Fotograferen vanaf "grote" hoogte, tips?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Fotograferen vanaf "grote" hoogte, tips?

Bericht door KvP » wo okt 22 2008 8:52 pm

vulture schreef:Dit geef je toch niet als tip mee ???? Dan snap je er echt niets van.
Wat mankeert er nu weer aan mijn tip??
Een tip is een tip, hoef toch niet altijd gebruikt te worden.
Als ik om tips vraag zijn alle tips welkom, moeilijk of makkelijk, dan kan ik zelf wel uitmaken of ik er iets mee doe.
Laat de topicstarter dus bepalen of ze er iets aan heeft, misschien gaat er voor haar wel een nieuwe wereld open.
En... mocht ze het niet begrijpen, wij helpen haar graag verder.

Vulture, ik vind je reactie dus onterrecht :wink:
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

vulture
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door vulture » wo okt 22 2008 9:07 pm

KvP schreef:
vulture schreef:Dit geef je toch niet als tip mee ???? Dan snap je er echt niets van.
Wat mankeert er nu weer aan mijn tip??
Een tip is een tip, hoef toch niet altijd gebruikt te worden.
Als ik om tips vraag zijn alle tips welkom, moeilijk of makkelijk, dan kan ik zelf wel uitmaken of ik er iets mee doe.
Laat de topicstarter dus bepalen of ze er iets aan heeft, misschien gaat er voor haar wel een nieuwe wereld open.
En... mocht ze het niet begrijpen, wij helpen haar graag verder.

Vulture, ik vind je reactie dus onterrecht :wink:
Jammer, maar als je naar de vraag kijkt, en goed leest kom je niet met HDR aan. Dat is voor gevorderden, maar de vraag is een beginnersvraag! .

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo okt 22 2008 9:50 pm

Het zal aan mij liggen maar ik vind die tip van Kees helemaal niet verkeert in tegendeel zelfs. Hij borduurt netjes voort op de tips die reeds gegeven zijn en zorgt hiermee dat de kans van slagen alleen maar groter wordt voor Miss Nikon. Dat deze methode dan toevallig HDR heet, so be it. Laten we eens de zaken op een rijtje zetten wat hier zoal aan goede tips is gegeven en in principe staat dit al in de eerste reactie van Martijn:

1) Diafragma f/8
2) Sluitertijd 10 - 30 sec afhankelijk hoe licht/donker het is
3) ISO 100 of 200
4) Afstandbediening (= dus ook statief)
5) handmatig scherpstellen

Als ik dit zo lees kan iedereen opmaken dat je manueel aan het werken bent. Nu geeft Kees in zijn tip aan dat je bij punt 2 een belichtingstapje kan maken om meer kans op slagen te krijgen. Dit betekent sluitersnelheid op 8, 15 en 30 seconden. Nog beter is om 5 foto's te maken. Een van die foto's zal dan ongetwijfeld goed zijn, per slot van rekening kan je toch geen licht meten in het donker, althans ik zou niet weten hoe. Last, doordat je nu 3 of 5 beelden hebt met oplopende belichtingstapjes ben je instaat (indien je dat kan) om die foto's te combineren tot 1 foto en dat procédé heet dan HDR.

Ik wens Miss Nikon veel plezier en succes met haar avondshoot en hoop dat ze veel foto's maakt dat mag leiden tot topplaten.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » wo okt 22 2008 10:21 pm

Gelukkig heb ik al vaker HDR's gemaakt, en snap ik heel goed wat er staat :mryellow:

Maargoed, het was vanavond in 1 woord GEWELDIG! 28 verdiepingen omhoog en dan 92 meter hoog boven je eigen stad uit kunnen kijken, echt gaaf!!
Het weer was niet echt gunstig, hele harde wind, nevelig in de verte en steenkoud!
Heb er zelf niks van gemerkt (was te druk met m'n hobby :mryellow: ), maar het maakte het wel lastig om scherpe foto's te maken. Erg jammer dat ik niemand mee mocht nemen om me een eindje op weg te helpen....
Heb net een bewerking van 2 uur erop zitten en zal de eerste foto zo gaan plaatsen......

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo okt 22 2008 10:25 pm

Ben reuze benieuwd!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”