8 fps

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
yoyo

8 fps

Bericht door yoyo » za jan 27 2007 1:11 pm

Een leuk voorbeeld om duidelijk te maken hoe snel 8fps is.
Een (oud) "filmpje" gemaakt met een D2H. De auto reed met 120mph.

Afbeelding
BRON : http://www.nikonians-images.com

Maerlant

Bericht door Maerlant » za jan 27 2007 3:08 pm

He Yoyo,

Dank je wel, geeft me toch een indruk van de snelheid. Enne hoe oud is oud? :)

yoyo

Bericht door yoyo » za jan 27 2007 3:12 pm

Maerlant schreef:Enne hoe oud is oud? :)
Eind 2003. Toen kwam de D2H op de markt.
8fps blijft 8fps, maar er is een grote kans dat iemand hem al een keer gezien had...

Masselink

Bericht door Masselink » za jan 27 2007 10:35 pm

Ik moet zeggen dat ik het wel gaaf vind.

Nu alleen nog met iets meer megapixel :P

paulk

Bericht door paulk » za jan 27 2007 10:55 pm

Inderdaad 8 beeldjes per seconde, maar wel gebruikt op een manier waarop elke 'purist' terecht roept dat je dan net zo goed een videocamera kan kopen

Ik gebruik het zelf ook vaak en veel bij sport ( surf) fotografie) maar mijns inziens rechtvaardigt een dergelijk snel en onvoorspel bewegend onderwerp dat dan wel, zelfde reden waarom ik er dan ook een 200-400mm zoom en HSC mode bij gebruik.

Maar zo'n niet bepaald opwindende opname van een auto die alleen maar langs komt scheuren, leukt me leuker op film, en dan ook nog het geluid van de 'brullende' motor erbij ...

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » za jan 27 2007 11:26 pm

paulk schreef:Inderdaad 8 beeldjes per seconde, maar wel gebruikt op een manier waarop elke 'purist' terecht roept dat je dan net zo goed een videocamera kan kopen...
Dat dacht ik eerst ook, maar als de motor op het 5 beeldje ontploft heeft hij hem er wel opstaan. :mrgreen:
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » ma jan 29 2007 11:29 am

Ik heb even wat sluitergeluidjes opgenomen

F5 op volle snelheid (wel met batterijen, met accu's haalt ie iets meer fps)
http://www.thundernet.nl/filespace/f5shutterfast.mp3
Tijdens dit fragment, schiet ik een heel rolletje vol :)

D1 op volle snelheid (brakke accu, dus kan misch. nog iets sneller)
http://www.thundernet.nl/filespace/d1shutter.mp3

yoyo

Bericht door yoyo » ma jan 29 2007 6:49 pm

Dat kan sneller...!
:twisted:
In all of our digital SLR reviews we now provide a sound recording of a continuous burst of shots. You can download the recording of a continuous burst shots taken with the D2h (8 fps, 40 frames max.) followed by a continuous burst of shots taken with Canon's EOS-1D (8 fps, 21 frames max.). Note that the D2H also has a slower continuous shooting mode which can be customized to shoot at any speed between 1 and 7 fps.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond2 ... -1dx21.mp3
Afbeelding
(Left: D2H 40 frames @ 8 fps, Right: Canon EOS-1D 21 frames @ 8 fps)

BRON : http://www.dpreview.com

:P

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » ma jan 29 2007 11:27 pm

ik droom van de D2Hs... wat een geil geluid!!
Als honkbalfotograaf heb je deze snelheid echt nodig... die sport gaat zo snel..

yoyo

Bericht door yoyo » ma jan 29 2007 11:33 pm

alfredo schreef:ik droom van de D2Hs... wat een geil geluid!!
Als honkbalfotograaf heb je deze snelheid echt nodig... die sport gaat zo snel..
Waarom tik je dan niet gewoon een tweedehands D2H op de kop...?
Voor honkbal heb je genoeg aan 400ASA lijkt mij.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » ma jan 29 2007 11:41 pm

Geweldig met die D2Hs maar hoe zit het met de AF(c)? Het lijkt me sterk dat die dat bijhoud met een snel onderwerp.
Ik denk dat 8 van de 10 foto,s dan niet scherp zijn.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » ma jan 29 2007 11:47 pm

yoyo schreef:
alfredo schreef:ik droom van de D2Hs... wat een geil geluid!!
Waarom tik je dan niet gewoon een tweedehands D2H op de kop...?
Voor honkbal heb je genoeg aan 400ASA lijkt mij.
Jazeker, overdag wel, maar er worden ook avondwedstrijden gespreeld, die meestal met ondergaande zon beginnen en op een gegeven moment worden de lampen aangestoken... maar ik las dat de D2hs een hoge isogevoeligheid heeft... de D2H zal dat dan ook wel hebben... met mijn D50 lukt het niet beelden te bevriezen bij een avondwedstrijd.. (ik weet, een lichtgevoelige lens helpt natuurlijk ook)

Wat betreft scherpstellen bij 8 fps dat vraag ik me inderdaad ook af... weet iemand hier iets vanaf?

