Hallo,
ik wil een d80 aanschaffen nadat ik mijn olympus 10x zoom ontgroeid ben.
Nu is de vraag die mij opkomt; is het verstandiger om een VR 18-200 lens in een pakket aan te schaffen? Of toch twee Nikon lenzen Af Nikkor 28-80mm 1:3.3-5.6G 58mm en 70-300mm 1:4-5.6G 62mm?
Ik kan namelijk ook een set kopen met deze twee lenzen.
Graag feedback,
Groet,
Johan
Kollum
Twee lenzen of één alleskunner (vr 18-200)
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Twee lenzen of één alleskunner (vr 18-200)
Johan,
Die 28-80 is een ouder ontwerp, niet echt bedoeld voor Digitale kamera's.
De 18-200 is (als je er voorzichtig mee bent, en kan leven met de beperkte lichtsterkte) voor velen een prima universele lens.
Helaas is er (in nieuwe lenzen) een enorme keuze.
Groeten, Gijs
Die 28-80 is een ouder ontwerp, niet echt bedoeld voor Digitale kamera's.
De 18-200 is (als je er voorzichtig mee bent, en kan leven met de beperkte lichtsterkte) voor velen een prima universele lens.
Helaas is er (in nieuwe lenzen) een enorme keuze.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Ruud_388
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Voor landschap en architectuur is 28mm wil erg lang en wil je graag wat meer groothoek dus als dat jouw "ding" is zou ik de 18-200 kiezen.
Als je meer een portret en dieren fotograaf bent ben je beter af met de set van 2 Nikkors
D80 met 18-200VR is op dit moment wel voor een heel mooie prijs te koop.
Succes met je keuze!
Als je meer een portret en dieren fotograaf bent ben je beter af met de set van 2 Nikkors
D80 met 18-200VR is op dit moment wel voor een heel mooie prijs te koop.
Succes met je keuze!
Gr,
Ruud
----------
Mooie Nikon, Manfrotto, Sirui en ThinkTank spullen
http://www.flickr.com/photos/12614588@N03/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ruud
----------
Mooie Nikon, Manfrotto, Sirui en ThinkTank spullen
http://www.flickr.com/photos/12614588@N03/" onclick="window.open(this.href);return false;
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Beperkte lichtsterkte, maar wel VR.gijs sandberg schreef:Johan,
Groeten, Gijs
En voorzichtig zijn moet je met elk objectief. Sterker nog, ik ben voorzichtiger met mijn 17-55 dan met mijn 18-200, terwijl die eerst meer kan hebben (maar ook weer 2 x zo duur is, vandaar de voorzichtigheid)
Wil je een alles in 1 lens (dus gemak) zou ik gewoon die 18-200 nemen, heb er bijna mijn hele vakantie mee gefotografeerd.
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Johan,
De 70-300 en de 28-80 die je voorstelt zijn geen echte toppers, je kunt een setje aanschaffen van D80 en deze twee, zeg je. Vooral niet doen, zou ik zeggen, tenzij je er een prijs voor moet betalen die ook voor een losse body een goede prijs is. (voor jou dan en niet voor de verkoper) De lenzen zijn niet voor niks allang uit het assortiment van Nikon NL verdwenen.
De andere optie die je noemt is de 18-200. Hoewel dat niet mijn eerste keus zou zijn, kun je daar prima mee uit de voeten.
Voor de rest zijn er nog veel meer mogelijke setjes. Kijk maar eens rond op het forum, er wordt geregeld om advies gevraagd en gegeven. Hoewel de eerste reactie dan is 'wat wil je er mee doen' , een vraag die jij ook nog niet beantwoord hebt.
Roelof
De 70-300 en de 28-80 die je voorstelt zijn geen echte toppers, je kunt een setje aanschaffen van D80 en deze twee, zeg je. Vooral niet doen, zou ik zeggen, tenzij je er een prijs voor moet betalen die ook voor een losse body een goede prijs is. (voor jou dan en niet voor de verkoper) De lenzen zijn niet voor niks allang uit het assortiment van Nikon NL verdwenen.
De andere optie die je noemt is de 18-200. Hoewel dat niet mijn eerste keus zou zijn, kun je daar prima mee uit de voeten.
