CA met 50 mm f/1,4?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: CA met 50 mm f/1,4?

Bericht door M.Oorthuis » wo okt 22 2008 8:45 am

Dit zijn idd wel wat extreme voorbeelden ja die ik gaf. Maar dat de CA minder is net boven haar hand komt natuurlijk gewoon doordat daar de schaduw van het hoofd van mijn vrouw op valt en dit gedeelte niet direct in het zonlicht zit.

Ik heb op DPZ ook van 1 iemand een reactie gehad die zei dat dit toch wel normaal is in dit soort omstandigheden. Ik wacht dus ook zijn reactie af en dan rij ik maar niet naar KE, omdat dan de kans heel groot is dat alle 50 mm 1,4 objectieven dit hebben :)

Bedankt allemaal voor de opheldering en jij ook Léon :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo okt 22 2008 9:19 am

Je zou nog wel een aantal testjes kunnen doen.
Daarbij zou ik beslist nog wel dergelijke situaties opnemen met grote licht/donker contrasten, maar wel juist belicht. Het is aan te raden de hoge lichten "knipper"-tool in te schakelen van je camera, ergens onder de custom settings. In de juiste display mode van het LCD gaan geclipte delen dan aan en uit knipperen. Je belichting moet zodanig zijn dat je geen grote vlakken hebt die clippen, hooguit op smalle randjes van glanzende metalen delen, of kleine verdeelde "vlekjes" in de hoogste witten.
Die clip knippertool gebruik ik persoonlijk vaker (standaard) als controle op de belichting dan het histogram.

De "tegenlicht" opname binnen is met volle opening f 1.4 gemaakt, buiten bij de schommel op f 1.8
Dat is bij dit soort situaties "vragen" om dit soort problemen en dat bij die overbelichting.
Maak diezelfde testjes ook eens aansluitend bij verschillende kleinere openingen (een aangepaste sluitertijd), krijg je meteen een indicatie hoe het karakter en de kwaliteiten van de lens bij de verschillende openingen zijn.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo okt 22 2008 10:17 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo okt 22 2008 9:48 am

Léon, bedankt, maar over juist belichten kunnen we een ellenlange discussie aangaan :) Ik kan gewoon zo'n tegenlicht situatie niet perfect belichten door en de voorgrond en de achtergrond goed uit te lichten (en met flitsen wordt dit ook niet mooi).

Dus ik kan die testjes wel doen natuurlijk, maar wat schiet er dan mee op? Ik zal vaker in dit soort situaties terecht komen en dan wil ik gewoon niet tot weinig CA en ik heb begrepen dat dat bij objectieven met een extreem groot diafragma niet te voorkomen is dus zal ik ermee moeten leven. Maar toch bedankt. :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 22 2008 10:16 am

Tja, als je niet in wilt flitsen, en in die situaties met volle opening of nagenoeg met volle opening wilt werken, de belichting niet wilt aanpassen aan de omstandigheden m.b.t. hoge lichten blijf je met dat soort problemen zitten.
Er zitten nu eenmaal beperkingen in de techniek. Het omruilen bij KE helpt er niet aan.

Wat je met die testen opschiet is zoals gezegd het leren kennen van de eigenschappen en kwaliteiten van je lens, zodat je beter weet hoe je die lens kunt inzetten. Met niet proberen, kom je er in ieder geval niet achter, en kom je er ook niet verder mee om dit soort problemen te vermijden of te verminderen.

Zelf even een testje gedaan.
Voorbeeld hoge lichten flink laten overclippen met een Voigtländer 58mm / 1.4 op volle opening.
Zie de paarse randjes links en rechts onder in de hoek:
http://www.fotograaf.cc/ftp/lens/Color-Fringing.jpg

Dezelfde rechter onderhoek bij een 2e opname nog net clippend (links) en een 3e opname net niet meer clippend (rechts).
(Allen bij volle opening f 1.4):
http://www.fotograaf.cc/ftp/lens/Color-Fringing-2.jpg
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za dec 27 2008 2:27 am, 3 keer totaal gewijzigd.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo okt 22 2008 10:28 am

Léon,

Het gaat er niet of ik het wel of niet wil aanpassen bij de belichting, maar bij de voorbeelden had ik de belichting niet veel anders kunnen doen zoals gezegd, want dan werd het onderwerp veel te donker. Ik snap ook wel dat dan de CA minder wordt, daar hoef ik geen testje voor te doen.

Ik zal er gewoon mee moeten leven dat dit voorkomt bij dit soort lenzen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 22 2008 10:53 am

Je had met een kleiner diafragma kunnen werken (f 2.8 - f 4.0), daarmee wordt tevens het contrast aanzienlijk beter, eventueel met een iets hogere ISO als je tekort komt aan je sluitertijd. Daarbij de belichting wel degelijk wat lager en dan in post-processing de schaduwen ophelderen met D-Lightning om aan ongeveer hetzelfde resultaat te komen wat je nu ook hebt qua helderheid. Krijg je wel meer ruis. Het is dan een afweging of je dat liever accepteert dan die kleurrandjes.

Afhankelijk van het objectiefontwerp kunnen heel kostbare lenzen zelfs nog kleurrandjes problemen geven bij grote openingen. Lenzen in hun ontwerp zijn altijd een compromis, er worden altijd op een of andere wijze concessies gedaan. Is het niet op optische kwaliteit, dan wel in gebruiksgemak (bijv. manuele scherpstelling in plaats van autofocus), en lichtsterkte. Ideale lenzen bestaan niet.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo okt 22 2008 12:59 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo okt 22 2008 12:32 pm

Ik denk dat ik deze foto toch onderbelicht zou hebben, en dan de donkere delen opgehaald. Kost wat ruis en werk, maar dan kan je vaak een eind komen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”