Portret; bescheiden 'opdracht' voor kennis + resultaat

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Teun

Portret; bescheiden 'opdracht' voor kennis + resultaat

Bericht door Teun » zo okt 19 2008 4:58 pm

Een kennis vroeg mij pas om een portret foto van haar dochter te maken. De foto zou eventueel moeten passen bij de bestaande foto's die reeds in de kamer hangen (ik heb z e nog niet gezien). De bestaande foto's zijn dit voorjaar gemaakt in een park, dus lijkt mij dat ik daar deze portretfoto ook ga maken.

Via deze weg wil ik vragen om wat simpele nuttige tips/opmerkingen:

- Waarschijnlijk ga ik de 50mm f/1.8 gebruiken.
- Ik dacht aan een diafragma van f/5.6 - f/8 (afhankelijk van het licht)
- Model in direct licht (geen zonlicht) of schaduw fotograferen?
- Instelling van lichtmeting op spot of enkel veld?
- Iemand wat tips voor een leuke pose en standpunt; lager/gelijk/hoger dan het gezicht van het model?
- ISO zo laag mogelijk houden omdat de foto redelijk uitvergroot worden.
- Misschien is het gebruik van een invulflits nuttig om het model los te laten komen van de misschien wat donkere achtergrond?? Zo ja, welke flitsinstellingen (voor pop up flitser (bij gebrek aan beter)) kan ik het beste gebruiken?
- Statief is waarschijnlijk minder nuttig omdat dit ten koste gaat van je creativiteit.

Alvast bedankt voor eventuele tips.

Groetjes :wink:
Laatst gewijzigd door Teun op zo nov 30 2008 4:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Portret; bescheiden 'opdracht' voor kennis

Bericht door Léon Obers » zo okt 19 2008 6:00 pm

Om dat zo van tevoren allemaal op te noemen is moeilijk, en afhankelijk van de situatie ter plekke.
Teun schreef: - Waarschijnlijk ga ik de 50mm f/1.8 gebruiken.
- Ik dacht aan een diafragma van f/5.6 - f/8 (afhankelijk van het licht)
Heb je niet net een langer brandpunt?
Afhankelijk van de situatie en om het portret lekker los te laten komen van de achtergrond kun je juist ook kiezen voor een grote diafragma-opening.
Teun schreef: - Model in direct licht (geen zonlicht) of schaduw fotograferen?
- Instelling van lichtmeting op spot of enkel veld?
Direct zonlicht geeft meestal geen fraai resultaat wat jezelf als opmerkt. Voor de verdere rest kun je elk zacht gebruiken, ook in de schaduw. Lichtmeting manueel, controleren met je histogram :shock:
Heb je voor diverse opnamen dezelfde setting, kun je achteraf een hele serie onder dezelfde omstandigheden in één keer alles met dezelfde correctie optimaliseren.
Teun schreef: - Iemand wat tips voor een leuke pose en standpunt; lager/gelijk/hoger dan het gezicht van het model?
- ISO zo laag mogelijk houden omdat de foto redelijk uitvergroot worden.
Als het om echt redelijk close portret gaat standpunt gelijk aan het gezicht. Te laag kijk je onder tegen de kin aan die bovendien te geprononceerd wordt, te hoog wordt een voorhoofd te groot en een kin te klein.
Met kleine stapjes is die vergroting of verkleining van kin of voorhoofd wel weer een aardig truucje om imperfectie in de verhoudingen van een gezicht te corrigeren. Heeft iemand een te ver vooruitstekende kin, kun je een iets hoger standpunt nemen, wordt de kin kleiner afgebeeld en wijkt iets naar achteren.
Teun schreef: - Misschien is het gebruik van een invulflits nuttig om het model los te laten komen van de misschien wat donkere achtergrond??
Dan heb je die flitser juist niet nodig, omdat bij een donkere achtergrond, het lichtere gezicht toch al loskomt.
Neem beter een opvouwbaar reflectiescherm mee zodat je licht nog kunt richten om delen op te helderen. (Heb je wel een assistente nodig die dat ding ophoudt).
Teun schreef: - Statief is waarschijnlijk minder nuttig omdat dit ten koste gaat van je creativiteit.
Creativiteit is niet afhankelijk van een statief, maar het niet gebruiken ervan is meestal wel een stuk spontaner en natuurlijker. Of gebruik een éénbeenstatief, dat is stukken meer flexibel werken, terwijl je meer garantie hebt op scherpe foto's als de lichtomstandigheden wat minder zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma okt 20 2008 1:55 am

50mm mee is een prima basis. En dan nog iets in de trend van een 85-90-105 of zo.