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » ma jan 29 2007 11:50 pm

Een snelle camera is erg prettig. Gewoon een vliegtuig volgen en blijven volgen dan schieten op het jusite moment en vasthouden.

Dan heb je kans op dit

Afbeelding

of dit

Afbeelding

Overigens op de foto ervoor én de foto erna heb ik maar 1 vliegtuig staan, degene die ik volgde. foto's gemaakt niet met HSC maar met de volle 12mpix op de d2x (5fps). Waarschijnlijk in HSC mode nog meer match kans gehad. maar zo was ook leuk gelukt

Als je gaat rekenen dan is de kans niet heel erg groot dat je het goed krijgt. Stel dat de vliegtuigen 600kmh gaan (makkelijk rekenen) De snelheid die één vliegtuig aflegt is 600 / 60 / 60 = 160 meter per seconde.

Per seconde maak je op 8fps max 8 foto's. Dat is dus 20 meter per frame. De kans dat je ze dan ook nog eens recht onder elkaar krijgt is wel heel klein omdat op iedere klik je 20 meter verschil hebt. Onmogelijk is het niet overigens.

:) 8)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

yoyo

Bericht door yoyo » di jan 30 2007 12:20 am

alfredo schreef:maar ik las dat de D2hs een hoge isogevoeligheid heeft... de D2H zal dat dan ook wel hebben...

Wat betreft scherpstellen bij 8 fps dat vraag ik me inderdaad ook af... weet iemand hier iets vanaf?
Ik heb een D2H.
Vanaf 400ASA krijg je te maken met ruis. 800 vind ik acceptabel. Sommige 1600 ook (ik echter niet, hangt een beetje van het onderwerp en het licht af).
De D2Hs is de minst ruisgevoelige camera. Zeker 1,5 stop beter dan een D2H. Ik ben benieuwd hoe de D3H zal zijn wat dit betreft.
Scherpstelsnelheid is afhankelijk van de gebruikte lens. De D2-series hebben echter een heel intelligente AF-module. Je kunt de camera laten uitrekenen waar de focus moet zijn op het moment van opklappen van de spiegel.
AF met een D2-series is echt een openbaring. Voorheen werkte ik met snelle onderwerpen manual. Nu steeds vaker AF.

But you have to nail the exposure with a D2H...!
Learn 2 use your Histogram..!

paulk

Bericht door paulk » zo feb 04 2007 1:41 pm

[quote="olle_griese"]Geweldig met die D2Hs maar hoe zit het met de AF(c)? Het lijkt me sterk dat die dat bijhoud met een snel onderwerp.
Ik denk dat 8 van de 10 foto,s dan niet scherp zijn.[/quote]

Is inderdaad een probleem om met die opname snelheid je onderwerp in focus te houden

Niet alleen een kwestie van camera en AF-instellingen, maar zeker ook van snelheid van de lens, en beweging van het onderwerp tegenover camera/opnamestandpunt

Zoals eerder aangegeven maak ik momenteel (ja zelfs in februari liggen ze in het water) veel surffoto's.

Acties zijn in de regel kort, dus is een hoge fps van belang maar zeker ook een snelle AF

Beweging is veelal naar de camera toe, maar ook sterk in een zijdelingse beweging. Daarnaast niet linear, aangezien geprobeerd wordt van de top naar het dal van de golven, en weer terug te surfen, een soort zigzag

Opnamestijl is vrees ik vrij intuitief, over de camera heen kijken wie wat gaat doen, en in 1 beweging camera richten, kaderen en afdrukken (oefening baart kunst), en omdat er dan weinig tijd is om dingen nog te wijzigen zijn goede camera instellingen vooraf en supersnelle AF onontbeerlijk

Aantal afvallers ivm onscherpte is inderdaad hoog, gelukkig geen 8 van de 10, maar ongeveer 40%, zeker ook door gebruik van lange tele's in HSC mode bij nagenoeg open lensopening, in de regel niet meer dan 1/2 maximaal 1 stop ingediafragmeerd (en van de rest valt 90% af omdat de foto niet goed is)

Maar dit is ook sterk afhankelijk van juiste timing en inschatting van de verwachte actie, waardoor de eerste opname hopelijk al scherp is, anders heeft de camera geen startpunt en ben je inderdaad verloren. Maar als dat wel het geval is heeft de camera/focustracking verrassend weinig moeite om het onderwerp te volgen

Mijn instellingen zijn automatische witbalans, belichting diafragma voorkeuze, AF-C, geen focus lock on, dynamische AF met handmatig ingestelde scherpstelvlak en HSC

Verder weinig standaard in te stellen stomweg vanwege de hektische en non-lineaire bewegingen, waardoor bv de instelling groep dynamische AF (volledig door de camera in te stellen dynamische AF), handmatige instelling op een vast punt, of focustrap geen werkbare optie's zijn.

Bijgaand een link naar wat foto's die ik gisteren gemaakt heb, eerste serieuze test van een enkele maanden geleden aangeschafte 200-400 (na HSC 400-800mm)

http://www.pbase.com/paul_k/wijk_20070203

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”