Nikon F6

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
AlwinSitton

Nikon F6

Bericht door AlwinSitton » zo okt 12 2008 2:45 pm

Ik zit te denken om een analoog toestel erbij te nemen. Mijn oog heb ik laten vallen op de Nikon F6. Welke lenzen kan je daar het beste op kwijt. Ik dacht zelf aan de primes, de AF-D lenzen. Mijn digitale lenzen kan ik er toch niet op kwijt, ik ben niet zo heel bekend met het analoog fotograferen. Ik wil het gewoon weer ervaren.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Re: Nikon F6

Bericht door Grojan » zo okt 12 2008 2:52 pm

Alle lenzen die in je onderschrift staan werken perfect samen met een F6, eigenlijk zijn alleen DX lenzen niet geschikt.

Groeten Jan.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » zo okt 12 2008 4:48 pm

Klopt al die lenzen kun je er op kwijt. Ik juich het toe dat je analoog wil experimenteren. Maar voor de prijs van een F6 koop je ook bijna een D700.

De F6 is de beste SLR ooit door Nikon gemaakt, maar ook met een beroerde prijs/kwaliteit verhouding.

Daarom zou ik eerder een F5 overwegen of een F100. Die kun je vaak bijna nieuw voor een vriendelijke prijs krijgen. Daar doen al je lenzen het ook goed op.
Zelf prefereer ik de F3 en de FM2N voor meer het echte analoge gevoel. Deze toestellen zijn ook nog steeds bijna nieuw te krijgen.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » za okt 25 2008 8:19 pm

Je vergeet de F4, ook een 'beest' van een toestel!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

mikemix

Bericht door mikemix » za okt 25 2008 8:29 pm

Persoonlijk vind ik de F5 de beste prijs/kwaliteit bieden.
Dijk van een camera en voor rond de E350,- in nieuwstaat te kopen.

GdP

Bericht door GdP » za okt 25 2008 10:45 pm

Pruimpit schreef:De F6 is de beste SLR ooit door Nikon gemaakt, maar ook met een beroerde prijs/kwaliteit verhouding.

Hij is zijn gewicht in goud waard. :twisted:

:wink:

mikemix

Bericht door mikemix » zo okt 26 2008 10:31 am

chip54 schreef:Je vergeet de F4, ook een 'beest' van een toestel!
Klopt.
Echter in combi met 14-24 en 24-70 is de F5 de betere.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » zo okt 26 2008 10:34 am

chip54 schreef:Je vergeet de F4, ook een 'beest' van een toestel!
Ik heb inmiddels een mooie F4e. Was niet direct de bedoeling, maar kon er echt voordelig aankomen. Wow wat een toestel. Ik had nooit echt door dat de F4 zo groot en zwaar is. Jammer is dat je het toestel niet zonder grip (mb-23) niet kan gebruiken. Ik vind grote toestellen wel mooi, maar tegelijkertijd voor mij niet handig. Daarom blijf ik de relatief compacte F3 prefereren.

mikemix

Bericht door mikemix » zo okt 26 2008 11:28 am

Ik heb de F4 met MB-21 en Mb-23.
F4 is de grootste camera uit de "F" reeks.
Ik vind het qua ontwerp de mooiste camera, Giugiaro (Italiaans ontwerp bureau ) heeft volgens mij
iets te veel de vrije hand gehad en is niet alles even functioneel maar wel erg mooi dus eigenlijk
ook iets te groot.

De F5 is relatief klein qua formaat maar groots in prestaties.
Wat bij de F4 veel als afwerking van kunststof is (oa prismahuis) is bij de F5 de zoeker van Titanium en de body
uit een gegoten aluminium-legering.

Let maar op: de kans dat je een onbeschadigde F4 vindt is vele malen lastiger dan dat je een gave F5 vindt.
Als je bedenkt dat beide toestellen bij introductie rond de FL 5000,- waren dan snap je dat E350,- een
lachertje is.
Luister eens voor de gein naar het ontspannen van de sluiter van een F3 met MD-4, zeldzaam mooi!
Laatst gewijzigd door mikemix op zo okt 26 2008 8:06 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » zo okt 26 2008 1:10 pm

Pruimpit schreef:
Ik heb inmiddels een mooie F4e. Was niet direct de bedoeling, maar kon er echt voordelig aankomen. Wow wat een toestel. Ik had nooit echt door dat de F4 zo groot en zwaar is. Jammer is dat je het toestel niet zonder grip (mb-23) niet kan gebruiken. Ik vind grote toestellen wel mooi, maar tegelijkertijd voor mij niet handig. Daarom blijf ik de relatief compacte F3 prefereren.
Dat is dus niet het geval.
Je kan de MB-21/22/23 vervangen door de MB-20 (zie onder) waardoor de F4 een stuk compacter én lichter wordt.

Afbeelding Afbeelding

Zie ook: http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... onMB20.jpg

Hij wordt dan wel wat langzamer...
Laatst gewijzigd door Ed Post op zo okt 26 2008 1:30 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo okt 26 2008 1:16 pm

@ Ed: wat jij daar schrijft wat ik geschreven zou hebben, is toch echt niet het geval! :egeek:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » zo okt 26 2008 1:29 pm

chip54 schreef:@ Ed: wat jij daar schrijft wat ik geschreven zou hebben, is toch echt niet het geval! :egeek:
Sorry, klopt zo beter... :oops:
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » zo okt 26 2008 1:52 pm

Ed Post schreef: Dat is dus niet het geval.
Je kan de MB-21/22/23 vervangen door de MB-20 (zie onder) waardoor de F4 een stuk compacter én lichter wordt.

Zie ook: http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... onMB20.jpg

Hij wordt dan wel wat langzamer...
Weet ik Ed. Maar die moet je dan wel hebben. En die heb ik dus niet. Je kan hem wel (tweedehands, vrij zeldzaam) aanschaffen, maar heb zo mijn vermoeden dat die bijna even duur wordt als de camera zelf.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » zo okt 26 2008 1:58 pm

Is dat zo??? :shock:
Ik heb hem ook, ooit gekocht in Houten op de beurs voor 5 euri....

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » zo okt 26 2008 3:25 pm

Ed Post schreef:Is dat zo??? :shock:
Ik heb hem ook, ooit gekocht in Houten op de beurs voor 5 euri....
De camera was nog wel iets duurder :) Nou ja laten we het zo zeggen, als je der 1 tegenkomt mag je mij wel een seintje geven.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”