Tips voor loopwedstrijd aub

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
george013

Re: Tips voor loopwedstrijd aub

Bericht door george013 » zo okt 19 2008 8:45 pm

GuyVerschuere schreef:Ik heb schrik om de S te gebruiken. Ik kan dan toch in A de ISO verhogen totdat ik sluitertijden zie van 1/250 en korter. Maak ik dan even een andere compositie zal de camera snel bijregelen. Bij S niet.
Ik ben bang dat er iets met de software van de server aan de hand is. Ik mis een bericht van mij en een andere zie ik dubbel.
Waarom kan je de isso-waarde bij s-prioriteit niet veranderen?. Ik heb ook een D80 en geen probleem.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » zo okt 19 2008 8:47 pm

GuyVerschuere schreef:Ik heb schrik om de S te gebruiken. Ik kan dan toch in A de ISO verhogen totdat ik sluitertijden zie van 1/250 en korter. Maak ik dan even een andere compositie zal de camera snel bijregelen. Bij S niet.
Klopt, zo doe ik het ook. Ik heb mijn camera altijd in de A stand staan omdat ik graag met onscherpte werk. Wil ik snellere sluitertijden gooi ik mijn ISO omhoog.
="George013"]Was wel anders geweest. Hij had een onderbelichtingswaarschuwing gekregen.
En op de A stand veel te lage sluitertijden, dan weet je ook automatisch dat je niet goed zit.

Ik snap je punt wel, maar als je eenmaal weet wat je moet doen en wat je wil bereiken zonder dat je camera je verteld dat je het niet goed doet maakt het niet uit of je op A of S fotografeerd.

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » zo okt 19 2008 9:17 pm

george013 schreef:Hij had een onderbelichtingswaarschuwing gekregen.
Daar heb je wel niet veel tijd voor...
30 kinderen passeren in minder dan een minuut tijd. Dan heb je geen tijd om instellingen te doen. Dan is het point and shoot.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

george013

Bericht door george013 » zo okt 19 2008 9:31 pm

Daar heb je wel niet veel tijd voor...
30 kinderen passeren in minder dan een minuut tijd. Dan heb je geen tijd om instellingen te doen. Dan is het point and shoot.[/quote]

Hoezo geen tijd???? Je stelt een sluitersnelheid vast, richt op je toekomstige doel, verander eventueel de isso-waarde, neem een slok van je pils en wacht af. De omstandigheden veranderen toch niet zo snel!

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » zo okt 19 2008 10:00 pm

Waarom zit er dan zo'n verschil in de sluitertijden?
Ik zie sluitertijden tss 1/80 en 1/250...
Nikon D7000 + D80

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » zo okt 19 2008 11:01 pm

Ja, je ziet zeker verschillen in de sluitertijden, maar kijk dan ook nog eens naar de foto's.
Die met een langere sluitertijd zijn duidelijk overbelicht t.o.v. die met een sluitertijd van 1/200.

Ook zal je lichtmeting afhangen hoe je hem hebt staan. Spot of matrix.

En het gaat zelfs zo ver dat de kleur van de kleding van het onderwerp invloed heeft op je lichtmeting. Lichte kleding, dan zal je kortere sluitertijd hebben.
Maar het gaat dus niet om de kleur van kleding, maar eerder om die van het b.v. gezicht.
Dus had je vooraf alle tijd kunnen nemen om iemand daar neer te zetten, een spotmeting doen op b.v. het gezicht.
Instellingen maken en zo laten staan en fotograferen maar als ze voorbij komen draven.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

george013

Bericht door george013 » zo okt 19 2008 11:01 pm

GuyVerschuere schreef:Waarom zit er dan zo'n verschil in de sluitertijden?
Ik zie sluitertijden tss 1/80 en 1/250...
Je hebt toch een automatische camera. Als je s-prioriteit instelt verandert het diafragma, stel je de a-prioriteit dan verandert de tijd. En daar zit je fout. In jou omstandigheid is de sluitersnelheid het belangrijkste. Diafragma totaal niet. Die heb je toch al op maximaal gesteld. Je wilt om de ene of andere reden met een brandpuntsafstand van 200mm fotograferen en daar kies je de sluitertijd bij. Zeg 1/300 minimaal. Je diafragma volgt. Je moet alleen een juiste isso-waarde instellen die genoeg ruimte geeft aan het diafragma. Point and shoot..

Ik vraag me nog steeds af waarom met 200mm schieten. Je moet toch veel dichterbij kunnen komen met een kinderloop.

george013

Bericht door george013 » zo okt 19 2008 11:03 pm

Voor de webredactie.

Ik moet soms, niet altijd, 2 keer op bevestigen drukken.

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » ma okt 20 2008 7:09 am

We zullen er even mee oefenen...

Hoever zou ik mogen gaan met de ISO waarde? Tot 1600 of tot HI1?

Bedankt voor de tips allen...
Nikon D7000 + D80

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » ma okt 20 2008 7:38 am

george013 schreef:Voor de webredactie.

Ik moet soms, niet altijd, 2 keer op bevestigen drukken.
Dat komt omdat er dan tijdens het maken van jouw bericht iemand anders in de tussentijd al een nieuw bericht heeft geplaatst. Je ziet dan ook een melding daarvan boven je scherm staan nadat je op "bevestig"hebt gedrukt.
V70ORD5 schreef: Ja, je ziet zeker verschillen in de sluitertijden, maar kijk dan ook nog eens naar de foto's.
Die met een langere sluitertijd zijn duidelijk overbelicht t.o.v. die met een sluitertijd van 1/200.
En dat is vreemd, want als je a-prioriteit ingesteld hebt moet je sluitertijd automatisch dusdanig zijn dat er een juiste belichting plaatsvind. De camera zegt "om juist te belichten moet ik nu 1/250 gebruiken met dit vooraf ingestelde diafragma" Foto's zijn dan bewogen, maar moeten wel juist belicht zijn...

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » ma okt 20 2008 9:00 am

noogle schreef: En dat is vreemd, want als je a-prioriteit ingesteld hebt moet je sluitertijd automatisch dusdanig zijn dat er een juiste belichting plaatsvind. De camera zegt "om juist te belichten moet ik nu 1/250 gebruiken met dit vooraf ingestelde diafragma" Foto's zijn dan bewogen, maar moeten wel juist belicht zijn...
Heb je helemaal gelijk in, tijdens het schrijven ging die gedachte ook door mijn hoofd.
Toch zie je duidelijk dat er bij sommige foto's (die met langere sluitertijd) sprake is van overbelichting. Dus probeer dat maar eens te verklaren :?:
Ik weet het niet.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » ma okt 20 2008 1:18 pm

Ik moet zeggen dat ik het met die overbelichting nog wel mee vind vallen, hoewel ze er wel naartoe neigen.

Maar goed, volgende keer gewoon S-priority op minimaal 1/640 zetten (liever 1/800) zodat je zeker weet dat beelden bevroren zijn. Krijg je een melding dat je onderbelichten gaat, ISO omhoog tot het toelaatbare (Bij de D80 zal dat ISO 1000 of 1250 zijn denk ik)

Mocht je dan nog te weinig licht hebben moet je toch echt naar een lichsterkere lens gaan, of minder inzoomen (dan heb ook een wat grotere diafragma opening) of voortaan alleen met mooie weer (lees:veel licht) fotograferen of inderdaad iets met een flitser gaan proberen.

Groet,

Michael

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”