Beeldscherm calibratie
- jtimmer
- Forumlid
- Contacteer:
Beeldscherm calibratie
Hallo allemaal,
Ik merk nu ik wat vaker foto's laat afdrukken dat er nogal wat verschil zit in kleur op het scherm en de kleur op de afdruk. Ik heb een 20" Imac (met die glimmende glasplaat) Nou wil ik hem graag gecalibreerd hebben en is mijn vraag of ik van iemand zo'n setje mag lenen/huren. Het mooiste zou zijn als diegene in het hoge noorden woont want dan kan ik hem halen en brengen.
Ik hoor het graag.
Groeten,
Jeroen
Ik merk nu ik wat vaker foto's laat afdrukken dat er nogal wat verschil zit in kleur op het scherm en de kleur op de afdruk. Ik heb een 20" Imac (met die glimmende glasplaat) Nou wil ik hem graag gecalibreerd hebben en is mijn vraag of ik van iemand zo'n setje mag lenen/huren. Het mooiste zou zijn als diegene in het hoge noorden woont want dan kan ik hem halen en brengen.
Ik hoor het graag.
Groeten,
Jeroen
http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Beeldscherm calibratie
Jeroen
Het probleem is dat je je scherm ingeveer 1 keer per 2 weken moet calibreren, Je kunt dan beter een setje kopen.
Bij KE kost een spyder2 express monitor calibratiesetje 79 euro, ik heb hem ook en het is zeer aan te bevelen.
Je zou hem van mij best een keer mogen lenen maar ik woon een beetje ver weg voor jou.
Het probleem is dat je je scherm ingeveer 1 keer per 2 weken moet calibreren, Je kunt dan beter een setje kopen.
Bij KE kost een spyder2 express monitor calibratiesetje 79 euro, ik heb hem ook en het is zeer aan te bevelen.
Je zou hem van mij best een keer mogen lenen maar ik woon een beetje ver weg voor jou.
- jtimmer
- Forumlid
- Contacteer:
Jeetje, moet dat zo vaak? Wat veranderd er dan aan de monitor dat je hem zo vaak moet calibreren? €79,- is natuurlijk wel overheen te komen. 

http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet ook niet hoe dat precies zit,
maar de software vraagt om de 2 weken om de monitor opnieuw te calibreren
maar de software vraagt om de 2 weken om de monitor opnieuw te calibreren
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
2 weken is wel erg kort achter elkaar. Zeker bij LCD-schermen.
Zet ergens in je opties die tijd op een andere waarde. 4-6 weken lijkt me praktisch gezien voldoende.
Zet ergens in je opties die tijd op een andere waarde. 4-6 weken lijkt me praktisch gezien voldoende.
Vriendelijke groet, Léon Obers
@ Leon: Ik zal dit weekend eens kijken of ik dat in kan stellen bij de spyder 2 express. Dat scheelt toch weer.Léon Obers schreef:2 weken is wel erg kort achter elkaar. Zeker bij LCD-schermen.
@ Jeroen: Het feit blijft wel dat je regelmatig moet doen
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Is het ook mogelijk een beeldscherm te kalibreren onder Linux en met welk apparaat? Ik draai Ubuntu 8.04
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Ik vraag me hierbij nog even iets af (monitor calibratie is een nog onbekende wereld voor mij):
Als je je monitor calibreerd en je videosettings gebruiken het gegenereerde "spyder profiel" ....
Gebruik je deze dan ook in CS3 of laat je het kleur profiel hier gewoon op (s)RGB staan omdat je zo wil weg saven ??
Kan me namelijk voorstellen dat als je in (s)RGB saved, de foto dus alleen correct wordt weergegeven op mijn monitor door een vertaalslag van "foute" naar "correcte" kleuren, maar dit door een derde partij dus al niet meer zichtbaar is
Nu heb ik me zelf nog meer in de war gebracht
Als je je monitor calibreerd en je videosettings gebruiken het gegenereerde "spyder profiel" ....
Gebruik je deze dan ook in CS3 of laat je het kleur profiel hier gewoon op (s)RGB staan omdat je zo wil weg saven ??

Kan me namelijk voorstellen dat als je in (s)RGB saved, de foto dus alleen correct wordt weergegeven op mijn monitor door een vertaalslag van "foute" naar "correcte" kleuren, maar dit door een derde partij dus al niet meer zichtbaar is

Jij bent afgelopen zaterdag niet naar de workshop geweestRobin schreef:Ik vraag me hierbij nog even iets af (monitor calibratie is een nog onbekende wereld voor mij):
Gebruik je deze dan ook in CS3 of laat je het kleur profiel hier gewoon op (s)RGB staan omdat je zo wil weg saven ??![]()
Kan me namelijk voorstellen dat als je in (s)RGB saved, de foto dus alleen correct wordt weergegeven op mijn monitor door een vertaalslag van "foute" naar "correcte" kleuren, maar dit door een derde partij dus al niet meer zichtbaar is![]()

Gemaakt door Onno (webmaster van deze site)
- Fotomarius
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
‘K gebruik ook een Spyder2 Express…
Hoe vaak je de monitor calibratie toepast is in stelbaar van weken, maanden en jaar…
De nieuwe calibratie (Monitor RGB-Spyder2express) ( staat nu in (Windows) Configuratiescherm, kleurenbeheer of je kunt hem daar selecteren…
In Adobe in Kleurinstellingen profiel Monitor RGB-Spyder2express selecteren…
Hoe vaak je de monitor calibratie toepast is in stelbaar van weken, maanden en jaar…
De nieuwe calibratie (Monitor RGB-Spyder2express) ( staat nu in (Windows) Configuratiescherm, kleurenbeheer of je kunt hem daar selecteren…
In Adobe in Kleurinstellingen profiel Monitor RGB-Spyder2express selecteren…
Met groet, Marius...