Megaposter!

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Megaposter!

Bericht door ahhveurink » di okt 14 2008 7:49 pm

Uitdaging :ugeek: :D

Ik krijg een kans om een foto van 1 of 2 voetbalmeiden te maken die zal worden uitvergroot tot 1 1/2 mtr x 2 mtr ! Deze zal -als tie mooi wordt- worden opgehangen in een sportwinkel bij voetbal artikelen. Het kan een actie moment zijn maar evengoed een pose of iets dergelijks.
Omdat ik niet over studio fotografie apparatuur beschik kies ik ervoor om buiten een foto te maken. Hoe en wat weet ik nog niet helemaal. Maar waar moet ik aan denken als ik een foto van dergelijk formaat wil maken :?: Camera D300, lens, weet ik nog niet!

Groet, Anja

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Megaposter!

Bericht door M.Oorthuis » di okt 14 2008 8:31 pm

Ik zou of een telelens gebruiken en je belichting op -1,0 zetten en dan een flitser op afstand besturen die vlakbij de modellen staat om zo mooi de modellen uit te lichten tegen een ietwat donkere achtergrond. Of ik zou ditzelfde juist doen met een groothoek en laag standpunt en bijvoorbeeld de modellen laten springen.

Begrijp je me een beetje?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

mikemix

Bericht door mikemix » di okt 14 2008 8:49 pm

Ik heb wel eens wat laten afdrukken op 2,5 x 3,0 meter.
Camera D2Xs, geen probleem dus.

Zou wel vragen wat de aanlever specs zijn of iig even afstemmen het aan te leveren document
tov het te maken product. Succes alvast.

ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ahhveurink » di okt 14 2008 9:28 pm

M.Oorthuis schreef:Ik zou of een telelens gebruiken en je belichting op -1,0 zetten en dan een flitser op afstand besturen die vlakbij de modellen staat om zo mooi de modellen uit te lichten tegen een ietwat donkere achtergrond. Of ik zou ditzelfde juist doen met een groothoek en laag standpunt en bijvoorbeeld de modellen laten springen.

Hoi

Ja ik begrijp je. Ik zat zelf ook een beetje aan een telelens te denken. Alleen met de flitser heb ik weer een afstandbediening nodig?? Maar je ideeen spreken me wel aan. Gebruik ik beeldgrootte 'groot'?

Gr. Anja

ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ahhveurink » di okt 14 2008 9:29 pm

mikemix schreef:Ik heb wel eens wat laten afdrukken op 2,5 x 3,0 meter.
Camera D2Xs, geen probleem dus.

Zou wel vragen wat de aanlever specs zijn of iig even afstemmen het aan te leveren document
tov het te maken product. Succes alvast.
Hoi Wat bedoel je met aanlever specs :oops:

Gr. Anja

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di okt 14 2008 10:39 pm

ahhveurink schreef:
M.Oorthuis schreef:Ik zou of een telelens gebruiken en je belichting op -1,0 zetten en dan een flitser op afstand besturen die vlakbij de modellen staat om zo mooi de modellen uit te lichten tegen een ietwat donkere achtergrond. Of ik zou ditzelfde juist doen met een groothoek en laag standpunt en bijvoorbeeld de modellen laten springen.

Hoi

Ja ik begrijp je. Ik zat zelf ook een beetje aan een telelens te denken. Alleen met de flitser heb ik weer een afstandbediening nodig?? Maar je ideeen spreken me wel aan. Gebruik ik beeldgrootte 'groot'?

Gr. Anja
Ik zou in RAW schieten en de flitser kun je met de D300 op afstand besturen met de ingebouwde flitser. Kijk in je menu onder het kopje flitsers etc. en kijk dan bij commander stand, zet je ingebouwde flitser op -- en de slave op AA en dan is het even spelen met de belichting tot je de juiste te pakken hebt. Moet je natuurlijk wel je externe flitser (die dus nu aangestuurd dient te worden door je ingebouwde flitser) instellen als slave. (let op de juist groep en kanaal instellingen - standaard groep A kanaal 1)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Karel Giesen » do okt 16 2008 12:17 am

Dag Anja,

Bij een foto van dergelijk formaat moet je zorgen dat je maximaal gebruik maakt van de scherpte. Belichting en compositie zijn hetzelfde als bij een normale, kleine foto. Gebruik maximaal de grootte van je sensor, dus niet croppen (bijsnijden). Vooral NIET verscherpen, of hooguit met het hoogdoorlaatfilter (onder menu-optie 'aanpassen" in Capture NX). Als je namelijk normaal verscherpt bij dergelijke vergrotingen krijg je overal van die lelijke witte randjes. De standaard fabrieksinstelling staat al op contrastverhoging/verscherping. Die moet je bij voorkeur uitschakelen voor een dergelijke afdruk. Sowieso in RAW schieten, want dan kun je ten minste nog alles corrigeren/bijstellen. Als je prime lenzen hebt (50 mm, 85 mm) bij voorkeur die gebruiken.

groet,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ahhveurink » vr okt 17 2008 8:29 pm

Karel Giesen schreef:Dag Anja,

Bij een foto van dergelijk formaat moet je zorgen dat je maximaal gebruik maakt van de scherpte. Belichting en compositie zijn hetzelfde als bij een normale, kleine foto. Gebruik maximaal de grootte van je sensor, dus niet croppen (bijsnijden). Vooral NIET verscherpen, of hooguit met het hoogdoorlaatfilter (onder menu-optie 'aanpassen" in Capture NX). Als je namelijk normaal verscherpt bij dergelijke vergrotingen krijg je overal van die lelijke witte randjes. De standaard fabrieksinstelling staat al op contrastverhoging/verscherping. Die moet je bij voorkeur uitschakelen voor een dergelijke afdruk. Sowieso in RAW schieten, want dan kun je ten minste nog alles corrigeren/bijstellen. Als je prime lenzen hebt (50 mm, 85 mm) bij voorkeur die gebruiken.

groet,

Karel
Oké bedankt! :idea:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”