Vlekje
- marbo
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Vlekje
Tot mijn stomme verbazing heb ik sinds kort 1 vlekje op mijn foto's
En dan ook nog alleen vanaf een bepaald moment van inzoomen.
Ik heb mijn lens (18-200) al grondig schoongemaakt maar dat hielp niet.
Kan iemand mij zeggen waar het dan in kan zitten en is dit eventueel zelf te verhelpen.
Marbo
En dan ook nog alleen vanaf een bepaald moment van inzoomen.
Ik heb mijn lens (18-200) al grondig schoongemaakt maar dat hielp niet.
Kan iemand mij zeggen waar het dan in kan zitten en is dit eventueel zelf te verhelpen.
Marbo
Niet de geschiedenis herhaalt zich, maar de mens herhaalt de geschiedenis!
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
TS geeft aan dat het vanaf een bepaald brandpuntsafstand is, een stofje op je sensor zou je altijd moeten zijn ongeacht de brandpuntsafstand.
Maar ben benieuwd naar de foto(s) waar het euvel op te zien is!
Michael
Maar ben benieuwd naar de foto(s) waar het euvel op te zien is!
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Het wel of niet opvallen, sterker of minder sterk (of helemaal niet) van een stofje is sterk afhankelijk van het gebruikte diafragma. Daarnaast dat de brandpuntafstand wel degelijk invloed heeft (het stofje meer of minder binnen het beeldend verstrooingsgebied zit vanaf de sensor gezien).noogle schreef:TS geeft aan dat het vanaf een bepaald brandpuntsafstand is, een stofje op je sensor zou je altijd moeten zijn ongeacht de brandpuntsafstand.
Zelf zou ik er niet zondermeer vanuit gaan dat het daarom geen stofje op de sensor is. Sterker nog, het zit er dik in dat het wel gewoon een stofje is op de sensor

Maak een test van een egale achtergrond (het is nu mooi weer --> bijv. van de lucht), zet de focus juist tegenovergesteld aan datgene wat je fotografeert.
Is het onderwerp de lucht dan handmatig focus op kortste instelafstand.
Fotograaf je een egaal stuk papier, dan focus op oneindig.
Diafragma op kleinste opening (= hoogste waarde) en dan een paar foto's maken, met verschillende lenzen en camera telkens op een iets anders stuk gericht.
Zit het vlekje steeds op dezelfde plaats, is het een stofje op de sensor.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- marbo
- Forumlid
Bedankt tot zo ver.
Ik zou wel een foto willen plaatsen maar ik kan met geen mogelijkheid vinden hoe ik die moet toevoegen.
Maar stel dat het vuiltje op de censor zit, Want daar lijkt het op als ik jullie antwoorden bekijk, hoe krijg ik die er dan af.
Ik fotografeer nog maar kort digitaal dus ik weet nog weinig van dit soort calimiteiten.
Marbo
Ik zou wel een foto willen plaatsen maar ik kan met geen mogelijkheid vinden hoe ik die moet toevoegen.
Maar stel dat het vuiltje op de censor zit, Want daar lijkt het op als ik jullie antwoorden bekijk, hoe krijg ik die er dan af.
Ik fotografeer nog maar kort digitaal dus ik weet nog weinig van dit soort calimiteiten.
Marbo
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Hier staat de uitleg hoe je het met Picasa moet doen
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=6964
Zelf heb ik een account bij www.photobucket.com. Werkt ook heel gemakkelijk. Foto uploaden, de IMG code kopiëren en vervolgens plakken in je bericht.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=6964
Zelf heb ik een account bij www.photobucket.com. Werkt ook heel gemakkelijk. Foto uploaden, de IMG code kopiëren en vervolgens plakken in je bericht.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Re: Vlekje
Hoi, dat heb ik ook gehad. Je kunt het op 2 manieren oplossen: Een blaasballetje bij de fotozaak kopen en dan via menu spiegel omhoog doen. Dan met het balletje op de sensor blazen en spiegel sluiten. Als het er dan nog op zit kun je bij de fotozaak swabs kopen met een vloeistof en daarmee moet je over de sensor gaan. Succes!
- marbo
- Forumlid
Re: Vlekje
Bedankt voor je reactie.
Inmiddels had ik de oplossing al gevonden.
Groet,
Marbo
Inmiddels had ik de oplossing al gevonden.
Groet,
Marbo