Ook eens even zitten kijken naar je foto's.
In eetste instantie kon ik niet ontdekken waarom ik dacht iets te missen.
Nu zie ik het draadje weer voorbij komen en denk ik te zien wat....
Even los staande van de mooie reis etc. toch wat punten die ikzelf anders gedaan zou hebben wat overigens niet zegt dat jij dat ok zou moeten doen.
Foto 1:
Centraal genomen waarbij het dier i.c.m. de achtergrond niet lekker oogt. De takjes en friebels links en rechts maken de foto onrustig en trekken de aandacht weg bij de leguaan (of wat het ook is

)
Foto 2:
Mooi uitzicht, zeker, maar mis iets op de voorgrond. Nu zie je een bomenrij waardoor het minder interessant is om er (langer) naar te kijken.
Wat ik zou doen is 1,5 cm aan de onderkant weghalen en 2,5 cm van de bovenkant. Dan krijg je een meer panorama effect de schaduwen op de voorgrond en is het wat mij betreft iets interessanter. Verder tikkeltje contrast..
Foto 3:
Die vind ik mooi, maar ik vind het doodzonde dat de boom niet tegen rechterkant is gekaderd. Dan had het (wat mij betreft) stukken sterker overgekomen. Nu eist de boom alle aandacht op en er is echt meer te zien op de foto.
Foto 4:
Beetje hetzelfde als 1, de legudinges steekt niet lekker af op de achtergrond, maar gaat erin op. Das jammer.
Overigens realiseer ik me wel degelijk dat je dit niet voor het kiezen hebt op vakantie
Foto 5:
Deze foto vind ik niet zo top.
Wat leuk had geweest is wanneer je de tijd had gehad (je had hem best wel willen nemen, maar die tijd is er vaak niet) als de vogels allemaal naar dezelfde kant hadden gekeken waardoor de foto grappig wordt. Nu is hij vrij standaard. Tevens trekt de boom rechtsonder de aandacht wat weg (is natuurlijk zo weggecloned)
Foto 6:
Ik weet niet goed wat je aan me wilt laten zien.
Ik denk het landschap en niet het dorp, maar de huisjes staan er wel op. Als ik ze wegcrop is het beeld ook niet lekker, denk dat je op een lastige positie stond.
Algemeen:
De 18-200 (ik heb die lens ook) is niet op alle lengtes even scherp.
op 200 is hij soft en op kortere lengtes beter.
Omdat jij hem niet op 200mm gebruikt hebt in de getoonde foto's vebaast het me waarom de foto's niet scherper zijn.
Maar zou zomaar kunnen omdat ik miereneuker ben en het niet snel (lees: bijna nooit) goed is
Ik zou het wel leuk vinden als je een update plaatst om te zien wat je nog meer hebt geschoten.
Hopelijk heb je iets aan dit commentaar.....
btw. ik zou foto2 wel eens in NX willen halen om te zien wat er van te bakken is