135 graden flitser stand in portret kan niet!
- V70ORD5
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
135 graden flitser stand in portret kan niet!
Vandaag voor het eerst aan het stoeien met SB800.
En natuurlijk vooraf veel in forum gekeken. Indirect flitsen via muren, plafond en naar achteren.....
Maar als ik de camera in portret stand houd, kan ik hem in 180 graden zetten, en op 90 graden.
De hele flitserhoek (tussen 90 graden en 180 graden kan ik niet bereiken in portretstand.
Is dit niet heel erg raar?
Had Nikon er niet beter voor kunnen zorgen dat de flitskop de andere kant op kon draaien?
De camera 180 graden is natuurlijk geen optie met een grip, dan zitten de knoppen aan de onderkant. Gaat dus ook niet werken.
Hoe lossen jullie dit op?
En natuurlijk vooraf veel in forum gekeken. Indirect flitsen via muren, plafond en naar achteren.....
Maar als ik de camera in portret stand houd, kan ik hem in 180 graden zetten, en op 90 graden.
De hele flitserhoek (tussen 90 graden en 180 graden kan ik niet bereiken in portretstand.
Is dit niet heel erg raar?
Had Nikon er niet beter voor kunnen zorgen dat de flitskop de andere kant op kon draaien?
De camera 180 graden is natuurlijk geen optie met een grip, dan zitten de knoppen aan de onderkant. Gaat dus ook niet werken.
Hoe lossen jullie dit op?
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....
- Brenzef
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: 135 graden flitser stand in portret kan niet!
Wellicht even een verduidelijking wat je bedoeld met de kamera in portretstand houden....
ikke niet snappe
ikke niet snappe

Een kwartslag draaienBrenzef schreef:Wellicht even een verduidelijking wat je bedoeld met de kamera in portretstand houden....
ikke niet snappe

- V70ORD5
- Forumlid
Dat is dus de camera 90 graden linksom draaien. (kwartslag mag ook
)
De rechter zijkant is nu de bovenkant.
Dus het ontspanknopje zit niet meer bovenop maar aan de linker kant, bovenaan.

