AF-S 105mm f/2.8G VRII Micro (nieuw) of AF 105mm f/2.8D
AF-S 105mm f/2.8G VRII Micro (nieuw) of AF 105mm f/2.8D
Ik heb behoorlijk wat topic's door gelezen maar ik kon er geen vinden waar de vergelijking gaat over deze objectieven.
Ik vraag jullie hulp. Vooral de mensen die een van de twee heeft, misschien wel beide hebben of gehad hebben, om met mij mee te denken.
De keuze gaat tussen een AF-S 105mm f/2.8G VRII Micro NANO (nieuw) en een AF 105mm f/2.8D (zijn voorganger, 2e hands)
Los van het prijsverschil, want die is er natuurlijk, gaat dus puur om de mogelijkheden en techniek.
Ik wil het objectief gebruiken voor:
marco (bloemen en insekten, produkt en allerlei objecten)
produktfotografie
portretfotografie
buiten (o,a. mensen, ik doe niks met landschap dus geen grote afstand/zoomobjectief)
Door de Cropfactor wordt het 157,5mm wat misschien niet meteen handig is voor produktfotografie? maar voor het geval iemand over de 60mm begint. Waarom niet
- afstand voor macro
- ik heb al een 50mm 1.8 (in geval portret)
Ik heb dit objectief gebruiken op een D80 maar houd rekening met de toekomst (FF)
Voordeel van de AF-S 105mm f/2.8G VRII Micro NANO
- VRII
- Nano
- nieuw
Edit: Op de VRII past een converter
Kan je nog andere voor- en/of nadelen noemen?
Alvast bedankt voor je hulp.
Ik vraag jullie hulp. Vooral de mensen die een van de twee heeft, misschien wel beide hebben of gehad hebben, om met mij mee te denken.
De keuze gaat tussen een AF-S 105mm f/2.8G VRII Micro NANO (nieuw) en een AF 105mm f/2.8D (zijn voorganger, 2e hands)
Los van het prijsverschil, want die is er natuurlijk, gaat dus puur om de mogelijkheden en techniek.
Ik wil het objectief gebruiken voor:
marco (bloemen en insekten, produkt en allerlei objecten)
produktfotografie
portretfotografie
buiten (o,a. mensen, ik doe niks met landschap dus geen grote afstand/zoomobjectief)
Door de Cropfactor wordt het 157,5mm wat misschien niet meteen handig is voor produktfotografie? maar voor het geval iemand over de 60mm begint. Waarom niet
- afstand voor macro
- ik heb al een 50mm 1.8 (in geval portret)
Ik heb dit objectief gebruiken op een D80 maar houd rekening met de toekomst (FF)
Voordeel van de AF-S 105mm f/2.8G VRII Micro NANO
- VRII
- Nano
- nieuw
Edit: Op de VRII past een converter
Kan je nog andere voor- en/of nadelen noemen?
Alvast bedankt voor je hulp.
Laatst gewijzigd door TGIF op do okt 16 2008 8:37 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: AF-S 105mm f/2.8G VRII Micro (nieuw) of AF 105mm f/2.8D
Volgens mij is het bokeh van de VR ook mooier dan van de oude versie, met name vanwege het mooiere diafragma (9 ipv 7 bladen).
Je kan trouwens ook gewoon voor de Tamron 90mm gaan! Optisch blijft die gewoon de beste naar mijn mening (daar kan je het niet mee oneens zijn, want het is MIJN mening
)...
Maar als kosten je niet zoveel uitmaken: ga voor de Nikon 105mm VR!
Je kan trouwens ook gewoon voor de Tamron 90mm gaan! Optisch blijft die gewoon de beste naar mijn mening (daar kan je het niet mee oneens zijn, want het is MIJN mening

Maar als kosten je niet zoveel uitmaken: ga voor de Nikon 105mm VR!
- Werner
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb de vrII micro nieuw gekocht....alleen nog niet gebruikt, zul je denken oetlXX, maar om de bovengenoemde positieve bokeh en goede macro-resultaten gelezen op meerdere sites voor deze gegaan. Nu nog extra tijd zoeken om te schieten. ( Had NAS-aanval en kocht hem gauw.... ). Succes met de keuze....

