Fotograferen vanaf "grote" hoogte, tips?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Miss Nikon

Fotograferen vanaf "grote" hoogte, tips?

Bericht door Miss Nikon » di okt 21 2008 10:47 am

Binnenkort krijg ik de kans om vanaf de hoogste woontoren in Enschede (Alphatoren) avondfoto's te gaan maken. Deze toren is iets van 90 meter hoog.
Ik neem alles mee wat ik heb, statief, D50. 18-70mm, 70-300 mm en afstandsbediening
Zijn er tips/trucs/do's en don'ts ??

Mij is ook onduidelijk wat ik met het diafragma moet doen, helemaal dichtknijpen, of toch niet?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Fotograferen vanaf "grote" hoogte, tips?

Bericht door M.Oorthuis » di okt 21 2008 10:56 am

Diafragma f/8 en sluitertijden van 10-30 sec. (hangt helemaal af van hoe licht/ donker het is op dat tijdstip) ISO op 100 of 200. Afstandsbediening gebruiken om bewegingsonscherpte uit te sluiten.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

dodo

Bericht door dodo » di okt 21 2008 10:58 am

Ik zit te denken... misschien moet je iets meenemen om je statief nog mee te verzwaren, ik weet niet of je op een reling oid staat, maar dan zou het nog best eens stevig kunnen waaien.

Zet je iso ook lekker laag, je gaat toch met statief. Diafragma? Waar jij wilt, maar ik zou hem zelf, bij groothoek, op iets van f8-11 zetten denk ik. Oh, en haal bij avondfotografie ook je filters ervan af, als je die hebt. Vermindert weer flare.

Veganpix

Bericht door Veganpix » di okt 21 2008 11:30 am

Als je zelf de dag kunt bepalen, ga dan als het helder weer is, dan heb je meer zicht. Succes!

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » di okt 21 2008 5:26 pm

Miss Nikon schreef:>...diafragma moet doen, helemaal dichtknijpen, of toch niet?
Op die hoogte knijp ik meestal m'n ogen dicht.....
Voorkom bewegingsonscherpte en let goed op hoe je licht meet. Belicht eventueel een beetje onder. Avondfotografie is het mooist als je tijdens de schemering fotografeert. Je krijgt dan een mengeling van het nog aanwezige daglicht met de al onstoken verlichting.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » di okt 21 2008 8:34 pm

Avondfotografie is het mooist als je tijdens de schemering fotografeert.
Het blauwe uur, toch?

Wordt trouwens lastig fotograferen als ik m'n ogen dichthou :wink:

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » di okt 21 2008 11:14 pm

Dat blauwe uur is denk iets typisch digitaals. Ik kan me niet herinneren dat analoge foto's zo blauwe waren. Blauw kan je weer wegfilteren, maar dat is inderdaad de schemering.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo okt 22 2008 12:17 am

Die mooie blauwe lucht krijg je een half uur na zonsondergang hen ik ergens gelezen, maar zelfs na een uur is het nog mooi.
Met de wijsheid die ik de afgelopen tijd tot me heb genomen, zou ik nog willen adviseren de ruisonderdrukking aan te zetten bij sluitertijden langer dan 8 sec., en de spiegelvergrendeling aanzetten om bewegingsonscherpte te voorkomen.
Veel plezier en succes toegewenst.
En uiteraard zien we die mooie platen wel op dit forum verschijnen, toch ?! :lol:

vr gr Tiny

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo okt 22 2008 7:14 am

jettiny schreef:Die mooie blauwe lucht krijg je een half uur na zonsondergang hen ik ergens gelezen, maar zelfs na een uur is het nog mooi.
vr gr Tiny
Mooie kleuren krijg je als er s'avonds een mooie zonsondergang is (en of heldere lucht). Gewoon gaan fotograferen vanaf statief. Begin na zonsondergang en ga door tot een uur er na. Elke 2 minuten dezelfde opname maken. Later kun je op je PC monitor de verschillen in kleur zien.

Op m'n website, klik je op m'n foto en daarna ga je naar USA National Parks. De foto's van Monument Vally zijn op die manier gemaakt. Vanwege de schone lucht is het daar bijna elke avond raak. En veel heftiger.

woudew
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door woudew » wo okt 22 2008 8:13 am

Neem je zonnekap mee om zoveel mogelijk ongewenste lichtinval te beperken

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » wo okt 22 2008 10:47 am

Goede tips allemaal, alleen ruisonderdrukking aanzetten, heb geen flauw idee of dat ook op de D50 kan....
Net Gegoogeld, de D50 heeft automatische ruisonderdrukking, dus dat heb ik niet in de hand :wink:
Spiegelvergrendeling, iets waarmee ik me nog nooit heb beziggehouden en ik denk dat het nu te kort dag wordt om dat nog uit te zoeken. Zometeen moet ik werken en aangezien het steeds eerder gaat schemeren moet ik me ook gaan haasten (vanavond gaan we!).
De zonnekap gaat er ook op, maar die heb ik er standaard altijd op zitten.
Allemaal duimen voor een heldere avond en anders pech gehad, dan is het niet helder :mryellow:

Het resultaat plaats ik wel hoor, ook als het bagger is geworden, maar daar ga ik maar even niet van uit! :D

Ruudje

Bericht door Ruudje » wo okt 22 2008 11:21 am

ik weet niet of het al gezegd is maar je kan ipv afstandsbediening natuurlijk ook de timer gebruiken!

