Flitser SB-600 en omnibounce
Flitser SB-600 en omnibounce
Hallo,
Ik gebruik momenteel een SB-600 in combinatie met een Nikon D80. Ik heb vandaag, op aanraden van een kennis, er een ominibounce bij gekocht, maar nu heb toch wel wat, sorry 'leken' vragen.
1. precies wanneer gebruik je een omnibounce en als je deze gebruikt, moet je dan nog rekening houden met diafragma en/of sluitertijden
2. wat is verschil (in foto's) tussen een omnibounce gebruiken in plaats van het klepje dat al standaard op de SB-600 zit ?
Wie helpt mij aan antwoorden ?
Groet, Johan
Ik gebruik momenteel een SB-600 in combinatie met een Nikon D80. Ik heb vandaag, op aanraden van een kennis, er een ominibounce bij gekocht, maar nu heb toch wel wat, sorry 'leken' vragen.
1. precies wanneer gebruik je een omnibounce en als je deze gebruikt, moet je dan nog rekening houden met diafragma en/of sluitertijden
2. wat is verschil (in foto's) tussen een omnibounce gebruiken in plaats van het klepje dat al standaard op de SB-600 zit ?
Wie helpt mij aan antwoorden ?
Groet, Johan
Laatst gewijzigd door johan_s op di okt 14 2008 6:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Flitser SB-600 en omnibounce
Zou nog wel een vraag willen toevoegen. Hoe zit dat met de zoomkop van de flitser, moet je die op groothoek zetten of juist in de telestand?
Een ominibounce gebruik je om de flits niet zo vel te maken en om beter te verspreiden. als je bv een kamer hebt ( niet al te groot) dan wil het wel gebeuren dat de hoeken van de kamer donker blijven. met de ominibounce verspreid je meer het licht.
je kan ook als het plafond wit is naar boven richten en hier ook de ominibounce gebruiken.... dit heeft niets met je instellingen van de camera te maken, het wordt wel iets ( te verwaarlozen) donkerder
je kan ook als het plafond wit is naar boven richten en hier ook de ominibounce gebruiken.... dit heeft niets met je instellingen van de camera te maken, het wordt wel iets ( te verwaarlozen) donkerder
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
het iets donkerder worden is inderdaad te verwaarlozen, integendeel, dankzij de omnibounce krijg je iets warmere kleuren en verdwijnen die uitgebeten witte vlekken op de gezichten
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Ik gebruik dezelfde combinatie. Binnen metOmni Neigkop meestal op 60 graden, camera op matrix (TTL BL) of op spotmeting (TTL) beetje afhankelijk waar ik de belichting nadruk wil leggen soms corrigeer ik op de flitser wat bij meestal -0,3 of -0,7 stop verder staat mijn SB 600 altijd op 24mm geblokkeerd met of zonder omni of ik moet echt ver weg licht nodig hebben. wil ik lekker wat omgevingslicht meenemen dan zet ik de camera op manual meestal 1/25 1/30 met bijv. f5.6 of f4 en is er veel beweging de flitsmodes op rear. (slow rear is dan ook een optie) zet je witbalans dan gewoon op flits en vaak blend je omgevingslicht dan erg lekker met het flitslicht.
Buiten gebruik ik erg vaak spotmeting zonder omnibounce uiteindelijk ook allemaal onderwerp afhankelijk. Het mooie is dat je door te schakelen van matrix naar spot op de camera ook de flitsmodes van TTLBL naar TTL kunt laten schakelen. Dit zorgt er voor dat je erg flexibel bent, op de flitser corrigeren geeft je nog meer controle over je belichting.
Luc.
Buiten gebruik ik erg vaak spotmeting zonder omnibounce uiteindelijk ook allemaal onderwerp afhankelijk. Het mooie is dat je door te schakelen van matrix naar spot op de camera ook de flitsmodes van TTLBL naar TTL kunt laten schakelen. Dit zorgt er voor dat je erg flexibel bent, op de flitser corrigeren geeft je nog meer controle over je belichting.
Luc.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zoals gezegd zorgt de omnibounce voor een gelijkmatige verdeling van je flitslicht zodat de harde glimmende delen op het gezicht minder worden.
P.s.:
Vel = huid
Fel = hard licht
P.s.:
Vel = huid
Fel = hard licht
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik geloof je, maar ik heb het eerlijk gezegd nog nooit gemerkt. Door de omnibounce te gebruiken moet de flitser harder werken, wat je in de recycle-tijd merkt, en dat nadeel is voor mij eigenlijk al te groot. Ik heb 'm er echt nooit opzitten.M.Oorthuis schreef:Zoals gezegd zorgt de omnibounce voor een gelijkmatige verdeling van je flitslicht zodat de harde glimmende delen op het gezicht minder worden.
P.s.:
Vel = huid
Fel = hard licht
Leuk voor een foto in een klein wit toilethokje, als je 'bounct' (oh, heet die omni...dinges daarom zo!

- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Tom flitsen is een vak apart en een hele kunst het heeft mij ook tijd gekost voordat ik dat onder de knie had.Tom schreef:Ik geloof je, maar ik heb het eerlijk gezegd nog nooit gemerkt. Door de omnibounce te gebruiken moet de flitser harder werken, wat je in de recycle-tijd merkt, en dat nadeel is voor mij eigenlijk al te groot. Ik heb 'm er echt nooit opzitten.M.Oorthuis schreef:Zoals gezegd zorgt de omnibounce voor een gelijkmatige verdeling van je flitslicht zodat de harde glimmende delen op het gezicht minder worden.
P.s.:
Vel = huid
Fel = hard licht
Leuk voor een foto in een klein wit toilethokje, als je 'bounct' (oh, heet die omni...dinges daarom zo!) maar verder...*Ik* vind het een waardeloos stukje plastic.
Als ik jou verhaal zo lees over de recycle tijd doe je toch iets niet goed. Volgens mij moet jou flitser te hard werken doordat je je belichting op de camera niet goed instelt. Als de flitser namelijk op volle kracht moet flitsen dan duurt dat even ja. Ik heb mijn flitser nog nooit op 0 laten flitsen altijd -1,7 tot -0,7 en icm met goede belichtingen werkt dat perfect. Laat anders eens een onbewerkt voorbeeld zien.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat ben ik met je eens. Ik heb het ook nog niet voldoende onder de knie, ik ben druk lerende.M.Oorthuis schreef:Tom flitsen is een vak apart en een hele kunst het heeft mij ook tijd gekost voordat ik dat onder de knie had.
Ik fotografeer dingetjes waarbij het nogal snel gaat...openingen waarbij het om het moment gaat enzo, en dan is het gewoon dom veel foto's achter elkaar maken en hopen dat er niet opeens een collega-fotograaf voor je camera springt.Als ik jou verhaal zo lees over de recycle tijd doe je toch iets niet goed. Volgens mij moet jou flitser te hard werken doordat je je belichting op de camera niet goed instelt. Als de flitser namelijk op volle kracht moet flitsen dan duurt dat even ja. Ik heb mijn flitser nog nooit op 0 laten flitsen altijd -1,7 tot -0,7 en icm met goede belichtingen werkt dat perfect. Laat anders eens een onbewerkt voorbeeld zien.
Ik gebruik de flitser op TTL-BL en gebruik de EV-knopjes ook continu. Ik zit ook altijd onder de 0 eigenlijk, dus dat is het niet. Het is echt snelheid die mist.

Een voorbeeld heb ik zo niet bij de hand

Simpel antwoord op de vraag:
Altijd, tenzij ik bewust de volle power van de flitser nodig heb (komt in de praktijk nooit voor)
Wat betreft het klepje.... geen idee, ik heb een SB600 maar wist niet dat er een klepje opzit.
En verder, waar mogelijk altijd indirect. Standaard recht omhoog in de woonkamer, schuin omhoog als het onderwerp wat verder weg staat. Soms ook naar achteren als ik voor een witte muur sta. Zoomkop van de flitser ook altijd zoveel mogelijk groothoek. Hoe meer het licht versprijd wordt hoe meer indirect licht en dus minder van die lelijke harde flits schaduws en overbelichte plekken.
Altijd, tenzij ik bewust de volle power van de flitser nodig heb (komt in de praktijk nooit voor)
Wat betreft het klepje.... geen idee, ik heb een SB600 maar wist niet dat er een klepje opzit.
En verder, waar mogelijk altijd indirect. Standaard recht omhoog in de woonkamer, schuin omhoog als het onderwerp wat verder weg staat. Soms ook naar achteren als ik voor een witte muur sta. Zoomkop van de flitser ook altijd zoveel mogelijk groothoek. Hoe meer het licht versprijd wordt hoe meer indirect licht en dus minder van die lelijke harde flits schaduws en overbelichte plekken.
- Mike-Nikon
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Klepje op de SB-600 is om het licht breder te spreiden......bij groothoek bijvoorbeeld.
Omnibounce gebruik ik alleen bij direct flitsen. Ga je bouncen wil je natuurlijk geen verlies en haal je hem eraf.
Maar dat gebeurt bij mij ook zelden...... :mrgreen:
Omnibounce gebruik ik alleen bij direct flitsen. Ga je bouncen wil je natuurlijk geen verlies en haal je hem eraf.
Maar dat gebeurt bij mij ook zelden...... :mrgreen:
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.