VR is geen wondermiddel, ik kon de lens niet stil genoeg houden toen ik een foto van de maan maakte toen ik thuis kwam (omhoog richten en 1/8 of 1/10 sluitertijd)
Deze week nog maar eens overdag vergelijken met m'n Sigma 70-200, die hij moet vervangen. Een verschil weet ik al: met m'n (Sigma APO) 2x teleconvertor doet de autofocus van de Nikkor het niet, bij de Sigma wel.
Ik hoop wel dat ie langer in CF kan. De Sigma bleef hangen als ik een poosje in continue focus stond te volgen, dan moest ik de camera resetten.
Voor de rest is de Nikkor langer en slanker dan de Sigma (wel zelfde filtermaat: 77mm) Ze voelen even zwaar aan, maar zijn dat niet helemaal: ik voel geen verschil tussen 1270gr (Sigma) en 1395 gr (Nikkor)
De gondel is een groot verschil. Die van de Sigma is een lomp ding, moet er helemaal afgehaald worden als je zonder statief werkt, hij zit de zoom-ring ook wat in de weg. De gondel van de Nikkor kan er niet af, maar daar kan de voet simpel afgeklikt worden, zo'n losse voet neemt veel minder ruimte in in de tas dan een complete gondel.
Overig:
Allebei geleverd met een nette tas (met losse draagriem) die van de Nikkor kan ook aan een broekriem ofzo bevestigd worden.
Allebei een hardplastic zonnekap meegeleverd, lijken spreken op elkaar, die van de Sigma is een centimeter korter.
De zoom-ring en de focus-ring zijn bij de Sigma allebei een stuk breder.
Beide lenzen worden door de D200 goed geïdentificeerd (De Sigma zelfs met de Sigma 2x teleconvertor)
Handleiding van de Nikkor is een boekje, vd Sigma een grote uitvouwfolder, van de Nikkor iets uitgebreider, maar niet in het Nederlands (Sigma heeft meer talen, waaronder Nederlands)
De Nikkor lijkt iets lichtsterker (beide f2.

de Nikkor geeft 1/5 sec en de Sigma 1/4 sec (tov elkaar is dat 20% in sluitertijd, eerst nog maar eens onder andere omstandigheden kijken of dat verschil er altijd is of dat dit net op de rand is) en omdat ik de lens ondersteun op de zoom-ring die bij de Nikkor verder naar voren zit heeft ie uit de hand iets meer stabiliteit.
Mijn Sigma 70-200 f2.8D EX APO HSM is er wel eentje van vier jaar geleden, dus het huidige model is misschien anders.