fotografie in disco.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Voormalig forumlid

fotografie in disco.

Bericht door Voormalig forumlid » zo okt 26 2008 4:59 pm

Hallo allen,

Ik mag a.s. vrijdagavond tijdens een feestje in een discotheek fotograferen.
Echter ben ik niet gewend om in het donker te fotograferen.

Ik heb al op de forum rond lopen zoeken en zag al dat Tommy de vraag in het verleden al gesteld heeft.
Ale en nog een paar anderen hebben geantwoord.

Hier ik een echte leek ben en erg bang ben dat ik met hele slechte foto's thuis kom.
Dit is het laatste wat ik wil......
Nu vraag ik mij af of de tips die er vermeld worden ook voor een 16-85mm lens is?
Tevens vraag ik mij af hoe ik mijn camera moet instellen als ik nog niet in het bezit ben van een losse flitser bijv de SB800?
Is dit noodzakelijk of kan ik het met mijn flitser doen die standaard op mn camera zit?
Hoe moet ik dan mijn camera instellen

(NIkon D80 met Nikkor AF-S 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR DX objectief)

Zie hieronder voor copy bericht met tips...

Alvast bedankt.

(07-10-2007)
Hoi Tommy,

Hierbij de tip van Martijn die bij uitstek voor dit soort feesten perfect geschikt is:

Achtergrond moet goed belicht worden in zeer donkere ruimtes (feesten, concerten, etc)
1) Schiet je foto’s te allen tijde in NEF (RAW). Dit maakt eventuele bewerking later makkelijker
2) Gebruik je camera in M-modus
3) Diafragma vol open (f/2,8 tot f/4)
4) ISO 800-1600
5) Gebruik je brandpuntsafstand als equivalent voor je sluitertijden dus bij 18 mm houd dan 18e tot 1/25e aan. Geen paniek voor bewogen foto’s, je flitser “bevriest” het beeld
6) Flitser instellen op slow-sync of rear curtain
7) Flitser instellen op -0,7 tot -1,0 TTL zonder BL
8) Zorg eveneens dat je een setje reserve batterijen bij je hebt

Hope this helps en suc6,

Woudschim

Re: fotografie in disco.

Bericht door Woudschim » zo okt 26 2008 5:57 pm

Ik hoop toch niet dat het om promotionele foto's gaat voor de tent?

zonder externe flitser kom je er niet ben ik bang.
ISO 800/1600 en lens zo open mogelijk.

Ik vrees echter dat het met f/3.5-5.6 niet gaat lukken om met goede foto's thuis te komen die het niveau van snapjes met een compact overstijgen. Je foto's zullen met interne flits lelijk en plat worden, zonder flits bewogen.

Voormalig forumlid

Bericht door Voormalig forumlid » zo okt 26 2008 7:57 pm

Hai Woudschim,

Nee het zijn geen promotionele foto's

Het zijn foto's die op de site komen te staan van de discotheek...
Het zijn vrienden van mij die de feest organiseren.
Als er echte uitblinkers tussen zitten kunnen ze deze gebruiken voor de folder van hun volgende feestje.

Maar stel dat ik die flitser nu aanschaf..
Hij staat al op mn verlanglijstje.....
Hoe zouden de punten er dan ongeveer uit moeten zien...ondanks dat mn objectief niet goed genoeg is...
Ik ga geen andere objectief aanschaffen voor het feest...Heb ook de AF 70-300mm staan, maar deze zal niet geschikt zijn naar mijn weten.

Alvast bedankt.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » zo okt 26 2008 8:23 pm

Objectief lijkt me goed genoeg, als je daarnaast ook nog een externe flitser hebt moet het toch mogelijk zijn om knappe foto's te maken (mits je goed met je flitser overweg kan, iets wat ikzelf ook nog lang niet goed onder de knie heb)

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

mikemix

Bericht door mikemix » zo okt 26 2008 8:43 pm

Hallo allen,

Ik mag a.s. vrijdagavond tijdens een feestje in een discotheek fotograferen.
Echter ben ik niet gewend om in het donker te fotograferen.
Maak testfoto's of doe het niet.
Hier ik een echte leek ben en erg bang ben dat ik met hele slechte foto's thuis kom.
Dit is het laatste wat ik wil......
Tja, zie boven.

