Live view of movie mode D90 slecht?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Live view of movie mode D90 slecht?

Bericht door JosK » vr okt 24 2008 9:40 am

Vorige week in een gesprek met een mede fotograaf werd me afgeraden om bij de D90 live-view te gebruiken of te filmen, omdat de sensor daar een enorme optater van zou krijgen. Nu heb ik nog geen bevredigend antwoord gevonden op deze vraag. Misschien weten jullie of dat het inderdaad niet goed is voor de sensor. Heeft de sensor er uberhaupt wat mee te maken?

Jos
klijnfotografie.com

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Live view of movie mode D90 slecht?

Bericht door Roelof » vr okt 24 2008 9:52 am

Om nu direct te zeggen dat het slecht is voor de sensor gaat misschien wel erg ver, maar er valt licht op, dat wordt vertaald naar electriciteit, de sensor wordt warm, echt goed is het niet. 't Is niet voor niks dat de live view na 30 minuten (zeg ik uit het hoofd) automatisch stopt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » vr okt 24 2008 9:56 am

filmen doe je met een ander type camera..gebruik dat ding waarvoor die bedoeld is ; foto's maken.
en inderdaad dat van liveview staat ergens in de handleiding
weet niet of er voor de D90 ook een waarschuwing in staat voor het "filmen"

Arend.

Ciska

Bericht door Ciska » vr okt 24 2008 9:59 am

Is dat bij alle camera's zo die liveview hebben, of is dat alleen bij de D90.
Als dat bij alle camera's is, vind ik dit toch een zaak waar je duidelijk op gewezen moet worden, want niet iedereen weet dat. Maar liveview bestaat toch langer?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr okt 24 2008 10:03 am

Ciska schreef:Is dat bij alle camera's zo die liveview hebben, of is dat alleen bij de D90.
Als dat bij alle camera's is, vind ik dit toch een zaak waar je duidelijk op gewezen moet worden, want niet iedereen weet dat. Maar liveview bestaat toch langer?
Ik vind zoiezo de live-view optie een beetje nutteloos, al helemaal op de wat duurdere pro modellen. Welke pro werkt er nou met het lcd-scherm om een foto te maken? Door de zoekerkijkend met je ellebogen langs je lichaam is veel stabieler en minder kans op bewogen beelden.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

jpauwels

Bericht door jpauwels » vr okt 24 2008 10:08 am

De live view optie lijkt mij handig als je vanaf statief of vanuit rare hoelen fotografeert,
dan hoef je niet zo moeilijk door de zoeker te kijken. verder mis ik het op mijn D80 helemaal niet!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr okt 24 2008 10:34 am

M.Oorthuis schreef: Ik vind zoiezo de live-view optie een beetje nutteloos, al helemaal op de wat duurdere pro modellen. Welke pro werkt er nou met het lcd-scherm om een foto te maken? Door de zoekerkijkend met je ellebogen langs je lichaam is veel stabieler en minder kans op bewogen beelden.
Ja, maar dat laatste is beslist niet de wijze waarop LiveView door pro's wordt ingezet. Het is specifiek een optie om vanaf statief te werken. Die LiveView is juist DE methode om daarmee stills in een studio mee te maken en eventueel de fotoset aan te passen, en je LiveView door te koppelen met een videokabel naar een TV toe en van daaruit je beeld vanaf de fotoset te kunnen overzien. Juist een optie die een Pro zal waarderen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

GSAndré

Bericht door GSAndré » vr okt 24 2008 10:40 am

Handleiding Nikon D90 (hopelijk is het Japans goed vertaald) :wink:

Richt de camera NIET op de zon of andere felle lichtbronnen, dit kan leiden tot schade aan het interne schakelingen.
De stand Livebeeld kan max. één uur gebruikt worden.
Als de camera echter gedurende langere perioden in de stand Livebeeld wordt gebruikt, kan de temperateur van de interne schakelingen toenemen. Dit kan leiden tot ruis en afwijkende kleuren ( camera kan warm worden). Voordat de camera overhit raakt, zal de Livebeeld opname automatisch worden gestopt. En de laatste 30 seconden wordt de tijd afgeteld op de monitor.

JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JosK » vr okt 24 2008 11:06 am

Tjah, of het nu een nutteloze functie is of niet, het kán soms handig zijn. Journalisten schieten zo snel en die hebben zulke ervaring in mikken, zij zullen het niet gebruiken. Voor mij is het welkom. Ik doe soms ook partyfotografie en daarbij heb ik al een paar momenten gebruik gemaakt van de live view én de filmfunctie. Maar slijt de sensor erdoor, ik heb het niet over 30 minuten onafgebroken, maar zo af en toe eens gebruik maken van de functies.

Overigens kun je er donder op zeggen dat de technieken niet zullen stilstaan en dat straks alle D-SLR's live view en/of filmfunctie hebben. In 1994 had ik een Carin in mijn auto, de antieke versie van TomTom, kijk nu eens ;-)
klijnfotografie.com

GSAndré

Bericht door GSAndré » vr okt 24 2008 11:30 am

Hmmm, kan me niet voorstellen dat de sensor er door zal (erg) slijten, bij normaal gebruik.
(Af en toe als je je toestel boven je hoofd houdt en toch naar beelduitsnede wilt kijken, of bij
af en toe studiogebruik)

Sietse Vliegen

Bericht door Sietse Vliegen » vr okt 24 2008 11:56 pm

Als de sensor warm wordt krijg je ruis, koelt ie weer af dan is ook de ruis weer weg. Ik kan me niet voorstellen dat er blijvende schade optreedt tenzij je het enorm overdrijft (langdurig recht in de volle zon filmen ofzo)

JerryBig
Clublid
Clublid

Bericht door JerryBig » za okt 25 2008 11:15 am

Ik zie hem al weer voor me, de nieuwe marketing truc voor de opvolger van de D90:

"Nu Live-view met luchtkoeling, voor onbeperkt filmen!!!" :lol:

En dan komt Canon met waterkoeling, waarna Nikon er weer overheen gaat met peltier koeling, enzovoort. En wij maar kopen.... :frown:
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JosK » za okt 25 2008 1:36 pm

Vannacht met een Canon XL-1 gefilmd in bij het Amsterdam Dance Event met de D90 erbij. 1 ding: waar de normale semi professionele videocamera met 12db boost nog een erg donker plaatjes, daar haalt de D90 gemakkelijk een goed belicht filmpje. Wel tikje ruis (1600) maar downscalen naar 480p geeft toch een leuk resultaat. Nu nog testen met AE lock aan, want de belichting gaat soms goed over de zeik ;)
klijnfotografie.com

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za okt 25 2008 1:40 pm

In 1994 had ik een Carin in mijn auto, de antieke versie van TomTom, kijk nu eens
Ik heb nog steeds een ouderwetse Carin in mijn auto (Is al 3 auto's meeverhuist) en voldoet nog steeds uitstekend. Beetje traag met berekenen, maar als hij eenmaal aan de slag gaat, laat het oude kreng me eigenlijk nooit in de steek. Helaas zullen er vanaf 2010 geen geschikte kaarten meer zijn (aldus de info die mij ter ore is gekomen)

Oeps, is wel een beetje off-topic, sorry.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

harry bul

Bericht door harry bul » za okt 25 2008 5:53 pm

flippie17 schreef:
In 1994 had ik een Carin in mijn auto, de antieke versie van TomTom, kijk nu eens
Ik heb nog steeds een ouderwetse Carin in mijn auto (Is al 3 auto's meeverhuist) en voldoet nog steeds uitstekend. Beetje traag met berekenen, maar als hij eenmaal aan de slag gaat, laat het oude kreng me eigenlijk nooit in de steek. Helaas zullen er vanaf 2010 geen geschikte kaarten meer zijn (aldus de info die mij ter ore is gekomen)

Oeps, is wel een beetje off-topic, sorry.
hallo flippie17 nog maar eens de vraag hoe het is afgelopen met de D90 die geen scherpe foto's maakt volgens jouw en of die van jouw vrouw wel goed is ben daar wel benieuwd naar had je ook al een PB gstuurd maar hoor verder ook niks.

groeten Harry

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”