Voor de rest zijn er nog veel meer mogelijke setjes. Kijk maar eens rond op het forum, er wordt geregeld om advies gevraagd en gegeven. Hoewel de eerste reactie dan is 'wat wil je er mee doen' , een vraag die jij ook nog niet beantwoord hebt.
Roelof
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Ik bezit al van begin dit jaar de D80 met 18-200VR en heb daar nog geen moment spijt van gehad.
Ik vind dat de ideale lens voor alle huis, tuin en vakantiefoto's.
Ondertussen zal je wel al gelezen hebben dat het niet de scherpste lens is, wel ik vind ze zeker beter dan mijn 2 tamron's.
Wat wel zeker is dat er in de groothoek wat kussenvervorming in zit, dat valt echter alleen op als je horizontale lijnen vlak aan de onderzijde of bovenzijde in beeld hebt.
Deze combi is een echte aanrader, zeker met de huidige prijzen. Ik betaalde in januari nog 1399€
Ik vind dat de ideale lens voor alle huis, tuin en vakantiefoto's.
Ondertussen zal je wel al gelezen hebben dat het niet de scherpste lens is, wel ik vind ze zeker beter dan mijn 2 tamron's.
Wat wel zeker is dat er in de groothoek wat kussenvervorming in zit, dat valt echter alleen op als je horizontale lijnen vlak aan de onderzijde of bovenzijde in beeld hebt.
Deze combi is een echte aanrader, zeker met de huidige prijzen. Ik betaalde in januari nog 1399€
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Johan,
Ik heb een d300 met 18-200 en deze bevalt uitstekend. Het voordeel is dat je altijd een groot bereik bij je hebt. Kwaliteit is goed genoeg voor mij. Alleen op de 18mm hele lichte vervorming, die je makkelijk kunt rechttrekken in een fotobewerkings programma. Met deze combinatie ben ik ook een aantal dagen de jungle doorgetrokken. Wat ik jammer vind is dat de lens soms uitzakt naar het langste brandpuntafstand, waardoor de lens tijdens het lopen wel erg lang wordt.
Wat betreft de minder lichtgevoeligheid; ik zie dit totaal niet als een probleem. Je kunt met de d300 zonder ruis tot zeker 1600 asa schieten. Voor portret fotografie, vind ik deze lens iets minder geschikt.
Maw een prima alleskunner voor een redelijke prijs.
Succes met je keuze.
Grt.
Frank
Ik heb een d300 met 18-200 en deze bevalt uitstekend. Het voordeel is dat je altijd een groot bereik bij je hebt. Kwaliteit is goed genoeg voor mij. Alleen op de 18mm hele lichte vervorming, die je makkelijk kunt rechttrekken in een fotobewerkings programma. Met deze combinatie ben ik ook een aantal dagen de jungle doorgetrokken. Wat ik jammer vind is dat de lens soms uitzakt naar het langste brandpuntafstand, waardoor de lens tijdens het lopen wel erg lang wordt.
Wat betreft de minder lichtgevoeligheid; ik zie dit totaal niet als een probleem. Je kunt met de d300 zonder ruis tot zeker 1600 asa schieten. Voor portret fotografie, vind ik deze lens iets minder geschikt.
Maw een prima alleskunner voor een redelijke prijs.
Succes met je keuze.
Grt.
Frank
Honktonk schreef:Hallo,
ik wil een d80 aanschaffen nadat ik mijn olympus 10x zoom ontgroeid ben.
Nu is de vraag die mij opkomt; is het verstandiger om een VR 18-200 lens in een pakket aan te schaffen? Of toch twee Nikon lenzen Af Nikkor 28-80mm 1:3.3-5.6G 58mm en 70-300mm 1:4-5.6G 62mm?
Ik kan namelijk ook een set kopen met deze twee lenzen.
Graag feedback,
Groet,
Johan
Kollum
Het is verstandig om te vermelden waarvoor je het objectief wilt gaan gebruiken. Nu gaat een ieder zijn eigen invulling hieraan geven en de vraag is of je hier wel wat aan hebt. Dus vermeldt nog even waarvoor ga je het/de objectief/objectieven wilt gaan gebruiken?