8 fps

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » zo feb 04 2007 2:11 pm

Goed verhaal, leuke aktiefoto,s
Als kleine opmerking: Ik vind bijna alle surfers aan de donkere kant (zwart pak, valt ook niet mee natuurlijk) maar ook de gezichten zijn vrij donker.
Persoonlijk zou ik ISO 400 hebben gebruikt of zelfs 800.
Je had hiermee bereikt dat je de dia wat hoger had kunnen zetten met als gevolg iets meer scherpte diepte en mischien hierdoor maar 20% onscherp i.p.v. 40.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

paulk

Bericht door paulk » zo feb 04 2007 7:19 pm

[quote="olle_griese"]
Ik vind bijna alle surfers aan de donkere kant (zwart pak, valt ook niet mee natuurlijk) maar ook de gezichten zijn vrij donker.[/quote]

Zwart is inderdaad zwart, en hoort dat mijns inziens ook te blijven

Daarnaast heb ik belicht, eigenlijk tijdens de afwerking ervoor gekozen, op de totale compositie. De gezichten zijn daar ondergeschikt aan, staan ook niet altijd optimaal ten opzichte van de stand van de zon, en afstemmen daarop zou bij 'juiste' belichting tot overbelichting op andere meer beeldbepalende onderdelen hebben geleid

[quote="olle_griese"]
Persoonlijk zou ik ISO 400 hebben gebruikt of zelfs 800.
Je had hiermee bereikt dat je de dia wat hoger had kunnen zetten met als gevolg iets meer scherpte diepte en mischien hierdoor maar 20% onscherp i.p.v. 40.[/quote]

Denk niet dat een zo groot mogelijke scherpte diepte bij dit soort fotografie een juiste keuze is. Juist een kleine diepte scherpte in combinatie, of wellicht juist door gebruik met lange telelenzen isoleert het onderwerp meer van de achtergrond en haalt de aandacht van storende beeldelementen weg.

Geef ook toe dat ik altijd al, ook bij mijn modewerk, altijd een voorkeur voor minimale dieptescherpte heb gehad, dus in dat opzicht is dat zeker een kwestie van smaak

In vergelijking met de D1(X/H) series is bij de D2x een hogere instelling van de scherpteinstelling in Capture nodig, in dit geval ook omdat ik dit in de camera niet doe

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo feb 04 2007 9:11 pm

Paul,

Zijn alle foto's gemaakt in HSC stand ? Ik vind sommige foto's nogal korrelig, althans korreliger dan ik ken (werk nooit met HSC)

:?:
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » zo feb 04 2007 9:39 pm

Nu we toch even bezig zijn met HSC .
Hoe moet ik dat zien?
Gebruikt hij in die stand de sensor niet volledig en krijg je daardoor gelijk al een crop?
Wat is dan het verschil met de volgende 2 opties?
Je gebruikt HSC, of
je gebruikt geen HSC en maakt op de comp een crop van ongeveer 1/3
Ik bedoel wat verschil in eindproduct?
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo feb 04 2007 9:55 pm

olle_griese schreef:Nu we toch even bezig zijn met HSC .
Hoe moet ik dat zien?
Gebruikt hij in die stand de sensor niet volledig en krijg je daardoor gelijk al een crop?
Wat is dan het verschil met de volgende 2 opties?
Je gebruikt HSC, of
je gebruikt geen HSC en maakt op de comp een crop van ongeveer 1/3
Ik bedoel wat verschil in eindproduct?
De sensor wordt inderdaad slechts gedeeltelijk gebruikt. Je ziet in de viewfinder ook rode kader-hoekjes oplichten om je eraan te herinnneren dat deze modus aanstaat.

Er gebeuren eigenlijk 2 dingen. De sensor wordt maar voor een deel gebruikt (6.9mpix ipv. 12.2mpix, het middelste gedeelte) én de cropfactor wordt vergroot van 1.5 naar 2.