Ik zou je diafragma een stuk groter kiezen. Meet iets van f/2.8 of f/4.

De belichting: wat maak het uit. Gewoon zorgen dat je een mooi histogram krijgt. Je hebt waarschijnlijk wel de tijd om een en ander eventueel te corrigeren.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Boldey » ma okt 20 2008 5:01 am

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » ma okt 20 2008 9:17 pm

Dag Teun,

Ik zou de Tamron 90 mm nemen. Fotograferen bij volle opening. Scherpstellen op de ogen. Belichting is natuurlijk afhankelijk van het weer. Volle zon (als die er is) geeft hele scherpe contrasten en is niet mooi. In de schaduw van een boom is ook niet mooi (te veel blauw) en te weinig contrast. Met een (invul)flits krijg je vaak hele vlakke foto's en lelijke slagschaduwen. Goede belichting is zo ongeveer het belangrijkste, maar ook het moeilijkste van fotograferen. Opnamestand iets van boven ...dan kijk je niet in een paar neusgaten en bovendien vergoeilijkt het eventuele dikke neuzen, hoekige kinnen etc. Of je het model recht van voren opneemt of schuin wegkijkend is afhankelijk van de vorm van haar gezicht. Een smal gezicht een beetje schuin fotograferen. Voor portretten altijd een statief gebruiken. Het is geen actie-opname. Het model poseert echt. ISO-waarde is bij vergrotingen niet belangrijk, behalve als je aan het randje van het iso-waardenbereik gaat zitten. De manier van verscherpen echter des te meer. De "normale" manier van verscherpen is contrastverhoging. Bij vergrotingen krijg je dan witte randjes bij grote contrastovergangen. Dan lijkt de foto scherper, maar eigenlijk zie je alleen maar een groter contrast. Bij flinke vergrotingen worden dat dus witte lijntjes en bij kleinere formaten lijkt het dan net of het model is uitgeknipt en opnieuw is opgeplakt (een soort onnatuurlijke 3-D opname). Bij flinke vergrotingen (A2 of groter) heb je helemaal geen verscherping nodig, of je moet een ander soort verscherpingsmethode gebruiken. Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.

groet,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

Teun

Bericht door Teun » ma okt 20 2008 10:56 pm

Bedankt voor jullie tips.

Op de een of andere manier vind ik de Tamron 90mm meestal niet zo geschikt voor een portret, maar dat kan puur een vooroordeel zijn.

Ik ga beter letten op het histogram (mooie berg) en een beetje plussen en minnen aan de belichting om dit goed te krijgen.

@ Patrick: is f/2.8 niet een beetje aan de kleine kant? Ik wil minimaal tot f/4.0 gaan eigenlijk.

Nog een vraagje over het instellen van de witbalans; het is denk ik verstandig om een wit blaadje mee te nemen en ter plekke de witbalans te meten.
En hoe kan ik de 'beeldinstelling' het beste kiezen? SD, NL of VI? Of een preset maken? Of is dit niet zo van belang omdat dit in photoshop nog aan te passen is?

Wat betreft reflectieschermen, welke kleur (voor frontaal licht) is het beste voor een portret? Wit? Heeft iemand toevallig nog wat aanbevelingen voor een goed en betaalbaar reflectiescherm aan gezien het aanbod zo groot is?

Groeten Teun :wink:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 20 2008 11:43 pm

Witbalans het beste van een gekalibreerde witkaart of grijskaart. Een los wit velletje papier heeft kleurafwijkingen, maar beter als niks.
http://shop.colourconfidence.com/section.php?xSec=10384

Reflectiescherm bijv. van Lastolite.
http://www.lastolite.com/
Neem je een combinatie met bijv. de ene kant wit, de andere kant zilver, doorsnee 95 cm
Je hebt zelfs setjes met 3 kleuren (mogelijk een overtrek om aan de derde tint te komen).
http://www.fotokonijnenberg.nl

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di okt 21 2008 1:39 am

Teun schreef:@ Patrick: is f/2.8 niet een beetje aan de kleine kant? Ik wil minimaal tot f/4.0 gaan eigenlijk.
Weinig scherptediepte is juist een van de krachtigste manieren om mooie portretten te schieten. Waarom denk je dat een hoop forumleden zo graag een 85mm 1.4D zouden willen hebben???

