Normandie, France

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Normandie, France

Bericht door Cees » vr okt 24 2008 4:31 pm

Mooie prenten, Marcel! # 9 en 11 vvor mij!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » vr okt 24 2008 5:09 pm

@Arthur & Cees: bedankt mannen, leuk dat jullie het mooi vinden.

@Pasemi: Bedankt voor het opsnorren van de naam van dat stadje, ik wist het echt niet meer.
Wel een pitoresk jachthaventje.
Amerikaanse begraafplaats is inderdaad indrukwekkend alhoewel ik de Duitse begraafplaats een meer ingetogen karakter vind hebben.

@ Marcel: Het zijn ook weer plaatsjes hoor.
Met name 7, 9 & 11.

Groeten, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » vr okt 24 2008 5:52 pm

47:Overzichtsfoto van het strand en het stadje Arromanches wat aan het zogenaamde "Gold Beach" ligt.
Hier zijn de Britse troepen geland.
In zee zie je nog de pontons liggen die deel uit maakten van Mullberry haven B, bijgenaamd "Port Winston" naar Winston Churchill.
Deze Mullberry havens waren prefab havens die in Engeland gemaakt waren en door sleepboten naar Frankrijk gesleept en die op 7 juni al operationeel waren zodat de gealiëerden hun materieel aan land konden brengen.
Mullberry haven A was voor de Amerikaanse troepen en is gelegen bij Vierville.
Afbeelding

48:Op het strand zelf
Afbeelding

49:Met deze verbindingsstukken, om de in zee afgezonken pontons met het strand te verbinden, werden rijbanen gecreëerd om de tanks, jeeps en ander zwaar materieel aan land te brengen.
Zoals Marcel al aangaf was het de bedoeling slechts ± 100 dagen van deze tijdelijke havens gebruik te maken maar de pontons liggen er dus nog.
Afbeelding

50:Nog een Britse tank, ik meen dat dit een "Cromwell" is.
Afbeelding

51:En tot slot een poging gewaagd om een panoramafoto te maken
Afbeelding

EDIT: ik zie dat men pano foto scheef staat, ga dat zo snel mogelijk fiksen

Laatst gewijzigd door Gino op za okt 25 2008 9:53 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr okt 24 2008 7:40 pm

Is weer een prachtserie, Gino!!!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr okt 24 2008 8:40 pm

Mooie foto's mannen, prima gedaan! Lijkt me een heel interessant gebied met veel historie. Doet me terugdenken aan de indrukwekkende openingsscenes van de film Saving Private Ryan ...
De tank is een Sherman, de Amerikaanse standaardtank. Geen topper in zijn soort, de mindere van de Duitse tanks maar sneller te produceren en eenvoudiger te onderhouden tijdens de strijd.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » vr okt 24 2008 8:49 pm

Het kijkertje op foto 39 is een afstandsmeter. Een veel kleinere uitvoering wordt al sinds jaar en dag in de Leica M camera's gebruikt.
Foto 50 is een Amerikaanse M4 Sherman 75 (mm kanon). Dit exemplaar is van het eerste type. Je kunt dit aan de wielophanging zien (bogies).
Enkele (betonnen) caissons uit de Mulberry haven zijn in 1953 na de watersnoodramp naar Ouwerkerk (Schouwen-Duiveland) gesleept om het gat in de dijk te dichten. Nu is er het Watersnoodmuseum in gevestigd.

Overigens halen de foto's bij mij herinneringen op aan een mooie vakantie die ik daar eens gehad heb. Bedankt!
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » vr okt 24 2008 9:37 pm

Mensen, Cees, Luc & Arjan, bedankt voor de leuke reacties en toevoegingen omtrent de tank.

Ik zou gezworen hebben dat ik op het plaatje op de zijkant van de tank iets gelezen te hebben dat het een Engelse tank was en aangezien dit een landingsstrand van de Britten was heb ik dat waarschijnlijk aan elkaar gerijmd.
Maar als jullie beiden zeggen dat het een Sherman is zal ik het wel verkeerd gelezen hebben, of verward met iets anders, heb daar ook zoveel gezien.
Dacht alleen wel dat een Sherman ronder van vorm was en dat er dan een witte vijfpuntige ster op moest staan.

Probeer morgen tijd vrij te maken om weer een plukje te plaatsen.

Groetjessssss :D

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » vr okt 24 2008 9:48 pm

Jullie kunnen zo met z'n tweeën een standje huren op de vakantiebeurs. Gaat daarna NL massaal naar Normandië ! Ik val in herhaling maar het ziet er weer top uit mannen.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » vr okt 24 2008 9:52 pm

Hallo Gino,

Mijn complimenten hoor, ik heb nu je serie's bekeken en ik vind erg boeiend wat je allemaal (samen met Mak :wink: ) hebt vastgelegd.
Ook om het feit dat ik zeer geinteresseerd ben wat zich daar begin juni 1944 allemaal heeft afgespeeld..

Groetjes Eelco :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » vr okt 24 2008 10:10 pm

Nikon Gino schreef:Mensen, Cees, Luc & Arjan, bedankt voor de leuke reacties en toevoegingen omtrent de tank.

Ik zou gezworen hebben dat ik op het plaatje op de zijkant van de tank iets gelezen te hebben dat het een Engelse tank was en aangezien dit een landingsstrand van de Britten was heb ik dat waarschijnlijk aan elkaar gerijmd.
Maar als jullie beiden zeggen dat het een Sherman is zal ik het wel verkeerd gelezen hebben, of verward met iets anders, heb daar ook zoveel gezien.
Dacht alleen wel dat een Sherman ronder van vorm was en dat er dan een witte vijfpuntige ster op moest staan.