Door deze instelling heb je de mogelijkheid om op 8fps te werken.

Ik gebruik het nooit, mede ondat ik de 8fps niet nodig heb. De standaard 5 kan ik goed mee uit de voeten. De extra crop die ik achteraf wel met ps.

HSC wordt veel gebruikt door sport journalisten die in korte tijd veel willen vastleggen (zoals surfers in de kou) :)

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo feb 04 2007 9:57 pm

Er zijn naar mijn idee 2 redenen om HSC te gebruiken. Om het onderwerp te vergroten al in de camra of om aan de snelheid van 8fps te komen.

De laatste zal de meest gebruikte zijn. (denk ik)

paulk

Bericht door paulk » ma feb 05 2007 12:02 am

[quote="a90"]Paul,

Zijn alle foto's gemaakt in HSC stand ? Ik vind sommige foto's nogal korrelig, althans korreliger dan ik ken (werk nooit met HSC)

:?:[/quote]

Welke foto's bedoel je precies? Staan er nogal wat ....

Vwb surf zijn de foto's met de D2X in de regel met HSC gemaakt, zoals ook die van 3 februari en grofweg vanaf september 2006 met minimale crop achteraf

Bij de oudere surffoto's staan er hier en daar opnames met een D1H tussen, of opnames die later bij de afwerking ivm stof op de sensor gecropt zijn. Daar is wel een grotere kans op een groffere korrel/pixel

Overigens vind ik korrel geen vies woord. Ik kom uit de analoge school van de geforceerde Tri-X (en erger) zoals je aan diverse van de modeopnames (gescande prints) kunt zien. Daarom bevalt korrelige structuur van de digitale ruis van Nikon me ook dan ook erg (reden waarom ik de D1H heb gehouden)

[quote="a90"]Er zijn naar mijn idee 2 redenen om HSC te gebruiken. Om het onderwerp te vergroten al in de camra of om aan de snelheid van 8fps te komen.

De laatste zal de meest gebruikte zijn. (denk ik)[/quote]

De laatste reden is inderdaad de meest voor de hand liggende reden.

Het reeds in de camera sterker uitvergroten van het onderwerp is in ieder geval voor mij belangrijk, enerzijds omdat ik dan een betere dekking van de AF scherpstelvlakken over mijn beeld krijg en daarnaast mijn tele's als het ware kan verdubbelen.

Maar ook omdat ik van de oude school ben die altijd probeert de opname zoveel mogelijk in 1 keer te maken, en dus achteraf een stukje uit een opname snijden om dat achteraf als een geslaagde foto ter presenteren uit den boze vind. De HSC is voor mij een uitstekend middel om dat te bereiken als mijn telebereik te kort is (en dat is eigenlijk altijd).

Overigens wordt de discussie dat HSC in feite hetzelfde is als een crop achteraf al gevoerd zolang de optie al wordt aangeboden

Ik vind het dus niet hetzelfde, omdat je op het moment van opname al in je zoeker je beeld bepaalt. Bij een crop achteraf, en zeker een waarbij je nog maar de helft van de gemaakte opname gebruikt, betekent dit feitelijk dat je niet goed gekadreerd hebt en alleen zo achteraf je fout kan herstellen. Maar ik ben dan ook geen liefhebber van uitgebreide PS manipulaties en montages ...

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma feb 05 2007 9:41 am

Paul, Heb je wel eens een tele-converter overwogen ? Dat geeft een verlenging aan je brandpunt terwijl je daar naar verhouden veel minder op inboet aan kwaliteit (wat klets ik nou, je zal ze ongetwijfeld kennen) :)

