-------------------------------
Met vr gr,
:mrgreen: Gert.
2,9nogwat t.o. 2,6nogwat, toch :mrgreen:Patrick schreef:
Trouwens: het is juist minder zoom. 75/28 is minder dan 50/17...
Hallo Patrick,Patrick schreef:Niets meer zoom. Ander bereik. Dat komt omdat de 28-75 een full frame objectief is, en de 17-50 een DX objectief.
Het stuk tussen 50 en 75 is een stuk minder belangrijk dan het stuk tussen 17 en 28 op de DX camera!
Trouwens: het is juist minder zoom. 75/28 is minder dan 50/17...
@Bedankt Marco.Marco_ schreef:De zoomfactor van een 28-75 is 2,678.
De zoomfactor van een 17-50 is 2,941
De 17-50 heeft dus meer zoom.
Dit in correctie op jouw tekst dat er "meer zoom" op de 28-75 zit.
De ledenlijst vind je terug rechts boven aan het scherm bij de link "leden" of rechtstreeks via http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/memberlist.php
@Patrick,Patrick schreef:Marco_ heeft het zoomgrapje al uitgelegd.
Een 28-75 objectief is niet zo handig op een DX camera, omdat het dan functioneert als een 42-112 objectief. Gevolg: je hebt helemaal geen groothoek meer. Daarom maken de objectievenbouwers tegenwoordig objectieven met hele andere bereiken. De DX versie van de 28-75 is, inderdaad, de 17-50. Omgerekend (x1.5) komt deze op 25,5-75. Dus nog wat gunstiger dan een 28-75 op full frame al was.
Dat stukje extra groothoek wat je ten opzichte van veel andere objectieven hebt (18-70, 18-55, 18-135, etc.) is meer dan je denkt! Heel handig dus. Dat stuk aan het andere eind is wat minder van belang; je kan vaak best een stapje vooruit of een crop doen, maar een stap achteruit lukt vaak niet.
De Tamron 17-50 is een absolute aanrader; een scherper en lichtsterker objectief van deze kwaliteit voor de gevraagde prijs zul je niet vinden!
Graag gedaan. Het helpt trouwens niet tegen NAS, hooguit tegen TAS. De N staat namelijk voor Nikon...Germay schreef:@Patrick,
Waar zou ik zijn zonder deskundige uitleg van mensen die er verstand van hebben.Ik heb door julle advies weer veel opgestoken.Ik zal er mijn voordeel mee doen en de 17-50mm (als de spaarpot het toelaat) hem aanschaffen, want het NAS syndrome blijft me achtervolgen.![]()
![]()
Dit maakt volgens mij niet uit,behalve uiteraard voor de D40(x) en de D60.Daarvoor moet je wel een scherpstelmotor in het objectief hebben voor de autofocus.Patrick schreef:De nieuwe versie heeft een scherpstelmotor ingebouwd. Ik heb de oudere versie gehad, dus die zonder eigen scherpstelmotor. Dus als je wat koopt, wel even controleren dat je de goede hebt.
Het lijkt mij dat je die 55-200 niet minder gaat gebruiken dan je nu doet. Anders zou het zijn als je een 18-200 koopt.Peter Veld schreef: Ook ben ik bang dat als ik de 16-85 koop, ik mijn 55-200 mm niet veel meer zal gebruiken omdat het toch een walkaround lens is.