Wat kost een trouwreportage?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Tammo Schut

Re: Wat kost een trouwreportage?

Bericht door Tammo Schut » ma okt 20 2008 5:19 pm

Ik heb inmiddels een paar reacties gehad die ik mijn zoon kan voorleggen. Het zou leuk zijn nog wat reacties met foto's en prijsopgave te ontvangen. Elke fotograaf heeft weer een andere insteek.
Het is niet de bedoeling dat er in dit topic opnieuw een discussie ontstaat zodat ook dit topic op slot moet.
Maar positieve hints, zoals hierboven gegeven, zijn natuurlijk altijd welkom. Alvast bedankt daar voor.

Tammo

Jack the Slipper

Bericht door Jack the Slipper » ma okt 20 2008 9:15 pm

Tja, wat kost zoiets?

Ik heb het dit voorjaar gedaan voor een ex-collega. De bruiloft zelf was een heel mooi en groot feest maar voor de foto's hadden ze gewoon het geld voor een echte prof niet over. Dat staken ze liever in al hun gasten dan in een boek, zoals ze het zelf verwoorden. Het eten was voortreffelijk en er was meer dan genoeg te drinken.... Zeker een dure prof en goedkope amateur geweest... :D

Hoe heb ik mijn prijs bepaald:
* ruim 2 uur voorbespreking en bekijken van de locatie.
* ruim 2 uur thuis voorbereiding voor dat ik ging praten/kijken om verschillende stijlen van fotografie te kunenn laten zien (mijn eigen voorkeur tot het laatst bewaard)
daarna nog eens een uur of wat thuis om alle suit te zoeken en wat testopnames te maken met mijn kinderen als niet echt meewerkend bruidspaar
* de dag zelf was van 10.00 toto 01.30 . Let wel: zonder reistijd!! Dat was ook nog een uur heen en terug.
* thuis de nodige uren uitzoeken en bewerken.
* alle foto's op een DVD en een parte DVD met een selectie van 200 foto's.
* GEEN boek, dat koste mij teveel tijd en de bruid wilde dat heel graag zelf doen. Wel een paar A4'tjes met tips en adressen gegeven.

Als uurtarief heb ik € 20,-- genomen. Ik ben amateur en het was echt een aardige collega. Een beunhaas timmerman of loodgieter vraagt veel meer, ik weet het. Maar het is een hobby natuurlijk. Per gereden kilometer € 0,25 en de snipperdag kun je natuurlijk uitrekenen wat die je kost. Vooraf dit ook doorgenomen en akkoord gekregen.

Dat ik een back up camera en flitser ben wezen lenen, en terug brengen, heb ik niet gerekend. Dat was voor mijn eigen nachtrust... :D

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma okt 20 2008 10:41 pm

Ik vind in het genoemde voorbeeld 20 euro per uur al aardig aan de prijs, zeker als je ook nog de snipperdag die je moet nemen laat vergoeden! (ik zou er niet eens opgekomen zijn...)! Veel meer zou ik geloof ik ook niet willen betalen voor een niet-professionele fotograaf.

Even ter vergelijking: mijn band speelt al 10 jaar. We zijn niet professioneel maar hebben inmiddels veel podiumervaring en zijn erg geliefd onder bruiloftspubliek. Dus eigenlijk toch wel een semi-professionele bruiloftsband of hoe je het ook noemen wil. We zijn met 9 man en er komen twee geluidsmensen mee met de apparatuur die we steeds huren. We vangen 2200 euro voor een optreden. 600 daarvan gaat naar licht en geluid. De 1600 die overblijft delen we door 9: ongeveer 175 euro per persoon. Daar betalen we de reiskosten van, afschrijving op apparatuur, kosten repetitieruimte etc. etc. Bovendien zijn we op de dag zelf (inclusief reistijd, dat wel) vanaf 17.00 tot 02.00 uur in touw: 9 uur. Nog geen 20 euro per uur dus en dan moeten er dus nog allerlei kosten af. En dat is niet eens onze vriendenprijs...

Satoer

Bericht door Satoer » ma okt 20 2008 10:50 pm

Kijk eens aan Tammo, dit forum is op alle markten thuis. Niet alleen goedkope fotograven, maar nu ook nog een goedkope band. Nu nog alleen een catering en een pastoor en je bent compleet! :P

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma okt 20 2008 10:56 pm

joepert schreef:Ik vind in het genoemde voorbeeld 20 euro per uur al aardig aan de prijs, zeker als je ook nog de snipperdag die je moet nemen laat vergoeden! (ik zou er niet eens opgekomen zijn...)! Veel meer zou ik geloof ik ook niet willen betalen voor een niet-professionele fotograaf.