Probeer morgen tijd vrij te maken om weer een plukje te plaatsen.

Groetjessssss :D
De witte vijfpuntige ster is voorbehouden aan Amerikaans legermateriaal. Wordt tegenwoordig nog gebruikt, maar dan niet meer in het wit (valt teveel op). Het zou kunnen dat de Sherman in licentie in Groot-Britannië werd gemaakt. In ieder geval was de VS groot-leverancier van legermateriaal, omdat de fabrikanten in de VS heel snel over konden schakelen naar oorlogsproductie en geen last hadden van vervelende dingen als bombardementen. Het overtollige materiaal na de oorlog konden de bondgenoten voor een vriendenprijsje kopen (Marshall hulp).
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

BUG322

Bericht door BUG322 » za okt 25 2008 1:50 am

Mooie foto's ze worden steeds mooier zoals die vuurtoren en die duinen bij donker.
De tank is idd een M4a3 sherman de a1 was idd wat ronder het onderstel bestond meer uit gegoten delen de a3 versie bestond wat onderstel betreft uit opelkaargelaste platen Overigens de cromwell was ook behoorlijk vierkant.
De sherman was vooral betrouwbaar en in grote getallen verkrijgbaar.
De cromwell werd geplaagd door technische problemen.
De britten en en canadeze reden ook vaak rond met de amerikaanse ster wat voor snelle herkenbaarheid wel makkelijk kon zijn.

hier de cromwell
Afbeelding

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » za okt 25 2008 7:28 am

Arthur, Eelco en Bug, bedankt voor de complimenten op de foto'a.
Ga vandaag nog een plukje plaatsen van de bunkers van Longues-sur-Mer plaatsen.

Bug en ArjenL, bedankt voor de informatie betreffende de tank.
Weer wat wijzer geworden.
Das het mooie van dit forum, wat de één niet weet vult de ander weer aan.
En zo krijgen we een compleet plaatje, top mannen.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » za okt 25 2008 9:49 am

Plukje foto's van de kustbatterij bij Longues-sur-Mer.
Dit is één van de 12 kustbatterijen die aan de Normandische kust gebouwd waren en die de vloot van de geallieerden bestookt hebben maar wat nu nog de enige overgebleven Batterij in deze staat is, en ook de enige waar nog kanonnen in staan.
Bij de andere batterijen zijn de kanonnen kort na de oorlog snel ontmanteld door de plaatselijke oud ijzer handelaren.
De Batterij bestond uit vier stuks 150mm kanonnen die een draagwijdte hadden van 20km en een commandopost.
De 4 kanonnen stonden 300m landinwaarts met daarvoor een observatiebunker en tevens commandopost aan de rand van de 65m hoge klif waarvandaan instructies gegeven werden naar de mannen die de kanonnen bedienden.
De Batterij van Longues-sur-Mer is op 28 mei en 3 juni zwaar gebombardeerd geweest maar niet ernstig beschadigd.
En in de nacht van 5 op 6 juni is er nog eens 600 ton bommen op gegooid door 124 toestellen van de R.A.F maar ook dat weerhield de batterij niet om het vuur te openen om 5.37uur op de vloot.
De batterij van Longues-sur-Mer kon echter twee stranden bestrijken, het amerikaanse strand "Omaha" en het Britse strand "Gold" dus de geallieerden was er alles aan gelegen deze batterij uit te schakelen en werd voortdurend om beurten bestookt door de oorlogsbodems Georges Leygues, Montcalm, Ajax & Arkansas die er uiteindelijk in slaagden 3 van de 4 kanonnen definitief uit te schakelen.

52:De gaten die je in de koepel ziet zitten zijn geen bombardements beschadigingen maar zijn specifiek aangebracht tijdens de bouw van de bunkers met de bedoeling om daar plukjes vegetatie in aan te brengen ten einde de bunkers te camoufleren.
Afbeelding

53:Ter hoogte van de kanonsloop waren extra uitsparringen in het beton gemaakt om de kanonnen een nog iets grotere draaihoek te geven waardoor deze kanonnen een groot bereik kregen
Afbeelding

54:Hier de observatiebunker en commandopost die aan de klif staat.
Deze bunker komt ook voor in de film "De langste dag" waar je een Duitse soldaat tot zen grote schrik naar de telefoon ziet grijpen om te melden dat er wel 5000 schepen voor de kust liggen vlak voordat deze hevig gebombardeerd wordt.
Afbeelding

55:Blik naar links vanaf het punt waar de observatiebunker staat
Afbeelding

56:En naar rechts waar ook duidelijk de Mullberry haven bij Arromanches te zien is
Afbeelding

57:De afdekplaat van deze commandopost is 70cm dik en rust slechts op 4 stalen pilaartjes
Afbeelding

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » za okt 25 2008 3:22 pm

Hé Gino,

Mooie foto's makker!!! Je hebt er weer iets moois van gemaakt. Prima.

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » za okt 25 2008 3:26 pm

Hé Hans, de D3 had het enorm naar zen zin ondanks het grijze weer af en toe.
Ga zeker nog een keer terug naar Normandië want er is daar nog zo ontzettend veel te zien.
Vanavond zie je alle foto's trouwens want breng ze mee.

Groetjesssss :D

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”