Photoshoplessen en trucs - Onderwerp plakken

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Ciska

Photoshoplessen en trucs - Onderwerp plakken

Bericht door Ciska » zo okt 26 2008 2:16 pm

In mijn vorige tut heb ik laten zien hoe je een onderwerp uit een foto kan halen. Als je dit onderwerp wilt plakken in een andere foto, dan heb je al snel een ander probleem, want je ziet direct dat het geplakt is.
Als je een gewone foto bekijken en je gaat die helemaal goed vergroten, dan zie je dat het onderwerp helemaal verweven zit in de foto zelf, er is niet een echt duidelijke rand.
Dus als jij iets op de foto gaat plakken, dan zie je heel duidelijk die rand en dat probleem gaan we nu oplossen. Stel je onderwerp is een raamkozijn (een mooie rechte lijn zie je vaak het beste) en die wil je in de foto plakken. Druk op CTRL+J en houd de bovenste geselecteerd. Pak dan de Blur Tool (R) (in de vorm van een druppel). Bovenin zie je Strength staan, zet die op 70%, zet de Hardness op 0 en neem de brush zo klein mogelijk en ga nu voorzichtig langs de randen zodat die iets verzachten.
Wat gebeurd er nu? Je gaat de randen zacht maken net als de orginele foto. Doordat ze zacht worden gemaakt wordt het buitenste gedeelte ietwat doorzichtig (vandaar je een kleine brush moet nemen) en zo wordt ie dan ook verweven met de foto.
Vink nu deze laag even uit en ga naar de layer er onder wat nog het orginele raamkozijn was. Houdt de CTRL ingerukt en klik op het kleine venstertje op je layerpalet waar je raam in staat als een icoontje. Het raamkozijn is nu in één keer gestelecteerd. Pak de brush tool, voorgrond zwart en maak nu het raam zwart CTRL+D (deselecteren).
Dubbelklik op deze layer en Layer Style komt voor de dag.
Ga naar Outer Glow. De kleur staat standaard op geel maar maak die nu zwart. Zet de Blend Mode op Normal. Zet de Size ongeveer op 10 (naar believe) en je hebt een hele mooie schaduwrand om het raamkozijn heen.

Met dit trucje is het haast niet meer te zien dat het een opgeplakt object is.
Hieronder zie je 3 foto's. Een van de lucht, een van het raam en een van een muur.

Afbeelding

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Photoshoplessen en trucs - Onderwerp plakken

Bericht door Riemke » zo okt 26 2008 3:35 pm

Pff, Ciska, dat moet ik nog eens heel goed bestuderen :D Het duizelt me een beetje :roll:
Wat ik tot nu toe gedaan had was inderdaad vrijstaand maken met Extract. Je onderwerp komt dan in een transparante achtergrond. Als ik het goed begrijp mpet ik daarvan weer een kopie maken? Daarna met die blur tool aan de gang? Ik ga het wel proberen :D Dank voor je berichtje trouwens :)
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Ciska

Bericht door Ciska » zo okt 26 2008 3:41 pm

dat heb ik alleen gedaan omdat ik een raam als voorbeeld geef, maar als je iets hebt wat geen schaduw nodig heeft dan hoeft dat niet ben neem je alleen de blur tool en maak je de zijkant iets zachter van het onderwerp wat je er in plakt

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo okt 26 2008 3:46 pm

Oké, duidelijk ik zag ook niet in hoe ik dat met personen moest doen. Ben al even aan het knutselen geweest vanmiddag :D

1.Origineel
Afbeelding

2. Na vrijstaand maken en achtergrond vervangen:
Afbeelding

En zo heb ik dus nog een aantal van die acrobaten. Die hal was zo vreselijk als achtergrond. Bij de mooiste foto's wil ik die achtergrond dus gaan vervangen.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Ciska

Bericht door Ciska » zo okt 26 2008 3:53 pm

perfect!
Alleen moet je wel opletten dat je met de stift waar je de randen mee maakt niet te veel op het lichaam komt, want dan krijg je een wazig vlak (arm rechts boven bijvoorbeeld). Maar deze is al perfect gedaan... leuk he? :D

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”