Belichtingscorrectie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Kenji

Belichtingscorrectie

Bericht door Kenji » di okt 21 2008 5:17 pm

Even een newbie vraag, maar goed...beter iets doms vragen dan helemaal niets vragen:

Wat is weet tot dusver weet is dat je 3 manieren heb om met licht te spelen op je body:

1. Sluitertijd
2. ISO
3. Belichtingscorrectie

Nadeel verkeerde sluitertijd = onscherpe foto's door trillingen of zonder statief of onderbelicht/overbelichte foto's
Nadeel te hoge ISO = ruis op de foto's

Hoe zit het met belichtingscorrectie op je body, bv -1 -2 of +1 +2 ????

1. Wanneer pas je het toe?
2. Wat zijn de gevolgen?

Ik weet wel dat ik met belichtingscorrectie me foto's donker of lichter kan maken in CaptureNX met NEF (duh -__-"), maar wanneer kan je beter belichtingscorrectie het beste toepassen in plaats van sluitertijd of ISO??? En wat zijn de gevolgen bij verkeerd gebruik?

Wel stel ik belichtingscorrectie in op bv +1 of +2 als ik in een disco foto's maak, zodat de foto's wat lichter zijn in een donkere situatie.

Alvast bedankt :D

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Belichtingscorrectie

Bericht door M.Oorthuis » di okt 21 2008 5:22 pm

Je belichtingscorrectie gebruik je alleen in de P/ A of S stand. Wat jij bedoeld om je ISO aan te passen doe je in de M-stand. Als ik in de A-stand mijn diafragma groter maakt gaat de camera automatisch de sluitertijd sneller maken, zodat ik uiteindelijk weer op dezelfde belichting uitkom.

Als je bijv. een portretfoto maakt met tegenicht weet je al dat de camera je sluitertijd sneller maakt om te proberen de achtergrond niet teveel over te belichten, maar dan is je portret onderbelicht. Nu pas je een belichtingscorrectie toe van +1,5 of +2,0 (ligt eraan hoe erg het tegenlicht is ;)) en je camera maakt de sluitertijd/ diafragma met 1,5 of 2 stops sneller/ groter :)

Als je in de handmatige modus schiet heb je niks aan belichtingscorrectie, want die kan je dan zelf toepassen door simpelweg zelf de sluitertijd of diafragma met 1 of 2 stops te verhogen/ verlagen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Kenji

Bericht door Kenji » di okt 21 2008 5:29 pm

Eerlijk gezegd heb ik lang geen belichtingscorrectie meer gebruikt, omdat ik nu steeds op M schiet.

Dus belichtingscorrectie stelt de lichtniveau bij als je op S A P schiet ? Bij M kan je gewoon de lichtniveau bijstellen met je sluitertijd?

Als dit klopt, dan is het duidelijk voor mij :)

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di okt 21 2008 7:22 pm

Jep dat is wat ik zei :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Kenji

Bericht door Kenji » di okt 21 2008 7:24 pm

Simpel uitleg. Thanks :D

Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Frans Keijzers » wo okt 22 2008 9:09 pm

De iso waarde veranderen doe je alleen maar als je geen goede belichting meer kan halen.
Groet, Frans

Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com

Licaga

Bericht door Licaga » do okt 23 2008 8:32 pm

goede duidelijke uitleg

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Karel Giesen » vr okt 24 2008 2:02 am

Dag Kenji,

Zonder filosofisch te willen worden, ...maar je vraag is het wezen van de fotografie. Fotografie betekent namelijk 'schrijven met licht'. Hoe krijg je de perfect belichte opname?

De digitale camera heeft in principe drie mogelijkheden om de juiste belichting te krijgen. A (aperture), je verandert het diagragma; S (speed), je verandert de sluitersnelheid; ISO, je verandert de lichtgevoeligheid van de sensor.
De camera's hebben daarvoor de belichtingsinstellingen M, A, S, en P. Ik laat de (ontelbare) programmastanden (P) buiten beschouwing. In die stand is er namelijk geen sprake van creatieve belichting. De camera bepaalt wat de correcte belichting is.

De stand M (diafragma en sluitersnelheid zelf instellen) is volgens mij alleen nog maar van belang bij (studio)flitsfotografie en opnamen met een losse belichtingsmeter, waarbij je opvallend licht meet. Met de auto-iso instelling en de M-stand krijg je een soort semi-automaat. Zonder flits bepaal je dan zelf je 'antibibberfactor' en scherptediepte. Flits + M + auto-iso is een soort Russisch roulet.
Met de 'S'-stand bepaal je je "bibberfactor". Afhankelijk van je eigen bibberfactor en de brandpuntsafstand van de lens bepaal je de sluitersneldheid. De camera kiest dan het beste diafragma en/of iso-waarde. De optimale sluitertijd is afhankelijk van het brandpunt (mininaal de brandpuntsafstand van de lens) en het type lens (VR of niet).
Met de 'A'-stand bepaal je de scherptediepte van de opname. Met een vaste ISO-waarde is het bereik van de sluitertijden bepaald door de instellingen van de camera. In principe kan dat dus een belichting zijn van 30 seconden! Met 'auto-iso' instelling wordt de camera weer een (semi)automaat. Afhankelijk van de instellingen varieert de camera dan de sluitersnelheid en/of de ISO-instelling.
'Auto-ISO' werkt bij alle belichtingsstanden. Bij auto-iso is het de vraag in hoeverre je beeld(kleur)ruis belangrijk vindt en wilt toestaan. Dit is ook sterk afhankelijk van de camera. Een D3 heeft een ISO-bereik tot 6400 ASA, een wat oudere camera gaat met moeite tot 800 ASA.

Belichtingscorrectie werkt wel (behalve in de P-stand denk ik, maar daar werk ik zelf nooit mee), maar dan moet je wel weten/begrijpen wat de camera daarmee doet. Bij integrale lichtmeting in de S-of A-stand is belichtingscorrectie vaak zinvol. Daarmee kunnen uitgevreten lichten worden voorkomen (in het RGB-bereik en/of de afzonderlijke kleurkanalen (R(ood), G(roen), B(lauw)).

groet,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr okt 24 2008 9:35 am

Karel Giesen schreef:Belichtingscorrectie werkt wel (behalve in de P-stand denk ik, maar daar werk ik zelf nooit mee),
Belichtingscorrectie werkt wel degelijk in de P-stand.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr okt 24 2008 10:59 am

Inderdaad wel op de P-stand.
Niet op de Micky Mouse "pret-standen", zoals landschap, portret, "tulpje", etc.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”