Een D90 heeft live-view, ik neem aan dat je dan ook een histogram in beeld kunt hebben.
Betekent dit dat je met non-cpu objectieven als de Zeiss ZF-serie de live-view en het bijbehorende histogram als "pseudo-lichtmeter" kunt gebruiken?
D90 + Zeiss
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: D90 + Zeiss
Ja en Nee.
Alle objectieven met een AI of latere F bajonet (gebouwd van 1977), ook andere merken, geven na alle opnamen, ook middels Live, een histogram te zien. Mits je dat hebt ingesteld, of indien je dat middels het duimknopje naast de cameramonitor, zichtbaar maakt.
Alle objectieven met een AI of latere F bajonet (gebouwd van 1977), ook andere merken, geven na alle opnamen, ook middels Live, een histogram te zien. Mits je dat hebt ingesteld, of indien je dat middels het duimknopje naast de cameramonitor, zichtbaar maakt.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Dank je Hans voor je reactie, in dit geval gaat het dus specifiek erom dat je vóór de opname met gebruik van liveview het histogram wel/niet als hulpmiddel voor een juiste belichting kunt hanteren ook al heb je geen gekoppelde lichtmeting.
Maar waarom zou je dit willen, Skip?
Werkt toch altijd vertragend?
Wel fijn setje.
Werkt toch altijd vertragend?
Wel fijn setje.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik vind traag werken met topglas wel lekker.mikemix schreef:Werkt toch altijd vertragend?
Een goede single malt sla je ook niet in 1 keer achterover nietwaar

Ik heb liever topglas op een body met enige beperkingen dan minder glas op een topbody.mikemix schreef:Maar waarom zou je dit willen, Skip?
En FX-bodies worden goedkoper en beter, topglas niet.
Bovendien moet ik voor een lichte set gaan, versleten knie

Zekers; D90 + ZF 21mm, ZF 35mm, Sigma of Nikon 50mm, Nikon 105mm, Nikon 180mm zou een héél fijn setje zijnmikemix schreef:Wel fijn setje.

- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Of je het histogram ook vooraf kunt zien, weet ik niet.
Het lijkt me niet. Heb wel camera's met Live View in m'n handen gehad, maar niet naar het histogram gekeken.
Volgens mij kan er in Live View niks worden ingesteld en heb je alleen maar video beeld.
Waarom zou je het histogram voorafgaand aan de opname willen zien? Kan dat überhaupt wel met een Nikon camera en welk objectief dan ook.
Het lijkt me niet. Heb wel camera's met Live View in m'n handen gehad, maar niet naar het histogram gekeken.
Volgens mij kan er in Live View niks worden ingesteld en heb je alleen maar video beeld.
Waarom zou je het histogram voorafgaand aan de opname willen zien? Kan dat überhaupt wel met een Nikon camera en welk objectief dan ook.