Zwart/Wit films over de datum
- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Volgens mij kun je die het beste ontwikkelen met doka-spulletjes die ongeveer 30 jaar oud zijn.
Toevallig: heb hier nog een aantal dozen van die spulletjes staan.......

click voor mijn foto's op flickr.
Re: Zwart/Wit films over de datum
Ik heb zelf verleden week nog wat TMY400 van zeven jaar over datum gebruikt. Ik had nog een rol van 30 meter liggen en vroeg me af of ik deze weg moest gooien of dat er nog wat mee te doen was.
Ik heb 'm normaal belicht en gewoon ontwikkeld, niet langer dan aangegeven. Het resultaat was goed, dekking was goed en geen sluier. Wel leek het iets grofkorreliger te zijn dan normaal. Overigens was deze film altijd in de koelkast bewaard en dat verlengd de levensduur aanzienlijk.
Ik heb 'm normaal belicht en gewoon ontwikkeld, niet langer dan aangegeven. Het resultaat was goed, dekking was goed en geen sluier. Wel leek het iets grofkorreliger te zijn dan normaal. Overigens was deze film altijd in de koelkast bewaard en dat verlengd de levensduur aanzienlijk.
Re:
Ik heb eens een serie rolfilms van ruim 6 jaar over de datum gebruikt, Kodak Portra 160 VC, verloopdatum december 2001. Dat ging nog goed, maar ik had ze dan ook in een camera van wereldklasse gedaan, mijn onvolprezen Agfa Click I. Zie hieronder een paar foto's:a90 schreef:ze liggen hier nu voor me, 20 rollen met als verstrijkdatum 9-1988. Het zijn 25ASA dia's van Kodak de zogenaamde Kodachromes.
Zal mij benieuwen of er nog wat van over is.

Haha, die fred, die laat zich niet uit het (analoge) veld slaan.
Mooie platen overigens (geldt ook voor je avatar, hoe oud was je daar?).
- Ed Post
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb ook nog een lade vol met films die al jaren over de datum zijn, maar met het fotograferen merk je daar helemaal niets van.
Alleen moet je ze waarschijnlijk nooooit meer laten ontwikkelen.....
Alleen moet je ze waarschijnlijk nooooit meer laten ontwikkelen.....

Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Ik heb onlangs nog een rolletje Reala door de Bronica gehaald waar 2006 op stond. Geen enkel probleem, geen kleurafwijking en allemaal goed belicht.
Klinkt goed, heb hier ook nog wat over datum films liggen.
Ga ermee stoeien.
Ga ermee stoeien.
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Geweldige symetrie zeg..
ben ook benieuwd naar het antwoord
ben ook benieuwd naar het antwoord

D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Nog niet zo erg lang geleden, ik was een jaar denk ik.mikemix schreef:Haha, die fred, die laat zich niet uit het (analoge) veld slaan.