Aviaspotters.nl schreef:@ Guy: ook op ISO 200 zijn de foto's onscherp. Ook met de allersnelste sluitertijd (1/4000 uit m'n hoofd) zijn er onscherpe platen. Dat kán toch niet anders of het is geen bewegingsonscherpte? Zó snel landen vliegtuigen nou ook weer niet.
@ Leon: Ik had het middenveld al verbreed. Waarom zou de autofocus vd D80 niet snel genoeg zijn en die van de D70 wel?
Persoonlijk vind ik de autofocus van de D80 (ik heb zelf een D80) helemaal niet zo bijzonder snel (gewone AF), ook niet altijd accuraat afhankelijk van de lens of de omstandigheid. Met de D70 heb ik geen ervaringen.
Aviaspotters.nl schreef:
Ik zou inderdaad eens wat andere objecten kunnen fotograferen. Ook al heeft dat m.i. niet heel veel nut, omdat ik toch niks anders fotografeer dan vliegtuigen.
Met die test kun je wellicht makkelijker bepalen of je camera/lenscombinatie front-focus heeft of als het wel accuraat scherp stelt, dat daarin de fout dan niet ligt en je naar een andere mogelijkheid moet zoeken waar het hem in zit.
Het is gewoon een kwestie van wegstrepen wat het in ieder geval niet kan zijn.
Gezien de onderwerpen en de omstandigheden waarin je fotografeert, verbaast het me eerlijk gezegd enorm dat je met een D70 zo'n hoge score van gestoken scherpe foto's zou halen. Dus eigenlijk ben ik wel enorm benieuwd wat die resultaten van die D70 dan wel zijn.
Van de 4 voorbeelden die je hier eerder hebt geplaatst hebben er twee een minimale bewegingsonscherpte, één opname waarvan de scherpte mogelijk net niet optimaal op het vliegtuig zit, en één bevroren scherpe opname. Die twee met bewegingsonscherpte daarvan kun je dat resultaat niet toerekenen aan de gebreken van een camera en gebruikte lens maar is de optelsom van dit onderwerp onder die omstandigheden van snelheid en de imperfectie van het menselijk handelen.
Die foto waar de scherpte net niet goed ligt kan een toevalligheid zijn, of front-focus. Maar dan verbaast het me dat een andere opname wel bevroren scherp kan zijn. Dat zou dan de traagheid of imperfectie kunnen zijn van het autofocus systeem.
Maar nogmaals ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat onder die omstandigheden de score op 99% bevroren scherpe foto's zou liggen zoals je eerder schrijft.
Er zijn zovele factoren die op een of andere manier debet zijn aan net niet 100% scherpe foto's, dat het na het lezen van de volgende artikelen je eigenlijk verbaast zou kunnen zijn dat er überhaupt bevroren scherpe foto's mogelijk zijn !!
Dan gaat het bij die voorbeelden nog om statische onderwerpen:
http://www.naturfotograf.com/tripod_collar_rev00.html
De volgende zeer uitgebreide uiteenzetting alleen als je een betaald abonnement hebt.
Maar goed lees de index eens op welke zaken er allemaal dingen fout kunnen gaan.
http://diglloyd.com/diglloyd/infos/TheS ... -info.html
EDIT:
Daar komen een aantal zaken in naar voren die een ander ook reeds heeft aangehaald en ik zelf in een voorbeeld eerder ook heb aangegeven, als functie van de onscherpte die groter of kleiner is als een pixel bij hogere resolutiecamera's bij kleiner worden de pixels:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 23#p203623
Grofweg is de eindconclusie op die Digllyod website m.b.t. het aantal megapixels dat onscherpte een zaak is van pixelgrootte en dat gebruikers nog veel harder tegen de beperkingen aan zullen lopen als er in de toekomst nog eens hogere resolutie camera's verschijnen van 30-40 Megabyte.
Verder gebruikt hij voor foto's uit de hand geen brandpunten langer dan 200 mm omdat het bij langere brandpunten eigenlijk niet meer mogelijk is scherp uit de hand te schieten.
En dan gaat het in dat geval om een statisch onderwerp van een testkaart, geen snel bewegend vliegtuig !! De ondergrens
voor statische onderwerpen om scherp uit de hand te fotograferen (zonder gebruik van VR) is voor een 200mm lens 1/500 seconde. Dat ligt dus nog krapper dan de door mij als ezelsbruggetje gehanteerde 1/300 seconde voor een 200mm lens. En dan nog moet je meerdere opnamen maken, omdat er altijd opnamen bij zitten die bij die sluitertijden niet scherp zijn.
Eerlijk gezegd denk ik dat je jezelf en het gebruikte materiaal enorm overschat in de mogelijkheden om snel bewegende vliegtuigen bevroren scherp te kunnen fotograferen.