Woudschim

Bericht door Woudschim » zo okt 26 2008 8:45 pm

Met een externe flitser zul je geen probleem hebben, dan kun je moeiteloos nog op f/8 schieten mocht je daar de behoefte toe hebben.
Nu is goed flitsen niet een van de makkelijkste dingen, en een uitgaansgelegenheid niet gelijk de makkelijkste manier om het te leren, maar wel een goede.

Ik gebruik een diffuser in de vorm van een trapezoide vormige plastic plaat, of ik flits via een muur of plafond. Over flitstechniek is veel geschreven, dus ik denk dat het overbodig is om hierop op door te gaan.

Ik zou je camera thuislaten als je geen flitser hebt, en als je wel een flitser hebt gewoon de gelegenheid aangrijpen om te oefenen, zonder de bedoeling ook daadwerkelijk goede foto's te gaan maken, mocht er wat moois tussenzitten is dat mooi meegenomen, maar laat het nog niet je doel zijn. Ik heb ooit mijn flitser vergeten toen ik zomaar wat foto's wilde maken tijdens een gothic/elektro avond in een uitgaansplek in Rotterdam (Baroeg) maar ik heb de camera al snel weer in de auto gelegd. Ook ISO 1600 f/1.8 leverde te weinig op.

Voormalig forumlid

Bericht door Voormalig forumlid » zo okt 26 2008 9:31 pm

Goedeavond allemaal,

Thanks voor de reacties..

Ik ga een deze dagen de SB800 flitser aanschaffen en zal vrijdag gaan testen.
Hopelijk worden het leuke foto's.
Zo niet dan heb ik in iig gefotografeerd in het donker.....

sb0864
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door sb0864 » zo okt 26 2008 9:44 pm

Kijk maar op mijn webalbum concerten, alles geschoten met een standaard d60 met interne flitser. Cheers mathijs
Nikon D7000 + grip
NIKKOR AF-S DX 18-55 mm f/3.5 VR
NIKKOR AF-S DX 35 mm f/1.8 G
NIKKOR AF Micro 60mm f/2.8
Sigma 17-70 mm f/2.8-f/4.0 VR
Speedlight SB 700
Monfrotto statief
Falcon Eyes Camera Flitser Strobist Set FGAK-7

Voormalig forumlid

Bericht door Voormalig forumlid » zo okt 26 2008 9:48 pm

Hey Mathijs,

Nu heb ik zitten kijken naar jou foto's en vond ze er goed uitzien...

Wil jij mij vertellen op welke stand jij je camera had staan en welke fragma en iso jij gebruikt hebt?

Groetjes

JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JosK » zo okt 26 2008 10:06 pm

Ik schiet zulke foto's het beste met m'n ouwe D50 kitlensje (18-55). Regelmatig komen er fotografen langs met dik dikker dikst spul aan en die foto's zijn zelden beter. Mijn D50 gebruikte ik gewoon met intern flitsertje ("vroeger"). Nu met de D90 en daarvoor met de D80 een SB600 erop. Het gaat om de instelling, en die varieert met het licht mee. Soms 1/30 in de S-stand, soms M en dan op f4 en 1/10s. Probeer het zou ik zeggen. NEF voor partyfoto's, mooi niet. Veel te groot en te bewerkelijk. Naderhand batch processen en publiceren. Zie escape.nl voor voorbeelden van mijn collega en enkele van mezelf.

De 16-85 lijkt me een prima objectief voor party foto's overigens. In welke tent ga/mag je schieten?
klijnfotografie.com

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo okt 26 2008 10:07 pm

Ik zie niet in waarom je het niet voor elkaar zou kunnen krijgen om met de ingebouwde flitser redelijk tot goede foto's kan maken vermits je maar de instellingen hanteert die in je openingsdraadje staan vermeld. Afhankelijk hoeveel foto's je wenst te maken is het wel verstandig om een reserve batterij voor de D80 bij je te hebben. ISO800 is max wat je met flits moet instellen op een D80. Misschien even bij de Hema een gebruikt melkwit fotokokertje halen. Daar een rechthoek uitsnijden zodat die kan als een diffusor kan functioneren op je ingebouwde flitser. Mocht je voordien een SB800 kunnen aanschaffen is dat natuurlijk beter, dat hoeft geen betoog.

Camera zeker niet thuis laten liggen, zorg dat je op tijd bent, maak een stel proefopnames en geniet ervan,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » zo okt 26 2008 10:11 pm

JosK schreef:Ik schiet zulke foto's het beste met m'n ouwe D50 kitlensje (18-55). Regelmatig komen er fotografen langs met dik dikker dikst spul aan en die foto's zijn zelden beter.
JosK,

Een groter diafragma dan de kitlens is wel degelijk een voordeel van zo'n "dikke" lens en zo'n externe flitser scheelt heel veel met de interne flitser. Die uitspraak dat daar zelden betere foto's van komen komt dan waarschijnlijk dat diegene ook daadwerkelijk niet weet hoe hij zijn spul moet gebruiken. Als je dat wel weet is de kitlens en een interne flitser echt een hele beperking.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

sb0864
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door sb0864 » zo okt 26 2008 10:13 pm

Hey Mathijs,

Wil jij mij vertellen op welke stand jij je camera had staan en welke fragma en iso jij gebruikt hebt?

Groetjes
ik schiet op s, met een sluitertijd tussen 30 en 100. Mijn ingebouwde flitser staat op manuel 1/16, iso 800. Op raw geschoten en door light room. Cheers mathijs
Nikon D7000 + grip
NIKKOR AF-S DX 18-55 mm f/3.5 VR
NIKKOR AF-S DX 35 mm f/1.8 G
NIKKOR AF Micro 60mm f/2.8
Sigma 17-70 mm f/2.8-f/4.0 VR
Speedlight SB 700
Monfrotto statief
Falcon Eyes Camera Flitser Strobist Set FGAK-7

JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JosK » zo okt 26 2008 10:29 pm

M.Oorthuis schreef:Die uitspraak dat daar zelden betere foto's van komen komt dan waarschijnlijk dat diegene ook daadwerkelijk niet weet hoe hij zijn spul moet gebruiken. Als je dat wel weet is de kitlens en een interne flitser echt een hele beperking.
Heb je voorbeelden? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik heb het zelf met een 24-70 2.8 geprobeerd, maar ik pak net zo lief de 18-55. Voor concerten en zonder flits ben ik het helemaal met je eens, maar bij close-ups van feestende mensen, wat toch het gros van de foto's is, maakt het weinig uit denk ik.
klijnfotografie.com

Dennis71

Bericht door Dennis71 » di okt 28 2008 4:50 pm

sb0864 schreef:
Hey Mathijs,

Groetjes
ik schiet op s, met een sluitertijd tussen 30 en 100. Mijn ingebouwde flitser staat op manuel 1/16, iso 800. Op raw geschoten en door light room. Cheers mathijs
Daar heb je denk ik niet heel erg veel aan als het om fotograferen van partygangers gaat.
Je zal toch echt een langere sluitertijd moeten aanhouden om nog iets omgevingslicht mee te kunnen pakken, of je moet van zwarte achtergronden houden, zeker omdat je een iets minder lichtsterk objectief gebruikt.
Mijn ervaring is dat je vaak richting de 1/8 gaat om nog wat omgevingslicht mee te kunnen pakken. Bij podia is dat natuurlijk anders. Daar is uiteraard meer licht en bewegen de artiesten sneller. Bij partyfotografie staat het publiek veelal bijna stil om op de foto gezet te worden.

zoiets:
Afbeelding

Zonder flits en dan het podium:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”