Maar je moet bij weinig scherptediepte wel zorgen dat je precies op het goede punt scherp stelt!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Teun

Bericht door Teun » di okt 21 2008 2:45 am

Patrick schreef:
Teun schreef:@ Patrick: is f/2.8 niet een beetje aan de kleine kant? Ik wil minimaal tot f/4.0 gaan eigenlijk.
Weinig scherptediepte is juist een van de krachtigste manieren om mooie portretten te schieten. Waarom denk je dat een hoop forumleden zo graag een 85mm 1.4D zouden willen hebben???

Maar je moet bij weinig scherptediepte wel zorgen dat je precies op het goede punt scherp stelt!
Ik heb natuurlijk nog weinig ervaring met portretfotografie, maar in studio's zie ik juist vaak vrij geknepen diafragma's. Persoonlijk vind ik f/2.8 een beetje te ver gaan mits het scherpstelpunt 100% goed ligt, maar ik kies liever voor een 'veiligere' f/4.0. Daarbij als je een beetje vanaf boven een foto maakt is de kin van het model meteen onscherp bij een te grote opening...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di okt 21 2008 3:52 am

Teun schreef: Ik heb natuurlijk nog weinig ervaring met portretfotografie, maar in studio's zie ik juist vaak vrij geknepen diafragma's. Persoonlijk vind ik f/2.8 een beetje te ver gaan mits het scherpstelpunt 100% goed ligt, maar ik kies liever voor een 'veiligere' f/4.0. Daarbij als je een beetje vanaf boven een foto maakt is de kin van het model meteen onscherp bij een te grote opening...
"Vrij geknepen diafragma's" is vanuit commercieel oogpunt van studiofotografen misschien een veilige marge om nette en strakke algemene platen te maken, het is ten slotte hun broodwinning. Ze willen geen risico nemen om eens wat anders te doen. Maar creatief gezien is het wat slapjes, er kan meer. En juist omdat het je beroep niet is, ook al is dit "een opdracht" kun je gebruik maken van de situatie van een minder zakelijke gebondenheid en verwachtingspatroon. Je kunt je veel meer permitteren in het spelen en het verleggen van grenzen in de creatieve benadering. Je hoeft veel minder bang te zijn een bult te vallen. Benut ze en experimenteer, gaat er een wereld voor je open.

Teun

Bericht door Teun » do nov 20 2008 11:07 pm

Dit weekend ga ik de foto maken.

De foto moet ik sepia worden afgedrukt, moet ik hiervoor nog rekening houden tijdens het instellen van de camera?

Ik schiet natuurlijk in RAW maar hoe bewerk ik een foto zodat er een mooie sepia foto uit komt? :?: Ik neem aan dat je nog wat kunt aanpassen in de bruintinten etc. het probleem is dat ik bang ben dat de sepia kleuren niet mooi gaat aansluiten bij de oorspronkelijke foto. Dat ze te bruin worden bijvoorbeeld? :huh:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 20 2008 11:17 pm

Teun schreef:De foto moet ik sepia worden afgedrukt, moet ik hiervoor nog rekening houden tijdens het instellen van de camera?
Volgens mij niet. Schieten in NEF, en dan in Capture NX of zo naar sepia omzetten. Dan heb je alles nog in de hand.

Teun

Bericht door Teun » za nov 29 2008 1:01 am

Patrick schreef:
Teun schreef:De foto moet ik sepia worden afgedrukt, moet ik hiervoor nog rekening houden tijdens het instellen van de camera?
Volgens mij niet. Schieten in NEF, en dan in Capture NX of zo naar sepia omzetten. Dan heb je alles nog in de hand.
Oke heb net een poging gedaan in Capture NX en het werkt, bedankt!

Heb vandaag een 2de handse 70-200mm VR gekocht. :oops: 8)

Zondag ga ik de foto maken, nu ben ik in twijfel geraakt over welke lens ik zal gebruiken; de 50m 1.8 of de 70-200mm VR...
Qua scherpte doen deze lenzen niet veel voor elkaar onder, maar meer qua brandpuntafstand zijn er wel verschillen. Met de 50mm 1.8 (75mm op DX) zou je toch al op een redelijke brandpuntafstand zitten voor een portretfoto. Of zou ik toch beter voor de 70-200mm VR kunnen kiezen?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za nov 29 2008 1:10 am

Ik zou ze allebei gebruiken. Dan kan je achteraf nog kijken welke je het best bevallen...

Ideale portretafstand is trouwens niet geheel vast. Niets vreemds aan als je rond de 100 of 135mm omgerekend uitkomt.

mikemix

Bericht door mikemix » za nov 29 2008 1:13 am

---
Laatst gewijzigd door mikemix op do apr 16 2009 1:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”