Hier nog een plukje van mijn hand genomen in en om het Pegasus complex.
Zoals ik al beschreef is deze brug door de Britten veroverd op de Duitsers.
Deze brug heette van origine niet Pegasus maar dat hadden de Britse paratroepers als embleem en in ere daarvan hebben ze de brug vanaf de bevrijding dus Pegasus Bridge genaamd.
19:Dit is een foto van de huidige brug die op de plaats van de echte brug ligt.
De echte brug ligt nu ter bezichtiging op het naaste gelegen museum terrein en is vervangen omdat deze te smal werd voor het toenemende verkeer na de oorlog.
20:In het museum heb ik een foto gemaakt van een luchtfoto die daar hing en waar je de nieuwe en oude brug mooi ziet liggen.
21:En dit is dan de echte brug die op het museum terrein ligt dus.
22:Een borstbeeld van de leidinggevende Majoor John Howard die dus met zijn mannen de klus in 10 minuten geklaard heeft.
Majoor John Howard is na de oorlog terug gekeerd naar England en heeft daar in november 1944, kort na de oorlog dus, een zwaar auto ongeluk gehad waardoor hij zijn carierre in dienst van het Engelse leger vroegtijdig af moest breken.
Hoe wrang kan het leven toch zijn, overleef je zo'n levensgevaarlijke militaire operatie en krijg je kort daarna een auto ongeluk
23:Een mooie maquete van de originele brug.
Geflitst met de nieuwe SB-900, wat een heerlijk aparaat (alle museum foto's trouwens met de SB-900 belicht)
24:Wie de film "De Langste Dag" gezien heeft, en wie heeft die nog niet gezien, kent waarschijnlijk ook de scene waarin de Duiters het heen en weer krijgen van de landende en schietende paratroepers maar wat in werkelijkheid poppen waren.
In de film worden deze poppen "Rupert" genoemd en zagen er als echte soldaten uit, gemaakt van rubber.
Nou de echte Rupert is toch iets minder spectaculair, dat is gewoon een jute zak genaaid in de vorm van een mens.
25:Een mooi model van de Glider waar de Britten mee geland waren.
Daar zaten ze met 30 man in, armen in elkaar gehaakt tijdens het landen zelf om daaruit te komen en de brug in 10 minuten in te nemen in het pikkendonker midden in de nacht.
Toch knap als je bedenkt dat ze toen nog geen "night vision" en GPS hadden
26:Messen van Duitse soldaten.
Één soldaat had kleine foto's van zijn dierbaren in het heft van het mes aangebracht.
27:Dit is het cafeetje wat claimt als eerste huis in Frankrijk bevrijd te zijn.
Ik wilde binnen een foto maken maar de dochter van de voormalige eigenarese sprong gelijk zowat in men nek en ik mocht geen foto maken.
Toen ik om de reden waarom vroeg opperde ze dat dat een nadrukkelijke wens van haar inmiddels overleden moeder was.

Edit: nieuwe versie van deze foto geplaatst, vorige stond scheef (bedankt Jolanda

)