Ruis bij langere sluitertijden

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
woudew
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Ruis bij langere sluitertijden

Bericht door woudew » wo okt 29 2008 8:05 am

Het is mij niet helemaal duidelijk.
Ik doe de laatste tijd veel aan avond- cq nachtfotografie. Hierbij staat de ISO op 200.

In hoeverre stijgt de ruis als de sluitertijden langer worden? En wat is het mechanisme hierachter?
Als ik ruisonderdrukking bij langere sluitertijden gebruik, heb ik dan meer kans op verlies van scherpte?

alvast bedankt.

Cees
Forumlid
Forumlid

Re: Ruis bij langere sluitertijden

Bericht door Cees » wo okt 29 2008 8:50 am

Volgens mij heeft ruis niets met sluitertijden te maken. Alleen de ISO stand is van invloed. Ik heb al heel wat avondfoto's gemaakt op ISO 100 of 200 en geen last van ruis gehad. Ik gebruik ook geen ruisonderdrukking.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

dodo

Bericht door dodo » wo okt 29 2008 8:56 am

Ik denk dat het wel met sluitertijd te maken heeft... waarom heeft mijn D80 anders de functie "ruisonderdrukking lange sluitertijden", bij meer dan 8 seconden?

Misschien even handig te vermelden welke camera's jullie gebruiken?

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » wo okt 29 2008 9:09 am

Ik zag onderstaande uitleg in een ander forum:

De ruis die je in de foto ziet komt vooral door thermische ruis (donkerstroom zoals dat heet). Gemiddeld verdubbeld de donkerstroom bij 7 graden celcius temp. stijging. Wat is nu donkerstroom?

Een CCD moet je zien als heeeeel veel emmertjes onder en naast elkaar (de pixels). Elk emmertje vangt die electronen die gegenereerd worden doordat er photonen (licht) op de sensor vallen. Een emmertje is dus bijna leeg als er er niet of weinig licht op valt. Het emmertje stroomt over (letterlijk!) als er teveel licht op valt. Meestal te zien als overbelichting.

De electronen is dus de waterstraal die het emmertje vult. De hoeveelheid licht bepaald hoe hard die straal is (dus hoe snel het emmertje vol loopt). De sluitertijd bepaald hoelang de kraan aan mag blijven staan.

Zoals ik al zei, is een CCD een matrix van emmertjes. Licht bepaald hoe snel en hoe vol ze lopen. Echter is licht niet de enige die dat bepaald. Helaas heb je donkerstroom. De sensor genereerd van zichzelf ook electronen en deze worden ook gevangen door de emmertjes. De hoeveelheid electronen die de sensor zelf genereerd, is afhankelijk van de temperatuur. Hoe warmer, hoe meer electronen. Het emmertje loopt dus niet alleen vol door het inkomend licht, nee, ook door de sensor zelf.

Maar goed, waarom is er dan ruis bij hoge iso waarden en bij lange sluitertijden?

Een hoge iso waarde is niks anders dan het signaal versterken. ELKE sensor ruist. De een meer als de ander. Neem je een hogere iso waarde, dan versterk je dus niet alleen het beeld, maar ook de ruis. De hoeveelheid ruis blijft op sensor niveau altijd hetzelfde (als de temperatuur hetzelfde blijft). Echter, de hoeveelheid licht varieert. Als er nu dus weinig licht op de sensor valt en je gaat dit versterken (hoge iso), dan versterk je dus het beeld, maar ook de ruis. Vooral bij weinig licht en grote versterking is ruis zichtbaar (omdat de verhouding lcht vs ruis kleiner wordt). Als je veel meer licht binnen krijgt, dan heb je minder versterking nodig en zie je de ruis dus ook minder (verhouding licht vs ruis is nu veel groter).

Als je dus een lange sluitertijd instelt, dan gaan de emmertjes langzaam vollopen. Het is bv donker buiten, dus er is zeer weinig licht. Dit licht valt op de sensor en zorgt ervoor dat emmers langzaam vol lopen. De sensor genereerd ook electronen (relatief zeer weinig) dus de sensor zelf zorgt er nu ook voor dat de emmertjes vollopen. Het vervelende is dat het ene emmertje meer gevoelig is van de electronen van de sensor, dan het andere emmertje. Er zit dus variatie in het vollopen van de emmertjes, zelfs als de sensor egaal belicht zou zijn. Doordat de sluitertijd nu zo lang is, kunnen de emmertjes genoeg electronen van de sensor zelf opvangen, waardoor je variatie in de pixels krijgt. Dus: Ruis.

Dit is echter niet schadelijk, maar vervelend. Door nu een dark-substractie te doen, kan je deze ruis compenseren. Je neemt een donker beeld (dus je laat er geen licht op vallen) met exact dezelfde sluitertijd. De emmertjes zullen nu alleen vollopen door de ruis van de sensor. Deze ruis (het patroon) is ongeveer hetzelfde als bij de ruis welke in de foto zit. Door nu een evenlange sluitertijd te kiezen, krijg je een plaatje met dezelfde hoeveelheid ruis als in de foto (en tevens het ruispatroon). Door dit plaatje van de net gemaakte foto af te trekken, haal je dus het aandeel van de ruis weg. Door daarna nog wat te filteren, kan je een mooi plaatje maken zonder ruis.

Dit is dus niet mijn verhaal, bron is: http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=7148

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

jpauwels

Bericht door jpauwels » wo okt 29 2008 9:22 am

Wat een goed en duidelijk verhaal!
als ik het dus goed begrijp: deze vorm van ruisonderdrukking gaat niet ten koste van de scherpte?

woudew
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door woudew » wo okt 29 2008 9:48 am

Dank je, Michael voor de duidelijke uitleg

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”