie regelmatig.
de butterfly pakt niet altijd alles dus swabber ik regelmatig met de natte dweil mijn sensor schoon en de rocket behoeft geen uitleg neem ik aan.

dus mijn advies gewoon alle bovengenoemde attributen aanschaffen.

groet ruud

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”