Dit is een foto waarvan ik denk dat ie met een TC maar zonder HSC beter uit de verf zou kunnen komen. Ook het contrast wat verhogen zou volgens mij de foto al wat opknappen. Qua beeld vind ik het namelijk een geweldige opname :shock: De AF wordt wel wat trager maar volgens mij nog wel snel genoeg om dit soort acties te kunnen blijven volgen

http://www.pbase.com/paul_k/image/73911729

Michael

paulk

Bericht door paulk » ma feb 05 2007 11:55 pm

[quote="a90"]Paul, Heb je wel eens een tele-converter overwogen ? Dat geeft een verlenging aan je brandpunt terwijl je daar naar verhouden veel minder op inboet aan kwaliteit (wat klets ik nou, je zal ze ongetwijfeld kennen) :)

Dit is een foto waarvan ik denk dat ie met een TC maar zonder HSC beter uit de verf zou kunnen komen. Ook het contrast wat verhogen zou volgens mij de foto al wat opknappen. Qua beeld vind ik het namelijk een geweldige opname :shock: De AF wordt wel wat trager maar volgens mij nog wel snel genoeg om dit soort acties te kunnen blijven volgen

http://www.pbase.com/paul_k/image/73911729

Michael[/quote]

Ik heb 2 TC's liggen (en tot voor kort ook veel gebruikt), en kwalitatief zal mijn beeld er in vergelijking met mijn 200-400 niet op inleveren door de 200mm waarmee ik de TC's gebruik, terwijl de AF superieur zal zijn

Maar ik heb speciaal een zoom gekocht ivm de flexibiliteit in opname die ik door de zoom krijg. Merkte namelijk dat ik bij een 'vast' brandpunt (200mm met TC20 = 4/800mm) in de problemen kwam doordat mijn opnames te krap werden vwb uitsnede als mijn onderwerp t dichtbij kwam

Maar ik heb de 'verlenging' van de HSC nodig omdat ik anders bij onderwerpen verder weg lengte te kort kom of met de TC's AF snelheid en lichtsterkte inlever. Zo levert de 200-400 (met standaard digital crop een 4/300-600mm) icm een TC1.4 en 'standaard' digital crop weliswaar een virtueel brandpunt van max 840mm maar wel bij een maximale opening van 5.6 en een tragere AF (de combinatie van deze zoom is met een TC 20 is niet haalbaar bij snelle onderwerpen en minder goed licht)

Plus dat ik zoals elders al uiteengezet de uitsnede van mijn definitieve foto zoveel mogelijk al bij de opname zelf wil benaderen, en dus geen voorstander ben van achteraf meer dan de helft van mijn opname wegcroppen

Contrast en licht donker zijn vooral een kwestie van persoonlijke smaak, en met digitaal achteraf gelukkig nog nader te bepalen. Ik zal er een keertje nog wat meer gaan rommelen.

SPIKE

Re: 8 fps

Bericht door SPIKE » ma feb 12 2007 12:30 am

yoyo schreef:Een leuk voorbeeld om duidelijk te maken hoe snel 8fps is.
Een (oud) "filmpje" gemaakt met een D2H. De auto reed met 120mph.

Afbeelding
BRON : http://www.nikonians-images.com
Is ook met een D50 te doen :shock:
De Paraguayaanse filmmaker Martin Crespo heeft een korte film, “Opaco” genaamd, gemaakt met enkel foto’s van een Nikon D50. Voor de 35 minuten durende film heeft hij een totaal van 15.000 opnames gebruikt, die in slechts 3 dagen gemaakt zijn. De montage van deze beelden heeft vervolgens 2 maanden in beslag genomen.
In “Opaco” heeft Martin Crespo geen gebruik gemaakt van professionele acteurs. De 2 minuten durende trailer (Spaans gesproken, met Engelse ondertiteling) van Opaco.
Op de website van Martin Crespo is ook een verzameling stills uit de film te bekijken. Persoonlijk vind ik dat deze stills de film uniek maken: het zijn gewoon schitterende foto’s die Crespo gemaakt heeft!

http://www.msphotographics.nl/fotografi ... s/#more-20

yoyo

Re: 8 fps

Bericht door yoyo » ma feb 12 2007 6:46 pm

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”