grijskaart en de D50

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
mirror

grijskaart en de D50

Bericht door mirror » do okt 09 2008 2:53 pm

sinds januari ben ik in het bezit van de D50.. Ik werk veel in een studio en kom het volgende probleem tegen:

In de studio gebruik ik de grijskaart.. meestal gebruik in de witbalans PRE.. in PS geeft de AS SHOT bv 4950K aan (de referentiefoto).. als ik met het WBpipetje op de grijskaart klik schiet de temp naar 6100K of hoger....
Ook met de WBflash en WBautomatisch doet dit probleem zich voor...

Zijn er misschien meer mensen die dit probleem hebben en weten hoe dit op te lossen..

alvast mijn dank...

groetjes
Wenda

dirk-jan boon

Re: grijskaart en de D50

Bericht door dirk-jan boon » za okt 25 2008 3:07 pm

Dit probleem herken ik niet in mijn D50, zie ook niet in wat het probleem is , gewoon in RAW / NEF werken en witbalans op auto zetten en in capture nx of photoshop cs 3 later aan passen op de omstandigheden tijdens de shoot . wel fijn om te lezen dat de D50 studio waardig is..

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za okt 25 2008 3:36 pm

Waaron WB op Pre? Gewoon in NEF schieten met de WB op Automatisch. 1e foto (referentiefoto) met grijskaart fotograferen. Grijskaartje bij het gezicht van het model houden.
In de nabewerking grijskaart aanklikken met pipetje geeft dan de juiste witbalans voor die lichtsituatie. Zo doe ik het altijd bij studiowerk en dat gaat eigenlijk altijd goed.
Ik zou niet weten of dat camera-afhankelijk is. Het lijkt me niet :roll:
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » za okt 25 2008 4:31 pm

Waarom NEF en WB op automatisch? Gewoon jpg en WB op flash. Verder als boven. Grijskaartje bij gezicht en grijs 'prikken' Werkt heel snel.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za okt 25 2008 5:07 pm

Op een JPG-plaatje werkt dat op die wijze niet juist. Wat je dan doet is de grijswaarde weliswaar naar neutraal prikken, maar dat heeft geen effect op de "witwaarde" of waarden daar net onder in een foto. Bij een echte witbalansregeling op een RAW-plaatje verschuift die waarde namelijk ook als je op grijs je pipetje zet.

Bij een JPG-plaatje zou je dan aanvullend tevens nog een witpunt moeten prikken.

Indien de kleurtemperatuur van de opname nogal sterk afwijkt van de preset "flash" waarde die je had ingesteld, moet de correctie navenant een stuk sterker zijn, wat je beslist zult gaan terugzien op een beperkt 8-bits per kleur JPG plaatje.
Da's nu net een van de nadelen om kleurcorrecties pas achteraf uit te voeren op JPG-plaatjes tegenover het 12 bits NEF-formaat. Wil je persé gebruik maken van JPG als opname bestandsformaat is het daarom zaak reeds bij opname een optimale witbalans te maken. Dat kan met een juiste preset, maar beter nog met een custom witbalans.
Vriendelijke groet, Léon Obers

mirror

Bericht door mirror » zo okt 26 2008 9:44 pm

bedankt allemaal voor jullie reacties..

Ik vind de D50 prima in de studio.. helaas blijf ik het probleem houden ook op AWB of flash.. en 6200 K vind ik toch echt te geel.. ik schiet op NEF..nadeel als ik de temp terug zet is dat er wat meer blauw in de foto komt... (is ook wel weer aan te passen maar toch)...

kan ook zijn dat het aan mijn lampen ligt.. Ik gebruik 2 falcon eyes ss200w met een kleurtemp van 5600 K

Gr,
wenda

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo okt 26 2008 11:17 pm

Kun je niet eens een studio geschoten NEF-bestand met grijskaart online zetten.
Zouden wij ook eens kijken waar het aan ligt?
mirror schreef: kan ook zijn dat het aan mijn lampen ligt.. Ik gebruik 2 falcon eyes ss200w met een kleurtemp van 5600 K
Hoe weet je dat die kleurtemp 5600 K is? Heb je een flits-kleurtemperatuurmeter?
De opgave van een fabrikant hoeft praktisch gezien niet te kloppen.
Verder kan die waarde enorm afwijken afhankelijk van de reflectoren en softboxen, paraplu's die je gebruikt.
Afhankelijk van verschillende dingen die je bij de ene of de andere lamp erop hebt gezet, verschilt het zelfs per lamp.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”