d200 scherpte diepte
d200 scherpte diepte
mesen ik heb een probleem ik ben 13 jaar en heb van mijn opa een nikon d200 gekregen
maar zonder een goede nederlandse handleiding
er zitten ongelofelijk veel fucties op ( vind ik ) ik kan wel handmatig scherpstellen alleen weet ik nog niet hoe ik nou de voorgrond,
achtergrond vaag kan krijgen ( handmatig ) en middenin wel scherp
HELP A.U.B.
( camera info ( nikon d200, AF-Snikkor 18-200 mm 1:3.5-5.6 G ED )
kan ik hier ook macro foto's mee maken ???
BEDANKT
maar zonder een goede nederlandse handleiding
er zitten ongelofelijk veel fucties op ( vind ik ) ik kan wel handmatig scherpstellen alleen weet ik nog niet hoe ik nou de voorgrond,
achtergrond vaag kan krijgen ( handmatig ) en middenin wel scherp
HELP A.U.B.
( camera info ( nikon d200, AF-Snikkor 18-200 mm 1:3.5-5.6 G ED )
kan ik hier ook macro foto's mee maken ???
BEDANKT
Re: d200 scherpte diepte
Door bijvoorbeeld in de A (aperture) modus te fotograferen en het diafragma zo open mogelijk te zetten (ofwel een zo'n laag mogelijk getal, zoals f/3.5 of 5.6 op 200mm).
Als je een onderwerp dichtbij neemt (laat zeggen 2 meter) ingezoomed op 5.6, zul je zeker achtergrond en voorgrond onscherpte zien.
De 18-200 is natuurlijk niet een echte macro lens, maar als je een onderwerp dichtbij neemt (op 200mm) zul je het onderwerp wel redelijk groot in beeld krijgen. Houd er wel rekening mee dat de 18-200 een minimale focus afstand heeft van een halve meter.
Als je een onderwerp dichtbij neemt (laat zeggen 2 meter) ingezoomed op 5.6, zul je zeker achtergrond en voorgrond onscherpte zien.
De 18-200 is natuurlijk niet een echte macro lens, maar als je een onderwerp dichtbij neemt (op 200mm) zul je het onderwerp wel redelijk groot in beeld krijgen. Houd er wel rekening mee dat de 18-200 een minimale focus afstand heeft van een halve meter.
Hoi Jense,
Als je naar de site van Nikon gaat " http://www.nikon.nl " kan je daar je camera registreren en een eigen account aanmaken, als je dit gedaan hebt kan je een Nederlandse handleiding downloaden.
Maar misschien is het ook handig als je opa je nog het een en ander uit legt over het fotograferen met een D200
.
Groeten Jan.
Als je naar de site van Nikon gaat " http://www.nikon.nl " kan je daar je camera registreren en een eigen account aanmaken, als je dit gedaan hebt kan je een Nederlandse handleiding downloaden.
Maar misschien is het ook handig als je opa je nog het een en ander uit legt over het fotograferen met een D200

Groeten Jan.
P'ciesGrojan schreef:Maar misschien is het ook handig als je opa je nog het een en ander uit legt over het fotograferen met een D200.
Groeten Jan.

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je hebt geen probleem, je hebt een fantastisch cadeau gekregen.jense schreef:mesen ik heb een probleem ik ben 13 jaar en heb van mijn opa een nikon d200 gekregen

Een D200 is eigenlijk niet het meest geschikt om mee te beginnen, maar het gaat je wel lukken.
Zet de camera standaard op A. Dan bepaal jij het diafragma, en daarmee hoeveel scherp is. De camera mag de rest doen. Indirect bepaal je hiermee dus ook de sluitertijd; die combinatie bepaalt of de foto goed belicht is (ISO hebben we het later wel over).
Als je een kleine waarde neemt is er weinig scherp, als je een grote waarde neemt is er meer scherp. Probeer daar maar eens een tijdje mee te experimenteren. Vragen? Stel ze. Klaar voor de volgende stap? Meld het ons!
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Jense,
Dat is een fijne Opa, veel plezier met je camera.
Dat is een fijne Opa, veel plezier met je camera.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Hey ik ben 35 jaar je kunt het beste op internet gewoon zoeken naar een beginnersuitleg over een digitale camera, of dat nou digitaal of analoog is maakt niet uit. Lees over een diafragma, sluitertijd, iso(analoog wordt dat ook wel asa genoemd), etc. Als je dat snapt wordt het fotograferen met die camera al een heel stuk duidelijker. Met een handleiding kom je wel een eind, maar als je niet snapt wat een diafragma doet is het allemaal wel leuk, maar niet meer dan dat.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Bij het begin beginnen Jense. Dat zijn dus de basisbegrippen van de fotografie. Als je je die eigen maakt begrijp je beter wat je doet en word jij de baas over je camera.
Je boft wel kerel met zo'n opa!
Misschien is het leuk voor jou om eens contact te zoeken met Robin (RobiNikon), de zoon van Marcel, een van onze forumleden. Volgens mij is Robin nog jonger dan jij, maar hij weet al heel goed met zo'n spiegelreflexcamera om te gaan.
Ik zet hier in ieder geval een link neer naar de basisbegrippen:
http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm
Je boft wel kerel met zo'n opa!
Misschien is het leuk voor jou om eens contact te zoeken met Robin (RobiNikon), de zoon van Marcel, een van onze forumleden. Volgens mij is Robin nog jonger dan jij, maar hij weet al heel goed met zo'n spiegelreflexcamera om te gaan.
Ik zet hier in ieder geval een link neer naar de basisbegrippen:
http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Hoi Jense,
Had ik maar zo'n opa
Heel veel plezie met je camera, het gaat je zeker lukken.
Als je opa je zou kunnen leren hoe je met die camera om moet gaan, ga je nog heel veel leuke dagen met je opa doorbrengen.
Groetjes Jurgen
Had ik maar zo'n opa

Heel veel plezie met je camera, het gaat je zeker lukken.
Als je opa je zou kunnen leren hoe je met die camera om moet gaan, ga je nog heel veel leuke dagen met je opa doorbrengen.
Groetjes Jurgen
echt hartstikke bedankt allenmaal.
nu weet ik teminsten ook wat ik aan het doen ben als ik aan die knoppies draai
BEDANKT

nu weet ik teminsten ook wat ik aan het doen ben als ik aan die knoppies draai
BEDANKT