gr R

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » wo okt 22 2008 5:27 pm

Miss Nikon schreef:Goede tips allemaal, alleen ruisonderdrukking aanzetten, heb geen flauw idee of dat ook op de D50 kan....
Net Gegoogeld, de D50 heeft automatische ruisonderdrukking, dus dat heb ik niet in de hand :wink:
Spiegelvergrendeling, iets waarmee ik me nog nooit heb beziggehouden en ik denk dat het nu te kort dag wordt om dat nog uit te zoeken. Zometeen moet ik werken en aangezien het steeds eerder gaat schemeren moet ik me ook gaan haasten (vanavond gaan we!).
De zonnekap gaat er ook op, maar die heb ik er standaard altijd op zitten.
Allemaal duimen voor een heldere avond en anders pech gehad, dan is het niet helder :mryellow:

Het resultaat plaats ik wel hoor, ook als het bagger is geworden, maar daar ga ik maar even niet van uit! :D
Ik koppel "intern" blauw licht en hoogte meteen aan UV. Dus gebruik een UV- of Skylight filter.
Daarnaast:
Ochtendfoto''s koel, scherp, (blauwachtig), namiddag/avondfoto's warm, "omfloerst" (roodachtig).
Eea komt door stof in de atmosfeer en wordt dus OOK beinvloedt door regen, wind, temperatuur (thermiek). Ik heb eea op dezelfde wijze als Hans schrijft ervaren, maar dat was WEL analoog, dwz ZONDER AUTO WITBALANS.

Hoop dat je hieraan iets hebt (en dat het je nog op tijd bereikt).
Willem.

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » wo okt 22 2008 7:40 pm

Gebruik bracketing -2 -1 0 +1 +2
Kan je er altijd een HDR van maken, weggooien kan altijd nog.

High Dynamic Range voluit gesproken zijn afbeeldingen die bestaan uit meerdere foto's met verschillende belichtingen (minimaal 2), om een mooi effect te krijgen gebruik je 3 foto’s.
1. normaal belicht
2. onder belicht
3. overbelicht
Gebruik je meer foto’s is het handig om daar wat mee te spelen
Door de 3 of meer foto’s krijgt het totaal plaatje een groter dynamisch bereik, waardoor de foto's soms een surrealistisch look krijgen.
HDR fotografie wordt vaak voor landschappen gebruikt in schemer of nacht opnamen.
Hoe gaat het in zijn werk
Een tip als je aan HDR fotografie begint, een statief gebruiken is een absolute aanrader. En na scherpstellen de AF (autofocus) op MF (Manualfocus) zetten.
De meeste camera’s die op de markt te verkrijgen zijn, hebben een bracketing functie.
Deze functie maakt 3 foto’s achter elkaar of in 1 keer met verschillende belichtingen (normaal, onder en overbelicht).
In de meeste gevallen kan je de mate van de belichting instellen op je camera.
Als je je camera op bracketing hebt ingesteld (zie de gebruiksaanwijzing van je camera), druk je ontspanknop in en houd hem ingedrukt tot hij alle drie de foto’s heeft gemaakt, in sommige gevallen dien je dan je camera in te stellen op serie stand.
Heeft je camera geen braketing funtie, ga dan als volgt te werk.
Maak vanaf je statief 3 of meerdere foto’s met verschillende belichtingen, dit kan je regelen doormiddel van je sluitertijd aan te passen.
Zowel in bracketing als handmatig is het misschien verstandig om een afstandbediening te gebruiken, of je timer (indien dat mogelijk is).

Er is veel over geschreven op het web, altijd leuk om er eens mee te experimenteren.
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

vulture
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door vulture » wo okt 22 2008 8:47 pm

KvP schreef:Gebruik bracketing -2 -1 0 +1 +2
Kan je er altijd een HDR van maken, weggooien kan altijd nog.

High Dynamic Range voluit gesproken zijn afbeeldingen die bestaan uit meerdere foto's met verschillende belichtingen (minimaal 2), om een mooi effect te krijgen gebruik je 3 foto’s.
1. normaal belicht
2. onder belicht
3. overbelicht
Gebruik je meer foto’s is het handig om daar wat mee te spelen
Door de 3 of meer foto’s krijgt het totaal plaatje een groter dynamisch bereik, waardoor de foto's soms een surrealistisch look krijgen.
HDR fotografie wordt vaak voor landschappen gebruikt in schemer of nacht opnamen.
Hoe gaat het in zijn werk
Een tip als je aan HDR fotografie begint, een statief gebruiken is een absolute aanrader. En na scherpstellen de AF (autofocus) op MF (Manualfocus) zetten.
De meeste camera’s die op de markt te verkrijgen zijn, hebben een bracketing functie.
Deze functie maakt 3 foto’s achter elkaar of in 1 keer met verschillende belichtingen (normaal, onder en overbelicht).
In de meeste gevallen kan je de mate van de belichting instellen op je camera.
Als je je camera op bracketing hebt ingesteld (zie de gebruiksaanwijzing van je camera), druk je ontspanknop in en houd hem ingedrukt tot hij alle drie de foto’s heeft gemaakt, in sommige gevallen dien je dan je camera in te stellen op serie stand.
Heeft je camera geen braketing funtie, ga dan als volgt te werk.
Maak vanaf je statief 3 of meerdere foto’s met verschillende belichtingen, dit kan je regelen doormiddel van je sluitertijd aan te passen.
Zowel in bracketing als handmatig is het misschien verstandig om een afstandbediening te gebruiken, of je timer (indien dat mogelijk is).

Er is veel over geschreven op het web, altijd leuk om er eens mee te experimenteren.
Dit geef je toch niet als tip mee ???? Dan snap je er echt niets van.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”