Even ter vergelijking: mijn band speelt al 10 jaar. We zijn niet professioneel maar hebben inmiddels veel podiumervaring en zijn erg geliefd onder bruiloftspubliek. Dus eigenlijk toch wel een semi-professionele bruiloftsband of hoe je het ook noemen wil. We zijn met 9 man en er komen twee geluidsmensen mee met de apparatuur die we steeds huren. We vangen 2200 euro voor een optreden. 600 daarvan gaat naar licht en geluid. De 1600 die overblijft delen we door 9: ongeveer 175 euro per persoon. Daar betalen we de reiskosten van, afschrijving op apparatuur, kosten repetitieruimte etc. etc. Bovendien zijn we op de dag zelf (inclusief reistijd, dat wel) vanaf 17.00 tot 02.00 uur in touw: 9 uur. Nog geen 20 euro per uur dus en dan moeten er dus nog allerlei kosten af. En dat is niet eens onze vriendenprijs...
Dus als ik het goed begrijp als je het voor de "vriendenprijs" doet, loop je verlies? :? Sorry hoor, maar ik noem dit een beetje dom. Als je dit al 10 jaar doet en je erg geliefd ben als band onder bruidsparen dan kan je best daar je prijs naar aanpassen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » ma okt 20 2008 11:16 pm

Satoer schreef:Kijk eens aan Tammo, dit forum is op alle markten thuis. Niet alleen goedkope fotograven, maar nu ook nog een goedkope band. Nu nog alleen een catering en een pastoor en je bent compleet! :P

Het is toch een pracht forum :) Maar je denkt toch niet dat de pastoor of dominee of voorganger , hoe je hem ook noemt van 20 euro kan leven? :(
Maar zonder gekheid. Al ben je geen prof, dan mag je toch wel een redelijke prijs vragen. Als je een wat gevorderde hobbyist bent is 20 euro veel te weinig.
Het is zo'n dag hard werken. 's-avonds heb je het wel gehad.
Ik heb het zelf voor zo'n 300 euro gedaan.(een reportage wel te verstaan) Achteraf gezien toch echt te weinig.
Maar ja, mijn zoon heeft nog niet veel te makken :(

Tammo

Jack the Slipper

Bericht door Jack the Slipper » ma okt 20 2008 11:22 pm

Met hoe meer je bent hoe minder je per persoon krijgt.

Ik kan je allerlaatste zin (vriendenprijs) eerlijk gezegd niet waarderen. :? Wellicht lees ik dingen die je niet bedoelt maar handig is het niet. Geschreven tekst moet je soms anders lezen dan dat het er staat en dat doe ik dan maar. No hard feelings. :wink:

Robin

Bericht door Robin » ma okt 20 2008 11:26 pm

M.Oorthuis schreef: Dus als ik het goed begrijp als je het voor de "vriendenprijs" doet, loop je verlies? :? Sorry hoor, maar ik noem dit een beetje dom. Als je dit al 10 jaar doet en je erg geliefd ben als band onder bruidsparen dan kan je best daar je prijs naar aanpassen.
Dat is niet dom, de muziekmarkt is gewoon verziekt. Als ze meer vragen worden ze niet geboekt.
2200 is al pushen en vragen om moeilijkheden, ondanks het feit dat het per persoon niet veel opbrengst is

Hun hebben nog geluk, een bruiloftsband / party band is nog 1 van de weinige vormen van muziek die betaald krijgen. (In tegen stelling to DJ's)

Er zijn zoveel bandjes die dolgraag willen spelen dat kroegbazen en zalen niet meer betalen. Voor jouw 10 anderen die komen spelen

Ik speel af en toe met mijn band terwijl we verlies draaien. (Reiskosten, apparatuur, nieuw snaren, etc etc)
Dom, zekers ...... maar je wilt toch je passie uit oefenen spelen voor publiek.

Als de prof fotografen denken dat hun markt verziekt is, ik wil de discussie als muzikant wel aan gaan hoor :(

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di okt 21 2008 8:45 am

Robin schreef:
M.Oorthuis schreef: Dus als ik het goed begrijp als je het voor de "vriendenprijs" doet, loop je verlies? :? Sorry hoor, maar ik noem dit een beetje dom. Als je dit al 10 jaar doet en je erg geliefd ben als band onder bruidsparen dan kan je best daar je prijs naar aanpassen.
Dat is niet dom, de muziekmarkt is gewoon verziekt. Als ze meer vragen worden ze niet geboekt.
2200 is al pushen en vragen om moeilijkheden, ondanks het feit dat het per persoon niet veel opbrengst is

Hun hebben nog geluk, een bruiloftsband / party band is nog 1 van de weinige vormen van muziek die betaald krijgen. (In tegen stelling to DJ's)

Er zijn zoveel bandjes die dolgraag willen spelen dat kroegbazen en zalen niet meer betalen. Voor jouw 10 anderen die komen spelen

Ik speel af en toe met mijn band terwijl we verlies draaien. (Reiskosten, apparatuur, nieuw snaren, etc etc)
Dom, zekers ...... maar je wilt toch je passie uit oefenen spelen voor publiek.

