Herfstkleuren in Soestduinen ge"click"t

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Frederix

Herfstkleuren in Soestduinen ge"click"t

Bericht door Frederix » zo okt 26 2008 10:12 am

Ik ben samen met mijn Agfa Click op pad geweest in de buurt van Soestduinen. Dat heeft geresulteerd in de onderstaande vastlegging van herfstkleuren.

De foto's zijn weliswaar niet gemaakt met mijn Nikon F100, maar de ervaring leert dat foto's gemaakt met mijn Agfa Click op dit forum worden gedoogd . . . . :mryellow:

Afbeelding
Foto 1

Afbeelding
Foto 2

Afbeelding
Foto 3

Afbeelding
Foto 4

Afbeelding
Foto 5

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Herfstkleuren in Soestduinen ge"click"t

Bericht door Arabia » zo okt 26 2008 11:48 am

Hallo Frederix,

Mooie weergave van de herfst. Wat mij altijd sterk opvalt is je "stijl". Zeer schoon.
Ik durf te stellen dat wanneer je je naam niet zou vermelden, een groot gedeelte van de bezoekers
van dit forum, deze foto's aan jou linken!

Ik wil je wel wat anders vragen. Op mijn beide schermen (laptop en mijn Eizo CG241W gecalibreerd) ligt er een
blauwe waas over foto 1, 2 en 4. Is dit door het scannen gebeurd?

Wanneer ik namelijk in PS de witbalans aanpas krijg ik een mooijere kleurtoon.

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Frederix

Bericht door Frederix » zo okt 26 2008 12:06 pm

Arabia schreef:Hallo Frederix,

Mooie weergave van de herfst. Wat mij altijd sterk opvalt is je "stijl". Zeer schoon.
Ik durf te stellen dat wanneer je je naam niet zou vermelden, een groot gedeelte van de bezoekers
van dit forum, deze foto's aan jou linken!

Ik wil je wel wat anders vragen. Op mijn beide schermen (laptop en mijn Eizo CG241W gecalibreerd) ligt er een
blauwe waas over foto 1, 2 en 4. Is dit door het scannen gebeurd?

Wanneer ik namelijk in PS de witbalans aanpas krijg ik een mooijere kleurtoon.

Groet'n
Lawrence
Hoi Arabia,

Dat heeft niets met het scannen te maken, maar met de kwaliteit van het negatief (simpel meniscuslensje) en de camera (Agfa Click, heeft toendertijd iets van f 5,00 gekost). De foto's zijn in zekere mate met tegenlicht gemaakt, voor foto 1 en 2 heb ik een Agfa Click voorzetlensje gebruikt om alleen de voorgrond scherp te krijgen. Deze opnamen zijn wat gesluierd, het voorzetlensje maakt het volgens mij nog wat erger. Die sluier heb ik weggehaald. Er ontstond toen een kleurzweem, die ik toen weer probeerde weg te halen.

Bij foto 1 is bij mij nog een heel lichte groenzweem te zien, ik heb er over getwijfeld om iets meer rood in de foto te brengen. Foto 2 is op mijn (eveneens gecalibreerde) scherm goed, alleen links boven een grijzige zweem vanwege het tegenlicht. Dit vind ik prima, geeft lekker diepte in de foto.

Foto 4 is redelijk tegen de zon in gemaakt (zon net buiten beeld) en is zwaar gecorrigeerd. Daar zou misschien wat blauw uitgehaald kunnen worden. Ik ga daar eens naar kijken.

Ik vind foto 5 zo terugkijkend een beetje aan de gelige kant, die ga ik ook nog eens bekijken.

Meestal bekijk ik mijn "afdrukken" na een paar dagen nog eens. Dan blijkt soms dat er nog een kleine aanpassing nodig is.

UPDATE
Ik heb foto 1, 4 en 5 bijgewerkt en opnieuw geplaatst. Bij foto 4 zat ik er qua kleur goed naast. :oops:

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arabia » zo okt 26 2008 2:36 pm

Ik zie het!. Alle fotos geven nu een betere "afdruk" dan de vorige.
Wat ik al zie is dat foto 4 welke eerst niet goed oogde qua kleur sterk verbeterd is.
Nice job.

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”