http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb de AF-S versie ook en dt is echt een subliem objectief.
De oudere versie is optisch ook zeker zeer goed maar de nieuwe is net iets beter(volgens bepaalde testen).
Ik denk dat je het optische verschillen niet met het blote oog zult waarnemen.
Als je het geld hebt moet je voor de niewue versie gaan.
gr. Melliw
De oudere versie is optisch ook zeker zeer goed maar de nieuwe is net iets beter(volgens bepaalde testen).
Ik denk dat je het optische verschillen niet met het blote oog zult waarnemen.
Als je het geld hebt moet je voor de niewue versie gaan.
gr. Melliw
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Waarschijnlijk is deze website al eens voorbij gekomen. Maar op Pbase zie je het objectief met voorbeeldfoto's. Uiteraard is het de fotograaf die de foto maakt en niet het objectief, maar je kan wel een goede indruk krijgen van de bokeh (indien men niet al teveel aan de foto geshopt heeft).
Zitten wel een paar mooie platen tussen.
http://www.pbase.com/cameras/nikon/105_ ... s_vr_micro
Zitten wel een paar mooie platen tussen.
http://www.pbase.com/cameras/nikon/105_ ... s_vr_micro
IK heb met de oude AF 105mm reeds 20.000 foto's gemaakt en ben er zeer tevreden over. Ik gebruik deze foto's voor mijn kruisingen van bloemen en voor het hebben van foto's van bestaande soorten/cultivars. Ik heb eveneens de 60 mm micro maar de meeste foto's maak ik toch wel met de 105mm.
Ik zou voor de VR gaan. Zonder in allerlei technische verhandelingen te willen vallen (ben ik niet goed in) een uitstekende lens, beetje zwaar maar klasse. De doorslag gaf gewoon nav de diverse artikelen van oa onze voorzitter.
gr. Ruud
D610/D90/, glas en de Macbook R.
D610/D90/, glas en de Macbook R.
Bedankt voor jullie reacties
Ik heb de Nikon 105mm VRII gekozen. Als voornaamste reden zijn goede kwaliteit/degelijkheid, VR, zoom maakt niet veel geluid, optie voor het gebruiken v.e. converter.
Nadeel het gewicht maar ik ga dan toch een statief gebruiken en prijs (maar ja dan heb je ook wat).
Nu wachten totdat die binnen is.

Ik heb de Nikon 105mm VRII gekozen. Als voornaamste reden zijn goede kwaliteit/degelijkheid, VR, zoom maakt niet veel geluid, optie voor het gebruiken v.e. converter.
Nadeel het gewicht maar ik ga dan toch een statief gebruiken en prijs (maar ja dan heb je ook wat).
Nu wachten totdat die binnen is.
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Nou gefeliciteerd (alvast).
We zie hoop ik zo spoedig mogelijk de resulaten.
gr. Melliw
We zie hoop ik zo spoedig mogelijk de resulaten.
gr. Melliw
Nee, die zit er ook niet op...Jizzy schreef:zoom maakt niet veel geluid

foutje bedankt. Ik bedoelde ook AF. Dat is een heel groot verschil met de oude. Ik heb ze na elkaar geprobeerd en ik dacht eerst die (VRII) doet het niet (stelde scherp zonder door de zoeker te kijken), dus weldodo schreef:Nee, die zit er ook niet op...Jizzy schreef:zoom maakt niet veel geluid! Maar als je de AF-motor bedoelt: klopt, die is heerlijk stil en snel. Is dat niet ook een groot verschil met de oude, en bijvoordeeld de Tamron en Sigma varianten?

Voor een ieder die opzoek is naar een Macro-objectief. Probeer minimaal 4 objectieven uit en vergelijk goed voordat je een keuze maakt. Je kan het geld maar één keer uitgeven (ikke in ieder geval wel).