rbfoto.nl schreef:Léon Obers schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat dergelijke nonsense van een leverancier als Sigma zou kunnen komen.

En toch zeiden ze het echt zo Léon.
Ik had een Sigma 28-70 EX voor analoog en deze gaf op digitaal een stuk meer ruis dan de Tamron die ik had. Vooral in het rode kanaal.
Volgens Sigma kwam dat dus door de coatings, door het afbuigen van het licht ten opzichte van de sensor onder andere. Het licht komt bij digitaal niet overal recht op de sensor en daar komen de afwijkingen van. De coatings voor digitaal schijnen er dan voor te zorgen dat dat gecorrigeerd wordt qua signaal.
Weet zelf niets van dit geheel maar zo legden ze het me uit.
En ja wie ben ik om daar tegenin te gaan.
Met alle respect Ronald, maar als ik het zo lees denk ik dat je door het niet begrijpen van het verhaal mogelijk wel eens op het verkeerde been bent gezet en er nu een eigen betekenis aan geeft.
Coatings buigen niets af en geven geen andere richting aan het licht richting sensor. Ze doen in het geheel niet mee om een afbeelding te vormen op een sensor. Dus die vlieger gaat niet op met een andere richting geven van licht naar een sensor.
Het beeld op een sensor wordt als basis enkel door het samenstel van lenzen -"het objectief"- gevormd.
Wat is die reflectie dan, en de functie van een coating:
Licht is een golfbeweging. Reflecties die op een lensoppervlak ontstaan (licht wat wordt terug gekaatst) worden "gedooft" met de golfbeweging van de reflecties van de coating die een fase-verschil hebben in die golfbeweging. Het resultaat is dan "geen reflectie". Met verschillende kleuren en daarmee verschillende golflengtes heb je daarom meerdere coatings nodig voor de uitdoving van reflecties in meerdere kleuren.
Dat is het enige wat coatings doen, reflecties uitdoven.
http://rick_oleson.tripod.com/index-166.html
http://www.edmundoptics.com/techSupport ... icleid=247
Ook met ongecoate of enkelvoudig gecoate lenzen kun je fotograferen. Is het objectief vrij eenvoudig van samenstelling en gebruik je een goed diepe zonnekap zodat geen enkel strooilicht op je frontlenzen valt, komt er nog een prima te gebruiken beeld uit ook nog. (Ook met oude Leica M1 M2 camera's kun je in kleur fotograferen).
Zelf gebruik ik zowel 23 jaar oude "analoge" lenzen als nieuwe speciaal voor digitaal samengestelde DX-lenzen. Ik heb daar nog nooit verschil in gezien wat ruis betreft.
Maar zoals ik al eerder schreef:
"Het kan wel voorkomen dat bepaalde kleuren of tint-combinaties meer ruis geven dan andere, maar ook dat ligt besloten in de eigenschappen van het digitale systeem waarbij in het ene kleurkanaal meer ruis kan zitten dan in het andere kleurkanaal."
Het rode kanaal is voor veel sensors inderdaad een probleem, bij andere juist het blauwe, maar dat is dus niet een karaktereigenschap van een lens maar van het digitale systeem. Afhankelijk van je onderwerp en de kleurstelling komt het dus meer of minder naar voren.
Ga je fotograferen en wil je een vergelijking maken, moet je daarbij precies hetzelfde onderwerp met dezelfde kleurstelling fotograferen.
Om een voorbeeld te geven; als je een opname maakt 's avonds in huis met kunstlicht, is het licht hoofdzakelijk rood/geel. Het blauwe kanaal krijgt nauwelijks licht te verwerken. Doordat je de witbalansregeling nog eens gaat verschuiven om het iets meer neutraal te krijgen, ga je het weinige licht wat het blauwe kanaal al heeft gehad nog eens flink opkrikken. Heb je dus specifiek in het blauwe kanaal een enorme ruis. Veel minder in de andere kanalen.
Bij zonnig weer in de schaduw van een sneeuw bedekt landschap is de witbalans / kleurstelling extreem blauw. Wil je daar een meer neutrale weergave en ga je de witbalans aanpassen dan zou het best wel eens kunnen zijn dat daar het rode kanaal misschien wel eens op de grenswaarden komt te liggen van een goede weergave. Heb je dan onderwerpen in rood in dat sneeuwlandschap, kan het misschien voorkomen dat je dan veel problemen tegenkomt in dat rode kanaal.
Dus er zijn nogal wat variabelen die roet in het eten gooien, maar allen terug te herleiden naar het digitale systeem zelf en wellicht ook de instellingen die een fotograaf gebruikt maar echt niet afhankelijk van de coating van een lens.
Ik zal eens kijken of ik wat voorbeeldjes kan vinden.