Hallo,
ik heb vjif foto's verkocht. Ik krijg een voorschot voor het inlijsten op 60*90, daarna lever ik de foto's af en wordt de rest betaald.
Mijn klant heeft om een factuur gevraagd voor het voorschot (de tweede factuur zal ik met de foto's meeleveren).
De foto's zijn als kunstwerken verkocht.
Mijn vraag is, moet ik btw berekenen (en dus een btw nummer aanvragen) en zo ja, hoeveel, voor kunst is het een lager tarief dan voor andere dingen geloof ik? Of kan ik (ik denk niet dat ik voor het eind van het jaar nogmaals foto's verkoop) dit zonder btw doen. Mijn klant vroeg of ik al dan niet btw plichtig ben, wat mij overkomt alsof het niet altijd het geval is.
Edit: ik wil duz eigenlijk vooral weten of ik de foto's ook als prive persoon/amateur kan verkopen.
Mijn btw nummer is hetzelfde als mijn sofinummer, of heb ik dat verkeerd?
Dank alvast!
btw
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: btw
Je BTW nummer is idd je sofinummer aangevuld met B01. Maar als jij er nog 1 moet aanvragen heb je geen BTW nummer. Als je er al wel 1 hebt zou ik gewoon de BTW vermelden op de factuur en dit is voor foto's en kunst gewoon 19%.
Hier staat de 6% lijst: http://belastingdienst.nl/zakelijk/onde ... tw-03.html
Het is wel zo dat als je een BTW nummer hebt je wel elk kwartaal aangifte omzetbelasting moet doen waarin je dan opgeeft hoeveel BTW je verrekend en ontvangen hebt. Het verschil hiervan moet je betalen/ ontvangen. Er is ook zoiets als de kleine ondernemersregeling. Dat houdt in dat als je in 1 aangifte jaar niet meer dan € 1345,- hebt verrekend je hiervoor in aanmerking komt en je dus geen BTW hoeft af te dragen. Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... 631_160021
Hier staat de 6% lijst: http://belastingdienst.nl/zakelijk/onde ... tw-03.html
Het is wel zo dat als je een BTW nummer hebt je wel elk kwartaal aangifte omzetbelasting moet doen waarin je dan opgeeft hoeveel BTW je verrekend en ontvangen hebt. Het verschil hiervan moet je betalen/ ontvangen. Er is ook zoiets als de kleine ondernemersregeling. Dat houdt in dat als je in 1 aangifte jaar niet meer dan € 1345,- hebt verrekend je hiervoor in aanmerking komt en je dus geen BTW hoeft af te dragen. Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... 631_160021
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik krijg 1625 euro voor de foto's, dus kom nooit aan die 130 zoveel euro btw. Ik kan dus in het kleinondernemerschap.
Echter ik lees net ook dat ik ontheffing moet vragen om geen btw administratie te voeren. Moet ik dan dus wel btw op de factuur zetten? En een btw nummer aanvragen?
Ik heb nog geen btw nummer, en wil het het liefst allemaal zo simpel mogelijk houden.
Echter ik lees net ook dat ik ontheffing moet vragen om geen btw administratie te voeren. Moet ik dan dus wel btw op de factuur zetten? En een btw nummer aanvragen?
Ik heb nog geen btw nummer, en wil het het liefst allemaal zo simpel mogelijk houden.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Hangt er helemaal vanaf wat je hier verder mee wilt gaan doen. Als het een eenmalige (of zeer incidentele) gebeurtenis is dat je hier geld voor krijgt, dan hoef je helemaal niets met BTW te doen. Als je dit vaker wilt gaan doen, dan word je "ondernemer" voor de BTW. Dat moet je zelf aanmelden bij de belastingdienst. Die kent je dan je BTW-nummer toe en stuurt je ieder kwartaal een herinnering dat je (electronisch) aangifte moet doen. Deze materie is net iets te zwaar om zo even op het forum te beantwoorden. Mijn advies: zoek een deskundige en laat je goed adviseren.
Groeten,
Marnix
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Dank jullie voor jullie reakties.
Ik verwacht dit jaar niet veel meer te verkopen.
Volgend jaar heb ik twee exposities en ga ik er echt aan trekken.
Ik kan dan dus dit jaar een factuur schrijven zonder btw en mezelf per januari als ondernemer laten registreren/een btw nummer aanvragen?
Ik zal even een afspraak maken om me te laten voorlichten, maar mijn factuur moet deze week nog de deur uit anders hebben zij mijn foto's niet op tijd.
Ik verwacht dit jaar niet veel meer te verkopen.
Volgend jaar heb ik twee exposities en ga ik er echt aan trekken.
Ik kan dan dus dit jaar een factuur schrijven zonder btw en mezelf per januari als ondernemer laten registreren/een btw nummer aanvragen?
Ik zal even een afspraak maken om me te laten voorlichten, maar mijn factuur moet deze week nog de deur uit anders hebben zij mijn foto's niet op tijd.
- hans1956
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb er eigenlijk niet zo veel meer aan toe te voegen. Alles is zo'n beetje gezegd. Ga inderdaad even naar de KvK, één loket voor de startende ondernemer, dit is een nieuwe service van de KvK in samenwerking met de Belastingdienst. Daar kunnen ze je voorlichten en je direct aan een BTW nummer helpen.
Gr. en succes Hans
Gr. en succes Hans
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Incidentele verkopen en zonder een BTW-nummer bereken je geen BTW, zo simpel is dat.
Op de jaar-aangifte moet je wel de extra inkomsten vermelden. Maar wat zijn extra inkomsten?
Je hebt er namelijk ook kosten over gemaakt, die moet je daar dus van aftrekken.
Ik zou pas een BTW-nummer gaan aanvragen als je echt als ondernemer je brood gaat verdienen. Met twee exposities en verkoop daaruit heb je beslist nog weinig boterham te verdienen. Pas als je werkelijk een aanzienlijk of grootste deel van je jaar-inkomsten denkt te genereren uit ondernemerschap en je ook bedrijfskosten gaat maken is het zinnig. Moet je een hele administratie erop nahouden.
Voor specifiek zaken die onder kunst vallen, is (was) het lage BTW-tarief van toepassing. Informeer bij de belasingdienst.
Op de jaar-aangifte moet je wel de extra inkomsten vermelden. Maar wat zijn extra inkomsten?
Je hebt er namelijk ook kosten over gemaakt, die moet je daar dus van aftrekken.
Ik zou pas een BTW-nummer gaan aanvragen als je echt als ondernemer je brood gaat verdienen. Met twee exposities en verkoop daaruit heb je beslist nog weinig boterham te verdienen. Pas als je werkelijk een aanzienlijk of grootste deel van je jaar-inkomsten denkt te genereren uit ondernemerschap en je ook bedrijfskosten gaat maken is het zinnig. Moet je een hele administratie erop nahouden.
Voor specifiek zaken die onder kunst vallen, is (was) het lage BTW-tarief van toepassing. Informeer bij de belasingdienst.
Vriendelijke groet, Léon Obers