Als de prof fotografen denken dat hun markt verziekt is, ik wil de discussie als muzikant wel aan gaan hoor :(
Passie of niet als ik hoef er niet persé winst op te maken, maar voor verlies ga ik toch echt niet op een bruiloft foto's maken hoor. Quitte ok, maar verlies nee

Enne robin, heb jij geen school gehad? Hun en jouw zijn bezittelijke voornaamwoorden. Het is: Zij hebben nog geluk gehad.... en Voor jou 10 anderen... ;)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di okt 21 2008 12:52 pm

Jack the Slipper schreef:Ik kan je allerlaatste zin (vriendenprijs) eerlijk gezegd niet waarderen. :? Wellicht lees ik dingen die je niet bedoelt maar handig is het niet. Geschreven tekst moet je soms anders lezen dan dat het er staat en dat doe ik dan maar. No hard feelings. :wink:
Nu weet ik ook niet wat jij erin gelezen hebt...
Je gaf aan 20 euro p/u te vragen omdat het een aardige collega is, ik nam aan dat je die collega dus een vriendenprijs hebt gerekend en een onbekende meer zou rekenen. Ik gaf aan wat ons reguliere tarief is (komt ook neer op ca 20 euro per uur, maar dan inclusief allerlei onkosten).
Wat ik met dit alles bedoelde te zeggen is dat wij als muzikanten die ook een bijzondere creatieve prestatie neerzetten dus als "vol" tarief per uur ongeveer kunnen vragen wat jij als (naar ik aannam) vriendenprijs aan je collega vroeg. Ik bedoel daar verder niets onaardigs mee, ik constateer alleen een verschil.
Gaan we meer vragen, dan worden we denk ik niet (of minder) geboekt. Dit terwijl wij met al onze instrumenten, repetitieruimte en kleding en dergelijke toch ook behoorlijke onkosten hebben en beslist geen middelmatige muzikanten zijn.
Laatst gewijzigd door joepert op di okt 21 2008 1:08 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

dodo

Bericht door dodo » di okt 21 2008 12:57 pm

Het ging hier volgens mij niet om wat Martijn vroeg... dat was Jack. Martijn vond het gewoon geen vriendenprijs.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di okt 21 2008 12:59 pm

M.Oorthuis schreef:Dus als ik het goed begrijp als je het voor de "vriendenprijs" doet, loop je verlies? :? Sorry hoor, maar ik noem dit een beetje dom. Als je dit al 10 jaar doet en je erg geliefd ben als band onder bruidsparen dan kan je best daar je prijs naar aanpassen.
Tja, wat is verlies draaien.... We spelen soms ook tegen directe onkosten (reiskosten, huur apparatuur). Alle andere "overhead"-kosten rekenen we dan niet mee. Aan het eind van het jaar hou ik er misschien 500 euro aan over. Da's winst, maar niet veel. Het is dan ook een hobby en geen werk. De lol is het belangrijkst. Als ik op Koninginnedag hier in Utrecht op een stampvol Wed sta te spelen en iedereen gaat uit zijn plaat ben ik een heel erg gelukkig mens, ook al verdienen we er bijna niks aan. :D
Aan de bruiloften verdienen we dan wat meer zodat we er over de gehele linie niets op toeleggen en doorgaans toch nog wel iets verdienen.
Omdat we met veel mensen zijn verdienen we minder per persoon: soit. (Veel) meer vragen voor een bruiloft gaat niet werken. Anders kunnen ze de fotograaf niet meer betalen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door joepert op di okt 21 2008 1:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di okt 21 2008 1:04 pm

dodo schreef:Het ging hier volgens mij niet om wat Martijn vroeg... dat was Jack.
Oeps :oops: Dat ging ff mis. Ik zal de post aanpassen.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di okt 21 2008 1:17 pm

Robin schreef:Als de prof fotografen denken dat hun markt verziekt is, ik wil de discussie als muzikant wel aan gaan hoor :(
Hear hear! A.s. vrijdag staan wij in een bekende kroeg in Amsterdam. Entree 5 euro. Regelmatig als we daar staan puilt de hut uit, want veel mensen (waardonder ook veel vrienden en bekenden) vinden het leuk om te komen kijken. Ze gieten zich lekker vol (tegen Amsterdamse horecaprijzen) dus de kassa puilt uit aan het eind van de avond (paar honderd man keer 5 euro plus bovengemiddelde omzet). Wij gaan naar huis met nog geen 400 euro (bruto, we betalen ook nog netjes belasting): het heet dan dat we blij moeten zijn dat we op een bekend podium staan en daarmee 'exposure' hebben. Voor ons inderdaad 10 anderen.
Maar goed we raken heel erg off-topic....

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di okt 21 2008 1:57 pm

Gaat het hier over de kosten van een band of over de kosten van een bruidsreportage?

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”