De rechter zijkant is nu de bovenkant.
Dus het ontspanknopje zit niet meer bovenop maar aan de linker kant, bovenaan.
Dat kan je ook met een SB800 voor elkaar krijgen, goed vasthouden, naar rechts draaien en zodra je de vergrendeling voelt een klein tikje geven (knop ingedrukt houden). Vanaf dat moment kan je hem ook rechtsom tot 135 graden draaien zonder enig probleem. Is welliswaar nog geen 180 graden maar dit is al een uitkomst gezien de begrenzing op 90 graden voorheen.
Uiteraard doe je dit wel op eigen risico, echter ik heb er al zoveel op deze manier verdraaid dat ik vingers tekort kom. En ja, je kan je camera ook draaien zodat de flitser aan de rechterzijde zit...
Scu6,
ALE
Uiteraard doe je dit wel op eigen risico, echter ik heb er al zoveel op deze manier verdraaid dat ik vingers tekort kom. En ja, je kan je camera ook draaien zodat de flitser aan de rechterzijde zit...
Scu6,
ALE
Laatst gewijzigd door ALE op wo okt 15 2008 10:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- V70ORD5
- Forumlid
@ Ale
Ik heb op youtube idd een filmpje hierover gezien...youtube
Maar vind het toch een beetje risicovol.
Blijkbaar is het toch iets waar meerderen tegenaan lopen.
Ik heb op youtube idd een filmpje hierover gezien...youtube
Maar vind het toch een beetje risicovol.
Blijkbaar is het toch iets waar meerderen tegenaan lopen.
Absoluut en ik denk ook dat dit de reden is geweest waar de Nikon ontwerpers rekening mee hebben gehouden tijdens de ontwikkeling van de SB900. Die kan zowel links- als rechtsom 180 graden draaien.V70ORD5 schreef:Blijkbaar is het toch iets waar meerderen tegenaan lopen.
Andere mogelijkheden heb ik helaas niet voor je dan enkel en alleen je flitser aan de rechterzijde de houden waardoor de ontspanknop aan de onderzijde zit. Is ook een kwestie van wennen en niet onoverkomelijk.
Succes,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Brenzef:
"Wellicht even een verduidelijking wat je bedoeld met de kamera in portretstand houden....
ikke niet snappe".
Je snapt het wel... Jokkebrok...
Maar toch zal ik een poging doen het te verduidelijken. Vroeger, toen fotografie nog simpel was, hanteerden we de termen "staand" en "liggend". Tegenwoordig, nu iedereen voor gewone Nederlandse woorden Engelse of andere niet altijd relevante termen gaat gebruiken, is het in zwang gekomen voor "staand" de term "portret" en voor "liggend" de term "landschap" te gebruiken. Zulks in blinde navolging van enige personen in het Angelsaksische taalgebied die "portrait" en "landscape" erg interessant vonden. Dat hierbij geheel en al voorbij wordt gegaan aan de mogelijkheid een portret liggend te fotograferen en een landschap staand, schijnt voor velen geheel irrelevant te zijn. Zelfs zie je nu in in tekstverwerking en grafische toepassingen deze termen gebruikt worden. Een boekpagina in landscape... Als u begrijpt wat ik bedoel... Zie ook: "Bokeh", "bracketing", "distortion", en vele, vele andere opduikende interessante woorden. Al dan niet correct gespeld.
Maar even alle gekheid op een stokje: ik onderken het probleem. Ik weet wel dat mijn SB-27 wel degelijk alle kanten op kan. Ook de goede.
Met vriendelijke groet, E.M. de Klerk
"Wellicht even een verduidelijking wat je bedoeld met de kamera in portretstand houden....
ikke niet snappe".
Je snapt het wel... Jokkebrok...
Maar toch zal ik een poging doen het te verduidelijken. Vroeger, toen fotografie nog simpel was, hanteerden we de termen "staand" en "liggend". Tegenwoordig, nu iedereen voor gewone Nederlandse woorden Engelse of andere niet altijd relevante termen gaat gebruiken, is het in zwang gekomen voor "staand" de term "portret" en voor "liggend" de term "landschap" te gebruiken. Zulks in blinde navolging van enige personen in het Angelsaksische taalgebied die "portrait" en "landscape" erg interessant vonden. Dat hierbij geheel en al voorbij wordt gegaan aan de mogelijkheid een portret liggend te fotograferen en een landschap staand, schijnt voor velen geheel irrelevant te zijn. Zelfs zie je nu in in tekstverwerking en grafische toepassingen deze termen gebruikt worden. Een boekpagina in landscape... Als u begrijpt wat ik bedoel... Zie ook: "Bokeh", "bracketing", "distortion", en vele, vele andere opduikende interessante woorden. Al dan niet correct gespeld.
Maar even alle gekheid op een stokje: ik onderken het probleem. Ik weet wel dat mijn SB-27 wel degelijk alle kanten op kan. Ook de goede.
Met vriendelijke groet, E.M. de Klerk
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik zou zo gauw de nekwervels van mijn flitser niet breken geloof ik.
@emdeklerk, zeker vaste klant bij irritaal?, ik ook!
@emdeklerk, zeker vaste klant bij irritaal?, ik ook!

*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
- selcuk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Hier laat iemand zien hoe je een nokje weghaalt zodat de kop alsnog verder kan draaien.
Lijkt me beter dan zijn nekwervel te breken ja!!
:mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=xQH2__d_mO0
Dat wordt sleutelen!
Lijkt me beter dan zijn nekwervel te breken ja!!

http://www.youtube.com/watch?v=xQH2__d_mO0
Dat wordt sleutelen!
Laatst gewijzigd door selcuk op do okt 16 2008 8:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Brenzef
- Forumlid
emdeklerk schreef:Je snapt het wel... Jokkebrok...

- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Of een SB-900 kopen 

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- V70ORD5
- Forumlid
Donaties zijn natuurlijk altijd welkom ...M.Oorthuis schreef:Of een SB-900 kopen

Giro: 999 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: