fotografie op feesten

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Tommy

fotografie op feesten

Bericht door Tommy » di okt 07 2008 8:09 pm

hallo forummers,

Ik had een vraag, ik heb een prachtige nikon d80 met 18-135 lens en een sb800 flitser.

Ik zou erg graag mooie foto's op feesten willen maken. Ik heb het een paar keer grprobeerd, maar OF ze zijn te fel OF ze zijn te onscherp.

Wie kan mij hiermee helpen? hoe kan ik ervoor zorgen dat ik wel flits, maar niet zorg dat ik alle discolichten wegflits..

weet iemand misschien een leuke online cursus hiervoor?

Alvast heel erg bedankt!

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » di okt 07 2008 8:17 pm

Hoi Tommy,

Hierbij de tip van Martijn die bij uitstek voor dit soort feesten perfect geschikt is:

Achtergrond moet goed belicht worden in zeer donkere ruimtes (feesten, concerten, etc)
1) Schiet je foto’s te allen tijde in NEF (RAW). Dit maakt eventuele bewerking later makkelijker
2) Gebruik je camera in M-modus
3) Diafragma vol open (f/2,8 tot f/4)
4) ISO 800-1600
5) Gebruik je brandpuntsafstand als equivalent voor je sluitertijden dus bij 18 mm houd dan 18e tot 1/25e aan. Geen paniek voor bewogen foto’s, je flitser “bevriest” het beeld
6) Flitser instellen op slow-sync of rear curtain
7) Flitser instellen op -0,7 tot -1,0 TTL zonder BL
8) Zorg eveneens dat je een setje reserve batterijen bij je hebt

Hope this helps en suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » di okt 07 2008 8:18 pm

Als je een beetje zoekt op het forum op het trefwoord flitsen kom je vast de techniek van ALE tegen. Vele forumgenoten maken al gebruik van deze instellingen:

Gebruik maken van je omgevingslicht
1) ISO400 of hoger
2) Diafragma f2,8 tot max f4
3) Sluitersnelheid 1/40e
4) Center-metering
5) SB-800 op TTL (niet TTL BL), EV 0,0 tot +0,3, omnibounce niet gebruiken
6) De kop van de SB800 180 graden draaien zodat deze naar achter flitst en weerkaatst via de muur achter je. Mocht die muur niet wit zijn, dan flitser 180 graden draaien en opklappen zodat de hoek 115 graden t.o.v. je onderwerp en weerkaatst via het plafon

Afhankelijk van je omgevingverlichting en de weerkaatsing van de muren / plafond kan het heel goed zijn dat je Flits EV op -0,3 tot -0,7 moet instellen.

De combinatie ISO en diafragma zijn bepalend voor de hoeveelheid licht die een flitser zal/mag afgeven in TTL stand. En dat licht wil je zo min mogelijk hebben. Daarom draai je je ISO waarde op en open je je diafragma. In principe fake je hiermee je flitser. M.a.w. je kunt je omgevingslicht alleen maar beheersen (sturen) d.m.v. je sluitersnelheid. En dat licht wil je juist hebben vandaar dat je de lens langer open laat staan.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » di okt 07 2008 8:22 pm

:D Volgens mij hebben we gelijk ons berichtje zitten tikken Arthur.
Twee vliegen in één klap dus! Ook de flitstips van Martijn staan er nu.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » di okt 07 2008 8:33 pm

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nu heeft hij de beide technieken.
Groet,

ALE

Tommy

Bericht door Tommy » di okt 07 2008 8:57 pm

thanks mannen! super. helaas heb ik zelf nog te weinig kennis om uberhaupt te gaan posten hier. sorry daarvoor..

Kan iemand mij misschien ook vertellen wat er gebeurt als ik de EV verhoog of verlaag? ik weet evenniet waar het voor staat. geld ook voor ttl.. (SCHAAAAAAAAAM SCHAAAAM)
Laatst gewijzigd door Tommy op di okt 07 2008 9:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » di okt 07 2008 9:00 pm

Geeft niks Tommy, zo zijn wij ook begonnen. En btw, Riemke is een mooi vrouw.
Suc6,

ALE

Tommy

Bericht door Tommy » di okt 07 2008 9:04 pm

ALE schreef:Geeft niks Tommy, zo zijn wij ook begonnen. En btw, Riemke is een mooi vrouw.
Suc6,

ALE
Sorry Riemke, ik heb de naam nog nooit eerder gehoord.. ;)

lennardp

Re: fotografie op feesten

Bericht door lennardp » wo okt 08 2008 11:20 pm

k ben het niet helemaal met ALE/RIEMKE eens. wel als je alles perfect belicht wil hebben maar dan mis je een deel van het feest naar mijn idee, de sfeer enzo. zoals bij een concert .mijn mogelijkheid is vij makkelijk (na enig oefenen dat wel)
je zet je diafragma op 8, je flitser ook op diafragma 8 (bij de oude (metz) dan, bij de nieuwe speedlights moet je even kijken maar wel gewoon in de M stand en dan even kijken waar je op uit komt, begin met weinig vermogen) je sluiter op bulb.
je stelt handmatig scherp (sneller en je autofocus werk minder in het donker). Ook hoef je als je eenmaal scherp heb gesteld niet meer door de zoeker te kijken maar kun je de camera gewoon voor je borst houden en schieten wanneer HET moment daar is.
De hoeveelheid omgevingslicht kun je regelen door je sluiter langer of korter in te houden.
probeer het eens. is wel leuk om te proberen....

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do okt 09 2008 12:17 am

lennardp schreef:k ben het niet helemaal met ALE/RIEMKE eens. wel als je alles perfect belicht wil hebben maar dan mis je een deel van het feest naar mijn idee, de sfeer enzo. zoals bij een concert .mijn mogelijkheid is vij makkelijk (na enig oefenen dat wel)
je zet je diafragma op 8, je flitser ook op diafragma 8 (bij de oude (metz) dan, bij de nieuwe speedlights moet je even kijken maar wel gewoon in de M stand en dan even kijken waar je op uit komt, begin met weinig vermogen) je sluiter op bulb.
je stelt handmatig scherp (sneller en je autofocus werk minder in het donker). Ook hoef je als je eenmaal scherp heb gesteld niet meer door de zoeker te kijken maar kun je de camera gewoon voor je borst houden en schieten wanneer HET moment daar is.
De hoeveelheid omgevingslicht kun je regelen door je sluiter langer of korter in te houden.
probeer het eens. is wel leuk om te proberen....
Klinkt niet erg werkbaar in de praktijk... :oops:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do okt 09 2008 12:28 am

Beide methodes aangereikt door ons zijn er juist op gericht om het omgevingslicht (= de sfeer) mee te nemen in de foto.

Ik ga jouw tip ook uitproberen want die is compleet nieuw voor mij. Ik wil graag nog een paar vragen aan je stellen:
- Hoe zit het dan met het bewegen van je camera ? Ik snap dat de flitst het onderwerp bevriest echter in een disco, concert heb je genoeg bewegende lampen etc. die dan "vegen" over je foto trekken
- Wat is de ISO waarde die je instelt bij deze manier ?
- Maak je gebruik van Balanced Light (TTL + BL) of enkel TTL ?
- Gebruik je nog een EV correctie op de flitser ?
- Center Meting of Matrix Meting ?
- Met of zonder omnibounce ?

Kun je misschien 1 of 2 voorbeelden plaatsen die je met deze methode hebt genomen ?
Bij voorbaat dank,

ALE

Tommy

Bericht door Tommy » ma okt 27 2008 3:41 pm

hallo beste mensen,

Ik heb nog nergens iets kunnen lezen over een lens. ik heb de 18-135 3.5-5.6 lens op mijn d80 zitten. Wat is een beter lens voor party-fotografie? Ik zou graag een wat betaalbare lichtsterkere lens willen hebben die zowel geschikt is als feest-fotografie als voor portret-fotografie.

Weet iemand waar ik misschien een goede cursus zou kunnen volgen trouwens?

BEDANK!

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » ma okt 27 2008 3:54 pm

Hoi Tommy, dit is een schot voor open doel :mryellow:
Lichtsterk objectief heeft heel veel voordelen.
Ik heb zelf de Tamron George 17-50mm 2.8
Is echt retescherp en kost een fractie van de Nikkor tegenhanger.
Voor rond de 320 euro heb je hem al.
Succes met plaatjes maken.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Tommy

Bericht door Tommy » ma okt 27 2008 4:22 pm

george, heb je toevallig ook foto's die je kan laten zien die je met deze lens gemaakt heb?

Thnx voor de info btw!!

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » ma okt 27 2008 10:58 pm

De meest goedkope lichtsterke lens voor dit soort fotografie is voor mij de Nikon 50 1.8. Hij kost maar rond €80,- op marktplaats en nieuw ongeveer €120,-
http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”